یادداشت جی پلاس

"نود" و رسانه‌ای که ملی نبود و دیگر ملی بشو نیست!

ماجرای تعطیلی برنامه "نود" هرچند این روزها خیلی در رسانه‌ها و بین مردم مطرح شده اما به نظر می‌رسد عمق فاجعه بسیار بیش از این حرف‌هاست؛ چیزی که می تواند نشانگر عزم یک رسانه برای جدایی مطلق از مردم باشد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ محمد علی ایزدی - پا روی رای مردم گذاشتند، آنها که از صاحبان واقعی حکومت، نظر خواستند اما خلافش عمل کردند. روی صحبت ما با صدا و سیماست؛ رسانه ای که تصور می شد سابقا تلاش می کند «ملی» به نظر برسد و امروز دیگر همان تلاش را هم ندارد. مگر ملی بودن چه معنایی جز همراه بودن یک نهاد با مردم و احترام گذاشتن و به نظر و رای آنها دارد؟ ماجرا اصلا به "نود" و "عادل فردوسی‌پور" محدود نمی‌شود. ماجرا به اقبالی است که باید مردم به یک رسانه نشان دهند اما تصمیم‌های نابخردانه و توهین‌آمیز، مانع می‌شود.

ممکن است برخی بگویند که صداوسیما یکی از برنامه‌های تلویزیونی خود را تعطیل کرده و می‌خواهد تغییراتی در اجرا و محتوایش بدهد و این مگر چه اشکالی دارد؟! حقیقت این است که "نود" یک برنامه تلویزیونی ساده نبود، بلکه با توجه به اقبال عمومی زیادی که از سوی مردم داشت، به نوعی متر و معیار سنجش محبوبیت در قاب تلویزیون بود. هر برنامه‌ای که می‌خواست درجه محبوبیت مردمی اش را بسنجد، خود را با نود مقایسه می‌کرد و این برنامه به دلایل مختلف، توانست جای خود را در قلب مردم باز کند.

یکی از دلایل مهم توفیق برنامه نود در جلب رضایت عامه مردم و نخبگان ورزش، عادل فردوسی‌پور و نحوه مدیریت و اجرای او بود. این مجری توانمند – که ممکن است مانند هر بشر دیگری اشتباه و خطاهایی هم داشته باشد – در تولید یک برنامه ورزشی که به متن و حاشیه فوتبال ایران می‌پرداخت، بسیار موفق عمل کرد و توانست این کار را دو دهه ادامه دهد تا این که به سد محکم لجاجت، سخت‌سری، بی‌سوادی رسانه‌ای و تصمیم‌های اشتباه برخی مدیران کارنابلد برخورد کرد.

تعطیلی برنامه نود، نه تنها حذف یک برنامه تلویزیونی بلکه نابود کردن علاقه قشر عظیمی از مردم نسبت به صدا و سیما بود؛ همان مردمی که چندی قبل هم اعتمادشان به این رسانه به اصطلاح ملی، با تقلب در آرا از بین رفت.

آن طور که درباره دلیل تعطیلی برنامه نود گفته شده، ماجرا از این قرار بوده که مدیر شبکه سه خطاب به  نود گفته که چون میزان مخاطب برنامه کاهش یافته، برای ایجاد هیجان بیشتر در برنامه و جذب دوباره مخاطبان، قصد ایجاد تغییر تهیه کننده و مجری برنامه را دارد. این در حالی است که درست چند روز قبل از این تصمیم، برنامه نود با آرای مردمی به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون انتخاب شد و جایزه‌اش را هم عادل فردوسی‌پور در مراسم جشنواره جام جم دریافت کرد!

بنابراین می‌توان این گونه در نظر گرفت که مدیریت جدید شبکه با این کار قصد قدرت نمایی دارد و می‌خواهد اعلام کند که حرف، حرف اوست. در ادامه این تصمیم جنجالی هم که گفته شده اجازه پخش برنامه نود از هیچ شبکه دیگری داده نمی‌شود! آیا مدیریت کل صدا و سیما تغییر کرده یا مدیر جوان شبکه سوم سیما، چنته پر زوری دارد؟ آیا رئیس این رسانه می‌داند که میدان دادن به چنین دیدگاهی  و مقابله نکردن با چنین اقداماتی چه هزینه گزافی روی دست صدا و سیما می‌گذارد؟

پخش برنامه‌ای مانند نود از تلویزیون باعث می‌شد که حداقل در مدت پخش برنامه، خیل عظیمی از مردم به جای تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای، به صدا و سیما روی خوش نشان دهند اما با دستکاری در نظرسنجی جام جم، تعطیلی عجیب و بحث برانگیز نود، حذف عادل فردوسی‌پور و حتی ندادن گزارش بازی‌های فوتبال به او و اقداماتی از این دست، نکند اراده‌ای وجود دارد که مردم را بیشتر به سمت شبکه های فارسی‌زبان خارجی سوق دهد؟!

آیا باید این گونه نتیجه گرفت که صدا و سیمای اکنون، در دستان گروهی خاص، گروگان است؟ گروهی که تصمیمش بر نظر رئیس صدا و سیما – که بیش از یک بار گفته بود مشکل نود حل می‌شود – می‌چربد و حتی آن قدر جسارت دارد که رای مردم در روز روشن دزدیده می‌شود و کک کسی هم نمی‌گزد.

در این بین، از همه خوشحال‌تر، مالکان شبکه‌های فارسی زبان خارج‌نشین و جایزه‌بگیران موذی فعال در فضای مجازی هستند. این رسانه، دیگر ملی بشو نیست!

 

دیدگاه تان را بنویسید