گزارش جی پلاس از کشف عجیب دانشمندان؛

کاهش شدید سیستم ایمنی بدن هنگام بحران مالی و نوسانات بازار!

تحقیقات جدید حاکی از آن است که بحران‌های مالی و نوسانات بازار مانند بیماری روی سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارند و آن را ضعیف می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، سیستم ایمنی بدن معمولا در مواجهه با بیماری فعال می‌شود اما دانشمندان به تازگی دریافتند که مواجهه افراد با بحران مالی نیز تأثیر مشابهی در سیستم ایمنی بدن به جا می‌گذارد و آن را ضعیف می‌کند. آنها یافته‌های خود را طی دو هفته پایانی بحران بدهی مالی اورپا روی 15 تاجر مرد لندنی مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که نوسانات مالی ایجاد شده با بروز استرس در این تاجران رابطه مستقیم داشته است. یک بازار پرنوسان به دلیل تغییرات گسترده‌ مالی، تاجران و معامله‌گران را با حجم بالای استرس روبه‌رو می‌کند و به نوعی ‌تا 68 درصد باعث بالا رفتن میزان هورمون کورتیزول می‌شود که هورمون اصلی در بروز استرس است.

اما محققان در کنار استرس، با کنترل رفتار تاجران، به بررسی واکنش سیستم ایمنی بدن پرداختند. «سیتوکین»ها، سلول‌هایی در سیستم ایمنی بدن هستند که مسئول اطلاع از حضور پاتوژن‌ها یا عفونت به منظور شروع واکنش سیستم ایمنی هستند. علاوه بر این، سلول IL-1B هم مانند اولین واکنشگر سیستم ایمنی عمل می‌کند. این سلول، سیگنالی مربوط به ترشح هورمون استرس و سیتوکین‌های ضدالتهابی آزاد می‌کند.

به نظر می‌رسد که سلول IL-1B ارتباط مستقیمی با نوسان بازار دارد. محققان در مطالعه روی تاجران دریافتند که وقتی شاخص نوسان ارزی تا 18 درصد افت داشت، همین میزان کاهش را در میزان سلول IL-1B مشاهده کردند و این بدان معناست که وقتی تاجران کمتر در معرض حجم بالای اطلاعات بازارهای ارزی قرار می‌گیرند، واکنش سیستم ایمنی بدن هم کاهش می‌یابد.

در واقع، زمانی که بازار ارز و سایر بازارها به وضعیت ثبات برمی‌گردد، تاجران و معامله‌گران نیز از نظر روانی به وضعیت قبلی و ثبات خود برمی‌گردند؛ این به دلیل واکنشی است که سیستم ایمنی در برابر اطلاعات کسب کرده از بازار بروز می‌دهد و در نتیجه واکنش آن در قالب عفونت یا بیماری بروز می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید