جزئیات مرگ «هیرکان» هفته آینده مشخص می‌شود

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جزئیات مرگ هیرکان (پلنگ ماده رهاسازی شده در پارک ملی گلستان) تا ابتدای هفته آینده روشن می‌شود اما واضح است که رهاسازی این پلنگ ماده بر اساس نظر جمعی در سازمان محیط زیست انجام شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی تیموری در نشست معاونت محیط  زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با هفته محیط زیست توضیحاتی در مورد مرگ هیرکان (پلنگ ماده‌ پارک ملی گلستان) ارائه داد و گفت: در سال ۹۳ دو قلاده توله پلنگ در پی تماس تلفنی که با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گرفته شده بود،پیدا شد. سعی شد سیاق نگهداری از این دو توله پلنگ به گونه‌ای باشد که امکان رهاسازی آن دو به طبیعت فراهم شود.

وی افزود: بعد از گذشت حدود یک سال و هشت ماه با نظارت کارشناسان و در جمع‌بندی نظرات متخصصان استان گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست به این نتیجه رسیدیم که پلنگ ماده را علیرغم ملاحظات، رهاسازی کنیم. رهاسازی هیرکان در شهریور ماه سال ۹۵ در پارک ملی گلستان انجام و سعی شد روش زندگی و بقای هیرکان از طریق ردیاب زیر نظر گرفته و از هیرکان به عنوان یک کار علمی و تحقیقاتی استفاده شود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان محیط زیست در ادامه اظهار کرد: اگر هیرکان حتی بعد از طی یک ماه یا یک ماه و نیم تلف شده باشد علل تلف شدن آن برای ما بسیار حائز اهمیت است تا برای رهاسازی‌های بعدی از این تجربه استفاده کنیم. تجربه رهاسازی هیرکان در طبیعت برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد و می‌توانیم از این تجربه برای سایر موارد از جمله پلنگ رودسر استفاده کنیم.

تیموری اضافه کرد: در چند روز گذشته مطالب و اطلاعات زیادی از طریق همکاران استان گلستان در مورد مرگ هیرکان منتشر شده و حتی مدیرکل استان گلستان در مصاحبه‌ای اظهار کرده که هیرکان تا سه ماه زنده بوده است. روشن شدن موضوع هیرکان و جزئیات مرگ آن برای سازمان حفاظت محیط زیست، برای شخص رئیس سازمان و مدیران اهمیت بسیاری دارد. اطمینان می‌دهیم اتفاق رخ داده برای هیرکان به صراحت و درستی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه واحد بازرسی سازمان محیط زیست موضوع هیرکان را بررسی می‌کند، تصریح کرد: روز گذشته و امروز کارشناسان دفتر بازرسی سازمان محیط زیست با حضور در استان گلستان سعی در روشن کردن ابعاد این مسئله را داشته‌اند. نتیجه بازرسی به رئیس سازمان محیط زیست ارائه خواهد شد و اگر نتایج بازرسی با آنچه قبلا گفته شده تناقض داشته باشد حتما با متخلفان برخورد خواهد شد و مطمئن باشید هیچ اغماضی در برخورد با متخلفان صورت نمی‌گیرد و اساسا دلیلی برای اغماض وجود ندارد.

تیموری در پاسخ به این پرسش که لاشه پلنگ کجا است؟ اظهار کرد: همه ابهامات و پاسخ سوالات مربوط به مرگ هیرکان تا ابتدای هفته آینده روشن خواهد شد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این اظهار نظرکه مشاور مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر حیات وحش این سازمان را مرکزی برای دلالی حیات وحش عنوان کرده بود، گفت: حتی اگر شخصی در استان حرفی در این مورد زده باشد تکلیف سازمان محیط زیست در مورد حفاظت از مناطقش روشن است. در شرایطی که برای نگهداری از پلنگ رودسر در باغ وحش قزوین به هزینه زیادی احتیاج داریم و مسئول باغ وحش به طور مرتب با من تماس گرفته است و در مورد مسائل مالی برای نگهداری از این پلنگ گلایه می‌کند و در شرایطی که ما تلاش می‌کنیم پلنگ رودسر در طبیعت رهاسازی شود چطور کسی می‌تواند ادعا کند دفتر حیات وحش کار دلالی حیات وحش انجام می‌دهد؟ چه دلالی حیات وحشی اتفاق افتاده است؟

تیموری با تاکید بر اینکه سیاست سازمان حفاظت محیط زیست رهاسازی گونه‌های حیات وحش در طبیعت است،اظهارکرد: اگر حیات وحش شرایط رهاسازی نداشته باشند باید ساماندهی آنها صورت گیرد. برای مثال وقتی استفاده از حیات وحش در سیرک‌های ایران ممنوع اعلام شد، حیوانات موجود در این مراکز به سازمان حفاظت محیط زیست انتقال یافت و در شرایط حاضر گونه‌های مختلف سیرک‌ها ساماندهی می‌شوند و امکان رهاسازی این گونه‌ها در طبیعت وجود ندارد چون آنها از بدو تولد دست آموز بوده‌ و در کنار انسان رشد کرده‌اند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان محیط زیست در مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده اظهار کرد: آتش‌سوزی در این مقطع از سال در استان‌های غربی و شمالی کشور به دلیل افزایش پوشش گیاهی و گرمای زودهنگام احتمال وقوع دارد. برای مثال در استان خوزستان روز گذشته دمای هوا به بیش از ۵۰ درجه رسید. شدت گرما باعث می‌شود اطفای حریق با دشواری انجام شود.

فعال شدن ستادهای واکنش سریع در استان‌ها برای اطفای حریق

وی با بیان اینکه برنامه‌های خود را برای مقابله با وقوع حریق و اطفای به هنگام آن در استان‌ها آغاز کرده‌ایم، گفت: اخیرا بخشنامه‌ای از سوی معاونت محیط زیست طبیعی به استان‌ها ارسال شد تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. شناسایی نقاط حساس آتش‌سوزی، استقرار چادرهای آتش‌بانی در مناطق حساس، ایجاد گشت‌های سیار در مناطق حساس وهماهنگی با مسئولان استان برای همکاری هنگام وقوع آتش‌سوزی، نصب تابلوهای هشدار دهنده و اعلام شماره ۱۵۴۰ روی تابلوها و بنرها به منظور ارائه گزارش‌های آتش سوزی از سوی مردم از جمله برنامه‌هایی است که در استان‌ها اجرایی می‌شود همچنین ستاد واکنش سریع استان‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه فعال شده است.

تیموری با اشاره به اینکه روزانه با مدیران کل حفاظت محیط زیست هشت استان کشور در مورد موضوع حریق ارتباط داریم، گفت: فرمانده یگان محیط زیست در پایان هر روز از وضعیت حریق در هر استان گزارش ارائه می‌دهد. مدیران استانی در شرایط کنونی نسبت به آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده بسیار حساس هستند.

وی با اشاره به استفاده از بالگرد در اطفای حریق در مناطق حفاظت شده گفت: کمیته اطفای حریق با حضور فعال وزارت دفاع، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌ جنگل‌ها فعالیت می‌کند همچنین مانور اطفای حریق را به استان‌ها ابلاغ کردیم. در ۱۶ استان کشور دو روز بعد از پایان ماه رمضان مانور آتش سوزی آغاز می‌شود.

تیموری با بیان اینکه از همه ابزارهایی که باعث کاهش وقوع آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست می‌شوند استفاده می‌کنیم،اظهارکرد: آموزش کشاورزان، دامداران و جوامع محلی برای مقابله با وقوع آتش‌سوزی و حتی اطفای سریع آن در دستور کار ادارات کل استان‌ها است. سعی داریم با رایزنی‌ها امکانات بیشتری از وزارت دفاع برای اطفای حریق در استان‌ها بگیریم.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان محیط زیست در ادامه آمار مربوط به آتش سوزی‌ها از ابتدای سال ۹۶ تاکنون را ارائه داد و گفت: امسال ۱۵ مورد آتش‌سوزی در استان فارس داشتیم که براثر آن ۳۲ هکتار دچار حریق شد همچنین چهار مورد آتش‌سوزی به مساحت ۲۰ هکتار در کهکیلویه و بویراحمد و چهار مورد در استان ایلام به وسعت ۲۱ هکتار اتفاق افتاد.

وی افزود: در استان کرمانشاه یک هکتار، در آشوراده دو هکتار و در خوزستان با ۱۱ مورد ۱۷۰ هکتار آتش‌سوزی اتفاق افتاده که در مجموع در کل کشور از ابتدای سال ۹۶ تا کنون ۲۵۰ هکتار از مناطق چهارگانه محیط زیست دچار حریق شده است. میزان آتش سوزی از ابتدای ۹۶ تا کنون نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۱ درصد افزایش یافته است.

تیموری با اشاره به اینکه به علت گرمای هوا شرایط خاصی در کشور به لحاظ آتش سوزی وجود دارد،گفت: احکام قانونی خوبی در این حوزه داریم. کسانی که به صورت عمدی اقدام به آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست می‌کنند به سه تا پنج سال زندان محکوم می‌شوند. حتی اگر آتش سوزی عمدی نباشد و از روی سهل انگاری اتفاق افتاده باشد ۹۱ روز تا سه سال حبس دارد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان محیط زیست با بیان اینکه در استان‌های کردستان،‌ کرمانشاه و خوزستان وضعیت خاصی به لحاظ آتش سوزی وجود دارد، گفت: ۱۱ درصد از عرصه‌های کل کشور معادل ۱۷ میلیون هکتار جزء مناطق چهارگانه محیط زیست است که پوشش گیاهی مناسبی دارند و امکان حریق در آنها وجود دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید