گزارش جی پلاس؛

علت اصلی انقراض پستانداران کشف شد!

محققان اعلام کرده‌اند که بسیاری از پستانداران عظیم‌الجثه ماقبل تاریخ به دلیل تغییرات آب و هوایی و افت میزان CO2 منقرض شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، تغییرات آب و هوایی فاکتور بسیار مهمی در انقراض حیوانات عظیم‌الجثه در آفریقا طی میلیون‌ها سال قبل بوده است. پیش از این اعلام شده بود که اجداد نخستین بشر با سلاح‌های دستی که در اختیار داشته‌اند، عامل اصلی انقراض آنها بوده است.

مرگ پستانداران عظیم‌الجثه‌ای مانند فیل‌ها و زرافه‌ها همیشه برای باستان‌شناسان و دیرینه‌شناسان حل نشده باقی مانده بود. همیشه تصور بر این بود که تنوع زیستی غنی آفریقا در گذشته دور تحت تأثیر اجداد اولیه انسان‌هایی بوده است که این حیوانات را شکار کرده‌اند.

اما مطالعات اخیر دانشمندان دانشگاه «یوتا» نشان می‌دهد که تغییرات درازمدت آب و هوایی و زیستی، پستانداران اولیه را به سمت انقراض سوق داده و به دلیل کاهش میزان دی‌اکسیدکربن CO2 جو منجر به نابودی جنگل‌ها و علفزارها می‌شود.

این تحقیقات حاکی از آن است که شمار گونه‌هایی از حیوانات گیاهخوار عظیم‌الجثه طی 4.6 میلیون سال پیش در یک بازه زمانی درازمدت و قبل از این که انسان‌ها برای آنها یک تهدید به حساب بیایند، کاهش یافت. اجداد اولیه انسان‌ها حدود 4 تا 7.5 میلیون سال پیش از شامپانزه‌ها جدا شدند اما ابزارهایی که از لاشه‌های حیوانی ساخته می‌شدند، به بعد از آن زمان برمی‌گردد. نخستین ابزارهای سنگی 2.4 میلیون سال پیش مورد استفاده بشر قرار گرفتند اما این فسیل نشان می‌دهد که میزان قابل توجهی از شکارها از 50 هزار سال پیش شروع شده است.

تجزیه و تحلیل‌ها حاکی از آن است که کاهش طولانی‌مدت تنوع پستانداران عظیم‌الجثه از حدود 4.6 میلیون سال پیش آغاز شد. این فرآیند انقراض حدود یک میلیون سال قبل از ظهور اولین ابزارهای شکار ساخت دست بشر اتفاق افتاده است و در واقع، این حقیقت را اثبات می‌کند که در آن دوره انسان‌ها نقشی در انقراض پستانداران نداشته‌اند. البته در این دوران انقراض، بسیاری از گونه‌های گوشتخوار آفریقایی هم مانند گربه‌های دندان‌خنجری هم نابود و منقرض شدند.

دیدگاه تان را بنویسید