امام خمینی: در نظر حضرت امیر (س)، خلافت بر مسلمین کم ارزش‌تر از کفش وصله شده است

امام خمینی (س) در حضور جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به کوتاه بودن دست بشر از توصیف جهات معنوی حضرت امیر (س) فرمودند: ما درباره حضرت امیر، جهات معنویش دست ما ازش کوتاه است. ما از آن جهات معنوى که در ایشان بوده است حتى یک جمله موافق با واقع نمى ‏توانیم عرض کنیم، لکن بعض از جهات که مربوط به خود جهت مادى است و جهات اجتماعى است، آن را مى ‏شود گفت.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جی پلاس، در سالروز میلاد ابوالائمه (ع) امام خمینی در جمع خانواده شهدا فرمودند: شما ملاحظه کنید که یک نفر که خلیفه مسلمین است، زمامدار امور است، خلیفه است، این چه وضعى داشته است؟ در حالى که خلیفه است مى‏ خواهد نماز جمعه بخواند، لباس زیادى ندارد، مى ‏رود بالاى منبر، آن لباس که دارد، حرکت مى ‏دهد- به حسب نقل- تا خشک بشود، دو تا لباس ندارد. یک کفشى را که خودش وصله مى ‏کرده است، کفاشى مى‏ کرده است، ازش مى‏ پرسند، حضرت مى‏ فرماید که این کفش به نظر شما چقدر ارزش دارد؟ مى ‏گویند هیچ. مى ‏گوید که «امارت بر شما هم، خلافت هم، در نظر من مثل این کفش و پایینتر از این کفش است، مگر اینکه اقامه عدالت کنم». شما کجا سراغ دارید که یک نفر خلیفه باشد و وضعش این طور باشد؟ حضرت امیر- سلام اللَّه علیه- حقیقتاً مظلوم است و مظلوم بوده است، حتى در بین شیعیان هم مظلوم است.

وقتى‏ مى ‏خواهند تعریف کنند از حضرت امیر، تعریف مى ‏کنند به چیزهایى که بر خلاف واقع است و توهین به حضرت است. مثلًا، مى ‏گویند که انگشترش را که مى ‏خواسته هدیه بدهد به فقیر، قیمتش خراج شامات بوده است! آن کسى که لباسش آن است انگشتر مى ‏پوشد که قیمتش خراج باشد؟! این یک دروغى است که اگر روایت هم داشته باشد، دروغ است در صورتى که ندارد. وقتى مى ‏خواهند معرفى کنند حضرت امیر را، به این جهات معرفى مى‏ کنند، به همین جهات [دروغ‏]. یا آنهایى که عارف لفظى هستند- عرفان حقیقى که کم است در دنیا- آنها هم وقتى که مى ‏خواهند از حضرت نقل کنند، یک حرفه اى درویشى نقل مى ‏کنند. آنى که هست، واقعیتش را که نمى ‏دانند و این جهات ظاهرى هم که حضرت داشته است براى جهالتهایى که بوده است، منحرف کردند از واقعیتش. خیال کردند تعریف حضرت امیر به این است که انگشترش چقدر قیمت داشته باشد و- مثلًا- چه باشد.

صحیفه امام؛ ج‏۲۰، ص ۴۹۴- ۴۹۵

دیدگاه تان را بنویسید