حسین محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا وضعیت و رتبه‌بندی کتابخانه‌های شهرستان دماوند را نسبت به شهرستان‌های دیگر استان تهران مطلوب ارزیابی کرد و گفت: دماوند رتبه چهارم شهرستان‌های استان تهران را دارد که امیدواریم با افزایش میزان فضای کتابخانه‌های عمومی، دیگر شاخص ها نیز افزایش یابد.
این مقام مسئول نقش خیرین را در توسعه فضای کتابخانه های عمومی شهرستان موثر خواند و افزود: عمده‌ترین مشکل فعلی این نهاد فرهنگی کمبود فضای کتابخانه است که با توسعه و گسترش کتابخانه ها علاوه بر افزایش شاخص فضا، شاهد تقویت دیگر شاخص ها خواهیم بود.
وی تاکید کرد: طی نشست ها و جلسات متعدد با فرماندار شهرستان و دیگر مسئولان منطقه، مقرر شد فضاهایی جهت توسعه این بخش درنظر گرفته شود که قطعا این مهم بی تاثیر نیست.

* قدمت کتابخانه عمومی شهرستان در یک نگاه
سابقه فعالیت کتابخانه های عمومی شهرستان دماوند از کتابخانه مسجد جامع شهر آغاز شد و سال ها فعالیت می کرد تا اینکه به گفته مسئول کتابخانه های عمومی شهرستان، در سال 1375 این کتابخانه زیرنظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و بعد از احداث فرهنگسرای کوثر، این کتابخانه با هدف توسعه بیشتر از سال 1381 در مکان جدید حوزه فعالیتی خود را ادامه داد.
محمدی اظهار داشت: بعد از جدا شدن نهاد کتابخانه های عمومی از بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند از سال 1382 تحت مدیریت نهاد کتابخانه عمومی کشور فعالیت کرد ودر حال حاضر 3 کتابخانه‌ ثابت، یک کتابخانه‌ سیار و 2 کتابخانه‌ مشارکتی در سطح شهرستان دماوند فعال می باشد.
وی مجموع منابع این چهار کتابخانه را حدود 60هزار نسخه کتاب اعلام کرد و گفت: هم اکنون 3500 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند هستند و هرماه حدودا 8 هزار نسخه کتاب در سطح کتابخانه‌های شهرستان امانت می دهیم.
رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان دماوند با بیان اینکه در کتابخانه‌های عمومی موضوعات متنوعی همچون روان‌شناسی، دینی، علوم اجتماعی، زبان، علوم محض و... را پوشش می‌دهد، اظهارداشت: این نهاد در بخش موضوعی تنها با یک منبع خاص تاکید ندارد بلکه توانسته طی سالهای گذشته منابع موضوعی خود را تقویت کند.
وی در خصوص شاخص های مطالعه بر اساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه ‌عمومی کشور، بیان کرد: منابع، عضویت، فضا و امانت چهار شاخص تعریف شده جهت بررسی توسعه کتابخانه ها در کشور است که هم اکنون شهرستان دماوند در بخش شاخص منابع به ازای هر نفر 1.4 منبع دارد که البته نسبت به سند چشم‌انداز که 3.4 الی 4 نسخه است، فاصله دارد.
محمدی گفت: 35 درصد جمعیت شهرستان باید عضو کتابخانه عمومی در سند چشم انداز باشند که این میزان در حال حاضر 2.5 درصد است و با حد مطلوب فاصله داریم که قطعا با افزایش میزان فضاهای کتابخانه و تعداد کتابخانه این‌ فاصله خیلی کمتر می‌شود.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند افزود: این منطقه از لحاظ شاخص فضای کتابخانه ای رتبه چهارم را در سطح استان کسب کرده و به ازای هر 100 نفر باید هشت مترمربع فضا داشته باشد که در حال حاضر حدود 1.59 است.

* کتابخانه سیار دماوند 10 روستا را پوشش می دهد
محمدی با اشاره به فعالیت تنها کتابخانه سیار این منطقه، افزود: از سال 1395 کتابخانه سیار شروع به فعالیت کرده و 10 روستای پرجمعیت شهرستان‌ را پوشش می‌دهد؛ این اقدام به صورت چرخشی، طی 2هفته در روستاها ارائه خدمات دارد و پس از 2هفته به روستای اول برمیگردد.
وی با بیان اینکه امانت کتاب و عضویت از جمله خدمات این کتابخانه سیار است،اظهارداشت: هم اکنون حدود 2600نسخه کتاب در اختیار این کتابخانه کوچک است و نزدیک به 430 نفر هم عضو دارد.
وی به برنامه های شاخص نهاد کتابخانه های عمومی دماوند اشاره کرد وادامه داد: عمده برنامه ها در این نهاد فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه می باشد که می توان به نشست‌های مختلف کتابخوانی، نقد و رونمایی کتاب، قصه‌گویی، نشست‌های شاهنامه خوانی و جمع‌خوانی، مسابقات کتابخوانی مختلف در سطح شهرستان و ... اشاره کرد.
محمدی برگزاری مسابقه نقاشی و تصویرسازی برای کودکان، معرفی کتاب برای نوجوانان، معرفی سه کتاب مختص جشنواره رضوی در تیرماه در قالب زندگینامه امام‌رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) برای بزرگسالان از جمله اقدامات عنوان کرد.
شهرستان دماوند در شرق استان تهران قرار دارد.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.