سفارش های آیت الله کشمیری برای بهره مندی از ماه مبارک رمضان

در توصیه های آیت الله کشمیری برای استفاده از ماه مبارک رمضان آمده است: در آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید که لله روزه بگیرید فقط لله. آداب روزه‌داری را تا آنجا که نشاط دارید انجام دهید. کمیت‌گرا نباشید، کیفیت‌جو باشید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مرحوم آیت الله کشمیری برای استفاده بیشتر از مهمانی الهی توصیه هایی به مومنان در این ماه کرده اند که در متن زیر به آن اشاره شده است:

 

ـ حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزه‌داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر». با خود و خدای خود خلوت‌ کنید. خصوصاً به نوع رابطۀ حضرتش با خودتان بیندیشید. امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود.

هرچه کوته نظرانند بر ایشان پیمای

که ‌حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم

 

ـ یکی از مهم‌ترین حالت‌های بندگی خصوصاً در ماه رمضان‌المبارک حالتی است که توصیۀ مؤکد نبی مکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است و آن «سجدۀ طولانی» است. فقط خدا و اولیای الهی می‌دانند هنگام سجدۀ عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می‌بارد. حتماً در روز یک سجدۀ طولانی داشته باشید.

بر آستان جانان گر سر توان نهادن

گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد

 

ـ آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید که لله روزه بگیرید فقط لله. آداب روزه‌داری را تا آنجا که نشاط دارید انجام دهید. کمیت‌گرا نباشید، کیفیت‌جو باشید. دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید. در پی هضم آنها باشید. غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود. بزرگترین مشکل ما قشری‌نگری به دین و شریعت است. با خود فکر کنید آنقدر در سال‌های قبل با ولعِ زیاد خوانی اعمال انجام دادید به کجا رسیدید.

به مجاز این سخن نمی‌گویم

به حقیقت نگفته‌ای الله

 

ـ حتّی‌المقدور بر سفرۀ خانۀ خود افطار کنید، حتی در مساجد افطار نکنید. بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظۀ افطار به خانواده و خانۀ شما تعلق گیرد.‌ در ضمن هنگام افطار دِلال کنید.

لقمه کآمد از طریق مشتبه

خون‌خور و خاک و بر آن دندان منه

کان تو را در راه دین مفتون کند

نور عرفان از دلت بیرون کند

دِلال چیست؟

در اول دعای افتتاح عرض می‌کنیم «مدلاً علیک». دلال با کسر دال یعنی ناز کردن.

هنگام افطار برای خدا ناز کنید، چون برایش روزه‌ گرفته‌اید و حضرتش خوان کرم گسترده. لقمۀ اوّل را نزدیک دهان ببرید، امّا نخورید و دعا کنید. یعنی به خدا عرض می‌کنید اگر حاجتم را بدهی افطار می‌کنم، به این حالت می‌گویند دِلال. معجزه می‌کند.

 

- رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای «حُسن خلق» است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد‌ کنید. همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید. لحظۀ عصبانیت و خشمِ شما، همان لحظۀ اخراج شما از این مهمانی الهی‌ است.

 

به حسن خُلق توان کرد صیدِ اهل نظر

به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را

 

ـ کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می‌رسد. از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحارِ سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید. البته شرط سحرخیزی و اشک‌ریزی، دلِ شکسته داشتن است.

اشک را کز بهر حق بارند خَلق

گوهر است و اشک پندارند خلق

ـ از ابتدای ماه رمضان باید هدف‌گذاری شما «لیلةالقدر» باشد که جانِ جانِ رمضان است. در این خصوص سخن زیاد است. لیکن «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز». فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود، نه در ماه.

تو لیلة‌القبری برو تا لیلة‌القدری شوی

چون‌ قدر مر ارواح را کاشانه شو، کاشانه شو

ـ این ماه، ماه «ربیع‌القرآن» ماست. در این بهار قرآنی هر روز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در درباره آن تدبّر کنید، امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد.

معنیِ قرآن زقرآن پرس و بس

وزکسی کآتش زده اندر هوس

ـ بالامام تمام الصلاة والصیام. در سراسر ماه رمضان توجه شما از روزه‌دار حقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی‌جود حجة بن الحجج البالغة عجل الله تعالی فرجه الشریف نباید منقطع شود. روزه و نماز و بندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری‌تعالی بار می‌یابد.

تو‌ مگو ما را بدان شه بار نیست

با کریمان کارها دشوار نیست

 

*صفحه ویژه ماه مبارک رمضان (اوقات شرعی، دعای روزهای ماه رمضان، ترتیل و تندخوانی جزء به جزء قرآن کریم)

 

 

 

  • شجاعی ارسالی در

    منبع مطلب رو کاش بیان کرده بودید

  • ناشناس ارسالی در

    این مطلب برایم جدید بود ممنون

دیدگاه تان را بنویسید