به گزارش خبرنگار ایرنا، این آیین روز سه شنبه با حضور سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مهدی فروغی سرپرست شرکت آب منطقه ای تهران و جمعی از مسئولان در تالار آبگینه شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست اظهار داشت: با امضای این تفاهم نامه تلاش خواهیم کرد که در جهت فرهنگسازی الگوی مصرف اثرگذار باشیم.
سعید اوحدی گفت: امروز در جوامع توسعه یافته و پیشرفته به این باور رسیدند که توسعه در ابعاد مختلف اجتماعی، صنعتی و نظامی اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه بستر فرهنگی برای آن ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار به معنای استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت ها با حفظ حق و حقوق نسل آینده است، افزود: با شیوه رایج مصرف آب در کشور، با بحران مواجه می شویم، در آموزه های دینی بر مصرف نعمت ها وپرهیز اسراف توصیه های جدی شده که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به رشد جمعیت گفت: این موضوع بسیاری از برنامه ها را دچار چالش کرده و زیر ساخت های ما برای این جمعیت جوابگو نیست و ضرورت دارد که در حوزه فرهنگی و با توجه به محدویت زیرساخت ها، فرهنگ الگوی مصرف را مورد توجه قرار دهیم.
وی با اشاره به بهره مندی از ظرفیت مراکز فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از جمله نگارخانه ها، سالن های سینما و تولید محصولات و برنامه فرهنگی در حوزه اصلاح الگوی مصرف آب افزود: در این راستا، نمایشگاه گروهی فتوآرت، ویدئو، چیدمان، صدا، چاپ دستی و نقاشی با موضوع آب روز جمعه(26 مردادماه) در نگارخانه لاله افتتاح می شود.
اوحدی ادامه داد: علاوه بر بکارگیری تمامی ظرفیت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری سازمان زیباسازی، تمام سازه های فیزیکی، سر پل ها و بیلبوردهای تبلیغاتی برای فرهنگسازی و اصلاح الگوی مصرف آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در این نشست با تاکید بر اقدامات فرهنگی برای اصلاح الگوی مصرف آب اظهار داشت: ما در کشور کم آبی زندگی می کنیم و این موضوع مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد می کند.
محمدرضا بختیاری گفت: ما یک سوم بارندگی متوسط جهانی را داریم اما مصرفمان بیشتر از متوسط جهانی است به همین دلیل مشکلاتی که برایمان به وجود می ‌آید بیشتر از بسیاری از کشورهایی است که حتی سرانه بارندگی در آنها بسیار کمتر از ماست که این آسیب تنها و تنها به شیوه مصرفمان باز می‌ گردد.
وی افزود: امسال تا ۹۰ درصد کمتر از حد طبیعی ذخیره برف داشتیم و اگر بارندگی‌های اردیبهشت ماه نبود، ما به مشکلات عمده‌ای در خصوص قطعی و کم بود فشار آب می‌رسیدیم.
بختیاری با اشاره به موضوع اقتصاد آب اظهار داشت: هر متر مکعب آب برای ما با رقمی بیش از 2هزار و 500 تومان تامین می‌شود در حالی که هزینه آن را با هر متر مکعب 600 تومان به مردم واگذار می‌کنیم، این موضوع عاملی است که منجر می شود مردم درک درستی از ارزش اصلی آب نداشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: ۶۰ درصد از مردم تهران پایین‌تر از حد متوسط مصرف می‌کنند اما ۲۰ درصد مردم این شهر سه برابر متوسط جهانی مصرف می‌کنند و این افراد کسانی هستند که باید با آنها برخورد فرهنگی کرد.
وی افزود: یکی دیگر از مصادیق کارهای فرهنگی نیز این است که همین کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند به عنوان سفیر فعال کنیم تا نگذارند دیگران آب را هدر بدهند، این یکی از مهم‌ترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای تهران نیز در این نشست با اشاره به ضروت همکاری میان نهادهای مختلف در راستای فرهنگسازی اظهار داشت: انعقاد تفاهم نامه میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شرکت آب و فاضلاب استان و شرکت آب منطقه ای تهران قدمی در جهت هم افزایی سه نهاد خدمت رسان با افزایش ظرفیت ها، بهره مندی از پتانسیل ها و نیرو و تجهیزات در راستای فرهنگسازی و اصلاح الگوی مصرف آب و اتلاف و سرمایه و انرژی در این حوزه است.
مهدی فروغی، فرهنگسازی را اقدامی زمان بر و مستمر دانست و گفت: سازگاری با کم آبی یکی از سیاست هایی است که در دستور کار دولت قرار گرفته که در شرایط اقلیمی متفاوت کشور، این سازگاری و انطباق نیازمند روش های مختلف است که با به کارگیری این روش ها به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به ارزش اقتصادی و ذاتی آب افزود: اگر در شرایطی آب نداشته باشیم، علاوه بر پرداخت هزینه های قابل توجه، مسایل امنیتی، بهداشتی و اجتماعی هم باید مورد توجه قرار گیرد.
سرپرست شرکت آب منطقه ای تهران گفت: امروز موضوع ریزگردها فقط مختص خوزستان و خشکسالی مختص سیستان و بلوچستان نیست، بسیاری از افراد از سیستان و بلوچستان به دلیل نبود مدیریت آب به سایر شهرها مهاجرت کردند و این موضوع مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.
فروغی با اشاره به نقش انجمن های مردم نهاد در حوزه فرهنگسازی و اصلاح الگوی مصرف آب اظهار داشت: در این حوزه می توانیم از مردم بخواهیم که ایده پردازی کرده و خود در حفظ منابع آبی نقش فعالی داشته باشند.
این تفاهم نامه در راستای اصلاح الگوی مصرف و همچنین ارتقای فرهنگ عمومی با عزم ملی و مدیریت جهادی به ویژه در مصرف بهینه آب و نظر به توسعه فعالیت های علمی، پژوهشی، آموزشی، تولیدی و اجرا در زمینه ارائه خدمات و تولید محصولات فرهنگی و لزوم ایجاد هماهنگی و همکاری بین مراکز ذیربط، تبادل تجارب و اطلاعات و بهره برداری از توانمندی های علمی، تخصصی، اجرایی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود طرفین منعقد شد.
همکاری طرفین از طریق ایجاد ارتباط، تبادل اطلاعات، اشتراک، هم افزایی دانش و بهره گیری از ظرفیت و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به منظور تقویت نقش آفرینی در مدیریت فرهنگی شهر تهران در چارچوب تعیین شده در این تفاهم نامه و استفاده از ظرفیت ها، امکانات فرهنگی و تبلیغی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای توسعه و ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصارف مختلف آب و همچنین تولید محتوای فرهنگی با رویکرد مدیریت مصرف منابع آب و راهکارهای ترویج سازگاری با کم آبی و مواردی که در آینده با توجه به نیاز و امکانات طرفین منعقد شده است.
همکاری در برگزاری نشست های نقد، رونمایی کتاب و دیدار با نویسنده متناسب با موضوعات روز به ویژه درباره مسائل حوزه جوانان و خانواده، تقویت نقش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در رویکرد محله ای با استفاده از ظرفیت شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان تهران و برنامه ریزی مشترک برای بهره مندی خانواده ها از تفریحات سالم و نشاط آفرین با رویکرد افزایش آگاهی مدیریت مصرف از محورهای این تفاهم نامه است.
همچنین همکاری برای ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب و برگزاری برنامه های ویژه برای ترویج موضوع حمایت از کالای ایرانی، برگزاری جشن ها، همایش ها، مسابقات و نمایشگاه ها و جشنواره ها با محوریت فرهنگسازی مدیرت مصرف و ارتقای رفتار شهروندی در آینده توسعه کلان شهر تهران و موضوعات مشترک از دیگر محورهای تفاهم نامه میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شرکت آب و فاضلاب استان و شرکت آب منطقه ای تهران است.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.