به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد محمودی شاه نشین روز چهارشنبه در همایش آب، نبض حیات که در فرهنگسرای الغدیر شهرستان برگزار شد اظهار داشت: مطالعات آمایش سرزمینی مشخص می کند که زیر کشت بردن کدام محصول کشاورزی و به کارگیری کدام صنایع و دیگر کاربری ها برای چه منطقه ای مناسب است و با نظم بخشیدن به این مقوله و با جانمائی کاملا علمی و حساب شده می توان به شدت با مسئله کمبود منابع آبی، اقلیمی و اکولوژیکی مقابله کرد که بدین صورت شاهد کاهش چالش های زیست محیطی خواهیم بود.
وی با توجه به همزمانی برگزاری این همایش و روز سازمان های مردم نهاد و مشارکت های اجتماعی، ضمن گرامیداشت این روز، به اهمیت و ضرورت همکاری سمن ها در امور مختلف اشاره کرد و افزود: از آنجائی که سمن ها نهادهای غیر سیاسی و غیر دولتی هستند در بین مردم از جایگاه و اعتماد خوبی برخوردارند، مردم علاقه مند هستند تا مطالبات و خواسته هایشان به ویژه در حوزه محیط زیست از طریق این نهادها حل شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی که کشور با بحران کم آبی مواجه است اما بالا بودن سرانه مصرف آن موجبات تشدید این بحران را فراهم می سازد که در این خصوص نقش سازمان های مردم نهاد در طرح مسئله و فرهنگ سازی تأثیر گذار است.
معاون سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان شهریار نیز در این همایش اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد می توانند با استفاده از توان فکری و اجرائی خود به دولت یاری داده و در حل بسیاری از مشکلات سهیم باشند.
ابوطالب فرنیاپور همکاری سمن ها را نمونه بارز استفاده از ظرفیت های مردمی دانست و بیان داشت: از آنجائی که این نهادهای مردمی موضوعات را کارشناسانه مورد بحث و بررسی قرار می دهند، بر همین اساس می توانند راهکارهای کاربردی نیز ارائه دهند.
معاون فرماندار شهریار با اشاره به اینکه خشکسالی و کمبود آب به عنوان تهدیدی جدی برای کشور مطرح است یاد آور شد: با برنامه ریزی صحیح و اصولی و اجرای طرح های مختلف که از سوی کارشناسان مطرح می شود می توان با این تهدید مقابله کرد.
وی با تاکید بر اینکه همین منابع آب بسیار محدود با صرف هزینه زیاد مورد استفاده قرار می گیرد افزود: فرسودگی شبکه های آبرسانی و هدر رفت آب و همچنین برداشت بی رویه و غیر مجاز آب از چاه ها امری ناگوار در این زمینه محسوب می شوند.
معاون فرماندار شهرستان شهریار یکی از آثار خشکسالی و استفاده بی رویه و غیر اصولی از آب های زیر زمینی را پدیده فرونشست زمین در بخش های مختلف کشور و از جمله دشت شهریار دانست و گفت: برای برون رفت از این مسئله باید به جد اقدامات قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از چاه های غیر مجاز انجام شود و برنامه ریزی لازم برای تغذیه سفره های آب زیر زمینی در دستور کار قرار گیرد.
به گفته وی در این شرایط اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری راهکاری اساسی برای مقابله با بحران آب و فرونشست زمین است که علاوه بر تقویت سفره های آب زیر زمینی، موجبات حفاظت خاک، کنترل سیلاب و احیای پوشش گیاهی را فراهم می کند.
در این همایش به چند تن از مسئولان و کارشناسان شرکت کننده به عنوان مروج افتخاری فرهنگ حفظ و توسعه منابع طبیعی کارت همیار طبیعت اهداء شد.
همایش آب، نبض حیات به همت انجمن مهراندیشان دهکده سبز و با همکاری و مشارکت فرمانداری، شهرداری، منابع طبیعی، جهادکشاورزی و محیط زیست شهرستان شهریار و تعدادی از سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست و منابع طبیعی امروز در فرهنگسرای الغدیر این شهرستان برگزار شد.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.