چرا آنتی بیوتیک ها در مبارزه با باکتری ها شکست می خوردند؟

باکتری هایی که نسبت به آنتی بیوتیک ها ایمن هستند، به نگرانی اصلی جوامع پژوهشی پزشکی در سراسر جهان تبدیل شده اند. در یک مطالعه جدید، محققان به بررسی عواملی که باعث می شود این نوع باکتری ها و یا به اصطلاح سوپرباگ ها در برابر بعضی از آنتی بیوتیک ها، انعطاف پذیر باشند می پردازد.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، اگر باکتری ها به اندازه ای موثر و با چنین سرعتی به مقاومت خودشان ادامه دهند، ممکن است آنتی بیوتیک ها به زودی کاملا علیه آنها بی اثر شوند. به همین دلیل مهم است که بدانیم چطور دقیقا این میکروارگانیسم ها می توانند مواد مخدر و آنتی بیوتیک ها را که قبلا قادر به کار در برابر آنها بودند را به نحوی بی اثر و خنثی کنند.

محققان به منظور بررسی چگونگی اثر آنتی بیوتیکهای قوی در مبارزه با باکتری ها، از مکانیزمی که به یکی از این داروها اجازه می دهد تا به غشای باکتری نفوذ کند، استفاده کردند. مکانیزمی که باعث می شود آنتی بیوتیک به داخل غشای باکتری نفوذ کند به شرح زیر است: باکتری که دارای بار منفی است، به طور خودکار “دارو” را که دارای بار مثبت است، می کشند.

با این حال، هنگامی که این اتفاق می افتد، غشای باکتری به عنوان یک مانع در مقابل آنتی بیوتیک عمل می کند و هدف آن جلوگیری از رسیدن به داخل باکتری است. در شرایط عادی، این بی اثر است زیرا غشا به اندازه کافی نازک است و آنتی بیوتیک  می تواند به آن نفوذ کند.

اما در مورد باکتری مقاوم در برابر دارو، تکنولوژی پیشرفته محققان نشان داد که غشاء سخت تر می شود و نفوذ بسیار سخت تر است. علاوه بر این، شارژ منفی باکتری ضعیف تر می شود، به این معنی که برای آنتی بیوتیک پیدا کردن و “بستن” آن مشکل تر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید