شهید مزدستان و ورود به سنگر بعثی ها

تنها سه دقیقه از آغاز عملیات گذشته بود که صدای الله اکبر صادق فضا را پر کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: فرمانده اش[1] می گوید که صادق[2] در کار شناسایی بسیار با ظرافت و دقت عمل می کرد و او شب ها صادق را به همراه چند نفر دیگر برای شناسایی می فرستاده، گاهی هم خودش همراهشان می رفته است.

صادق آنقدر این کار را با حساسیت انجام می داد که تا یک قدمی سنگر عراقی ها جلو می رفت.

عملیات محرم[3] بود، هنوز سه دقیقه ای بیشتر از آغاز عملیات نگذشته بود که فریاد الله اکبرش فضا را پر کرد.

با بی سیم تماس گرفتند و پاسخ شنیدند که صادق خود با نیروهای عراقی وارد جنگ شده و اولین نفری است که به سنگرهایشان وارد شده  است.

چه خوش درخشید گردان صاحب الزمان (عج)[4] در این عملیات به فرماندهی صادق مزدستان.[5]

 

 

 
  1. مرتضی قربانی، فرمانده لشکر ویژه 25 کربلا در دوران دفاع مقدس.
  2. شهید صادق مزدستان،‌ فرمانده تیپ دوم لشکر 25 کربلا که در منطقه فکه در یک عملیات شناسایی در خط مرزی عین خوش و در جنگل امقر در اثر صابت ترکش مین والمر به ناحیه سر در تاریخ 9 دی 1361 به شهادت رسید.
  3. این عملیات که از نوع عملیات‌های محدود بود در ۱۰ آبان ۱۳۶۱ با رمز یا زینب و به فرماندهی شهید حسن باقری آغاز شد و به مدت یک هفته به‌طول انجامید. در مرحله نخست نیروهای ایرانی توانستند در کمتر از نیم ساعت شماری از نیروهای عراقی را به اسارت گرفته و در محور دیگر نیز نیروهای دشمن به استعداد یک تیپ را به محاصره در آورند و بیشتر آنها را اسیر کنند. در طی مرحله اول این عملیات ۵۵۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله ارتفاعات مهم منطقه، پل چم سری، حوزه نفتی بیات، نهر عنبر، شهر میمه، موسیان آزاد و جاده عین خوش به دهلران از زیر دید و تیررس نیروهای عراقی خارج شد و شهرک طیب عراق نیز تحت اشراف قوای ایرانی قرار گرفت.در  مرحله دوم عملیات که در ساعت ۲:۳۰ بامداد سه شنبه ۱۱ آبان آغاز شد، نیروهای ایرانی محاصره دشمن را کامل کردند. همچنین ۱۵۰ کیلومتر مربع از زمین های اشغال شده آزاد و تعدادی از نیروهای عراقی به اسارت در آمدند. مرحله سوم که در ساعت ۲۲ روز ۱۵ آبان آغاز شد و هدف آن تصرف همه بلندیهای غرب حمرین و جاده ها و مراکز مهم عملیاتی و ایجاد و تامین لازم برای جاده آسفالته چم سری، شرهانی و زبیدات و جاده شوسه زبیدات – طیب بود. در این مرحله ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق شامل پاسگاه های زبیدات، شرهانی و ابوغریب و همچنین تأسیسات نفتی حدود ۳۵ حلقه چاه نفت به تصرف نیروهای ایرانی در آمد. این مرحله که مرحله آخر عملیات محرم بود در ساعت ۸ صبح روز ۱۶ آبان ۱۳۶۱ خاتمه یافت.
  4. این گردان از گردان های لشکر ویژه 25 کربلا (برگرفته از نیروهای استان های شمالی کشور) بود.
  5. برگرفته از خاطره مرتضی قربانی، فرمانده لشکر.

 

دیدگاه تان را بنویسید