علیرضا رشیدیان روز سه شنبه در آیین تجلیل از محیط بانان برگزیده کشور در مشهد گفت: امروزه دنیا با چالش های زیست محیطی از جمله گازهای گلخانه ای، افت آبخوان ها، نشست دشت ها، تولید پسماندهای خطرناک، کانونهای فرسایش بادی داخلی و خارجی، فرسایش خاک و غیره دست به گریبان است.
وی افزود: خراسان رضوی با بیش از 6 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت با سهم 11 درصدی از صنعت، سهم 6 درصدی از ارزش افزوده کشور و سهم 13 درصدی تولیدات کشاورزی نیز دارای معضلات متعدد محیط زیستی است.
وی با بیان اینکه محیط بانان به عنوان حافظان و مدافعان محیط زیست در راستای انجام وظایف متحمل زحمات فراوانی می شوند، افزود: باید از زحمات و تلاش های این قشر به نحو شایسته و بایسته قدردانی شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: اغلب مسائل، مشکلات و تنگناهای زیست محیطی کنونی، محلی، منطقه ای و کشوری نیستند و می توان گفت هر مشکل محیط زیستی در هر اندازه ای باشد در داخل مرزهای قراردادی کشورها محصور نیست و فراتر از مرزهای یک کشور و حتی برای آیندگان باقی می ماند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه نظام اقتصادی موجود در دنیا مسیری را طی می کند که از نظر محیط زیستی ناپایدار است، گفت: استفاده بیش از حد از طبیعت موجب شده اکنون بیش از 2.5 برابر ظرفیت تحمل کره خاکی از منابع آن استفاده شود.
رشیدیان بیان کرد: بشر در حال طی مسیری ناپایدار و تاریک به سمت آینده ای مبهم و خطرناک است و تنها راه برون رفت از این وضعیت، پایبندی به ابعاد سه گانه توسعه پایدار از جمله توجه به حفظ محیط زیست، رشد اقتصادی و تحقق عدالت پایدار است.
وی افزود: در دنیای امروز همه تصمیمات در حوزه های مختلف بر محیط زیست موثر است و تصمیمات در هر حوزه آثار و نتایج قطعی بر محیط زیست دارد.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: هرگونه توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون رویکردهای زیست محیطی، حیات انسان را در حال و آینده با خطر جدی مواجه می کند.
رشیدیان گفت: به منظور رفع مشکلات ناشی از تحولات توسعه باید تدوین برنامه های پاسداری از محیط زیست به صورت جدی مد نظر قرار گیرد زیرا تحقق توسعه در حوزه تولید و مصرف باید با بهره وری و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست صورت گیرد.
وی بیان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به اقتصاد متکی به سوخت های فسیلی، استفاده بی حد از منابع و برداشت بی رویه از سفره های آب های زیرزمینی پایان داد.
وی با اشاره به ثبت سالانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برداشت آب در این استان، افزود: با هماهنگی دستگاه های متولی پارسال این شاخص مدیریت و بیش از 370 میلیون مترمکعب کاهش یافت در حالی که میزان تولیدات کشاورزی و صنعتی کاهش نیافته است.
وی با بیان اینکه در خراسان رضوی برای استفاده از ظرفیت های تولید انرژی از باد و خاک طرحهای متعددی در دست اجراست، افزود: در سیاست های دولت دوازدهم تاکید فراوانی بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست شده که باید با اجرای برنامه های مختلف در این زمینه مفید و موثر عمل کرد.
در پایان این مراسم از 45 تن از محیط بانان برگزیده کشور تجلیل شد.
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.