گزارش جی‌پلاس

کشف باکتری‌های رسانای جریان الکتریسیته

محققان در مطالعات اخیر موفق به کشف باکتری‌های عجیبی شده‌اند که رسانای جریان الکتریسیته هستند و تاکنون ساختاری مانند ساختار آنها در طبیعت مشاهده نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا باکتری‌هایی را در طبیعت یافتند که به لطف ساختار خاصی که دارند، رسانای جریان الکتریسیته هستند و از آن می‌توان در تولید باتری‌های باریک، گام‌شمارهای بی‌سیم و تولید وسایل پزشکی دیگر استفاده کرد.

مدل اتمی نانوسیم‌های میکروبی رسانای الکتریسیته مورد تأیید بوده و این در حالی است که محققان دو باکتری را در میکروگراف الکترونی پس‌زمینه مشاهده کرده‌اند که با نانوسیم‌ها احاطه شده بودند. این باکتری‌های عجیب و غریب در خاک و رسوبات زندگی می‌کنند و رسانای الکتریسیته هستند.

دانشمندان بر این باورند که باکتری‌های موسوم به Geobacter sulfurreducens الکتریسیته را از طریق ضمائمی مو مانند انتقال می‌دهند. از سوی دیگر، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا معتقدند که این باکتری‌ها الکتریسیته را از طریق رشته‌های منظم ساخته شده از پروتئینی کاملا متفاوت انتقال می‌دهند.

این پروتئین‌ها هسته مولکول‌های حاوی فلز را احاطه می‌کنند که بیشتر شبیه سیم‌ برق‌های فلزی هستند. این سیم‌های نانویی 100 هزار بار کوچک‌تر از عرض یک تار موی انسان هستند. این ساختارهای باریک از مهار نیروی بیوانرژی گرفته تا پاک کردن آلودگی‌ها و تولید حسگرهای بیولوژیکی مفید واقع می‌شوند و همچنین مانند پلی بین وسایل الکترونیک و سلول‌های زنده عمل می‌کنند.

تمام انواع دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت در بدن مانند گام‌شمارها با سیم به بافت بدن متصل می‌شوند و استفاده از باکتری‌های رسانا به تولید دستگاه‌های کوچکی منجر می‌شود که به غشاهای پروتئینی متصل می‌شوند.

باکتری‌های Geobacter نقش مهمی در خاک ایفا می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تسهیل بازده معدنی و حتی پاک کردن پسماندهای رادیواکتیو اشاره کرد. این باکتری‌ها در محیط‌های فاقد اکسیژن هم زنده می‌مانند و از نانوسیم‌ها برای رهایی آنها از الکترون‌های بیش از حد استفاده می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید