گزارش جی پلاس/ اولین راند امروز برگزار می شود

از جای خالی سلاطین فینال تا آمار و حاشیه ها /هر چه باید درباره فینال لیگ والیبال بدانید

فینال لیگ برتر والیبال در حالی امروز (پنج شنبه - 23 اسفند 97)برگزار خواهد شد که چهره های سرشناس را در خود ندارد و البته درگیر حاشیه ها و بی نظمی های بسیار است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر والیبال در حالی به ایستگاه پایانی خود رسیده که هنوز هم حاشیه‌های خاص خودش را دارد. از ماجرای تغییر میزبان فینال گرفته تا حواشی برگزاری یا لغو دیدار رده بندی. با این حال مهمترین رقابت فصل در پیش است و به همین بهانه بد نیست نگاهی داشته باشیم به این فینال و از لحاظ آماری و جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنیم.

  • جنجال میزبان مرحله نهایی

در هفته‌های گذشته ماجرای میزبان مرحله نهایی و برگزاری دیدارهای فینال و رده‌بندی به صورت متمرکز یکی از بحث‌های جاری بود. فدراسیون هم در ابتدا اعلام کرد که می‌خواسته فینال را در سالن دوازه هزار نفری برگزار کند اما به دلیل آماده نبودن این سالن، قصد دارد رقابت‌ها را در تبریز یا ارومیه برگزار کند. در نهایت هم روز هشتم اسفند در نامه‌ای که به چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی ارسال شد، تبریز میزبان مقطعی مرحله نهایی تعیین و به تیم‌ها اعلام شد که فینال و رده‌بندی در این شهر برگزار می‌شود.

با این حال پس از پایان مرحله نیمه‌نهایی، سازمان لیگ به یکباره تصمیمش را عوض کرد و میزبانی را به سالن دوازه هزار نفری داد. اتفاقی که البته تاریخ برگزاری این مسابقه را هم دچار تغییر کرد و حالا تیم‌های فینالیست 23 و 25 اسفند به مصاف هم می روند و در صورت کشیدن کار به بازی سوم، روز 26 اسفند رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

پس از تمام این کش و قوس ها در آستانه برگزاری فینال اول، بازی رده بندی هم لغو شد و دو تیم کاله و پیام به عنوان سومی مشترک دست پیدا کردند.

  • مخالفت جدی نارنجی پوشان

پس از مصاحبه رئیس سازمان لیگ مبنی بر میزبانی سالن دوازه هزار نفری، تنها تیمی که به این تصمیم اعتراض کرد، سایپا بود. تیمی که یک پای فینال لیگ امسال است و باید در مقابل شهرداری ورامین قرار بگیرد. سایپایی‌ها با این مدعا که نظر سازمان لیگ با پیشنهاد تیم ورامین تغییر کرده و آن‌ها به خاطر نزدیک بودن به تهران و آوردن تماشاگرانشان خواستار بازی در تهران هستند، با میزبانی سالن دوازه‌هزار نفری مخالفت جدی کرده‌اند.

مدیران و مربی سایپا اعلام کرده‌اند که سازمان لیگ پیش از این تبریز را به طور رسمی به عنوان میزبان اعلام کرده و آن‌ها هم بر اساس همان نامه، برنامه ریزی کرده و این تغییر ناگهانی را نمی‌پذیرند.

با این حال فدراسیون روی حرف خود ماند و سایپایی ها هم اگرچه اظهار نظر دیگری درباره ماجرا انجام ندادند اما مشخص است که تصمیم فدراسیون را پذیرفته و در تهران به میدان خواهند رفت. 

  • فینالیست شدن سایپا پس از 7 سال

تیم سایپا در نیمه دوم دهه هشتاد یکی از دو قطب اصلی والیبال ایران بود. آن‌ها در حد فاصل سال 84 تا 90 شش بار در فینال لیگ برتر حاضر شدند اما هر شش بار فینال را واگذار کردند. پنج بار پیکان سایپا را شکست داد و قهرمان شد و یک بار هم در آخرین بار، کاله با غلبه بر سایپا قهرمان شد.

سال 90 آخرین باری بود که سایپا در قامت یک مدعی جدی ظاهر شد و به فینال رسید. از آن سال تا امروز نارنجی پوشان هیچ‌گاه نتوانستند رسیدن به این مرحله را تجربه کنند. آن‌ها مربیانی نظیر فرهاد نفرزاده، مسعود آرمات و نفرات دیگری را روی نیمکت خود قرار دادند اما هیچ کدام نتوانستند این تیم را به جایگاه گذشته باز گردانند.

لیگ 97 هم البته اگرچه با خریدهای خوب برای سایپا آغاز شد و پیمان اکبری هم روی نیمکت این تیم نشست اما نتایج چیزی نبود که اکبری می‌خواست. با این حال دور برگشت و از آن مهمتر مرحله پلی‌آف جایی بود که سایپا با اضافه کردن چند بازیکن دیگر به طور کامل به تیم دیگری تبدیل شد و از سد پیکان مدعی و کاله آماده گذشت و پس از هفت سال فینالیست شد.

شش عنوان دومی سایپا در نوع خودش یک رکورد به حساب می آید و آن حالا در تلاش اند تا امسال بالاخره برای اولین بار در تاریخ به عنوان قهرمانی برسند.

  • سومین فینال نماینده ورامین

ورامین از سال 91 وارد لیگ برتر والیبال شد. تیم متین در آن سال با هدایت و تلاش مصطفی کارخانه به لیگ برتر آمد و البته در همان سال اول هم به عنوان نایب قهرمانی رسید. 

در سال 92 اما کارخانه از تیم رفت و ورامینی ها با بودجه ای هنگفت و جذب چندین ملی پوش و البته مربی خارجی به عنوان قهرمانی رسیدند.

از آن سال به بعد، بیشترین چیزی از نمایندگان ورامین دیده شد، مسائل حاشیه ای و مشکلات عجیب و غریب بود. با این حال آن ها در فصل جاری یک بار دیگر بودجه خوبی را به لیگ آوردند و با مربی جوان و کاربلدی نظیر رحمان محمدی راد، برای سومین بار به فینال رسیدند. 

آن ها در مجموع یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در تاریخ لیگ دارند و حالا باید دید عدد مقابل کدامیک به 2 تبدیل می شود. 

  • جای خالی سلاطین فینال!

یکی از نکات جالب فینال لیگ امسال، خالی بودن جای چهره‌های برتر یا همان ستاره‌های والیبال ایران است. دو تیم فینالیست اگرچه چندین ملی‌پوش حال و گذشته را در اختیار دارند اما چهره‌هایی که همه به حضورشان در فینال عادت کرده بودند، در این مسابقه غایب خواهند بود. البته بازیکنانی نظیر معروف، میرزاجانپور، قائمی و غفور به لیگ‌های اروپایی رفته‌اند و اصلا در لیگ نبودند اما دو ستاره دیگر، پای ثابت فینال‌ها بوده‌اند اما امسال اثری از آن‌ها نیست.

محمد موسوی و شهرام محمودی که در 15 - 10 سال اخیر، پای ثابت رقابت‌های فینال بوده‌اند، پس از سال‌ها در این بازی حضور ندارند. محمد موسوی که با پیام در نیمه‌نهایی حذف شد و شهرام محمودی هم که امسال پیراهن تیم خاتم را بر تن کرده بود، در یک چهارم نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفت تا هر دو پس از سال‌ها فینال را از بیرون تماشا کنند.

محمد موسوی در نوع خود رکورد عجیب و غریبی در کارنامه دارد و 11 بار در لیگ برتر قهرمان شده. او چهار بار پیاپی از سال 85 تا 89 با پیکان قهرمان شد، یک قرمانی با کاله در سال 91 آورد و در سال 92 هم با متین به عنوان قهرمانی رسید. او در سال 93 یک بار دیگر با پیکان روی سکوی قهرمانی ایستاد و سه سال بعد هم که با سرمایه قهرمان ایران شد.

شهرام محمودی هم آماری مشابه او دارد و در مجموع هشت بار قهرمان لیگ برتر شده. محمودی البته چند فینال مانند فصل 93 را هم به موسوی واگذار کرده و به این ترتیب آمار حضور در فینالش از عدد 8 بیشتر است!

به گزارش جی پلاس؛ با این حال در سال اخیر، سلاطین قهرمانی و فینال، در مسابقه پایانی جایی ندارند و جای خالی‌شان به وضوح حس می‌شود. فینال لیگ برتر والیبال 23 و 25 اسفند و از ساعت 16 در سالن دوازه هزار نفری آزادی برگزار می شود.

دیدگاه تان را بنویسید