الهام فخاری روز دوشنبه در سفر یکروزه خود به شهرستان دماوند که با هدف بررسی مسائل، چالش ها و فرصت ها برگزار شد، در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: قوانین و مقررات به طور مشخص حدود کار شوراها را روشن کرده اما در مواردی دیده می شود که هنوز کارگرد اصلی خود را در بسیاری از موارد ندارد.
وی ادامه داد: مشاهده شده که برخی از شوراها هنوز دبیرخانه فعال ندارد و حتی برخی شوراهای فرادست و میانی بجای تمرکز بر انتخاب شهردار و تمرکز بر نظارت ها، به مسائل دیگر توجه می کنند که لازم است توان افزایی آنان بالا رود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تقویت توان افزایی شوراها به عنوانی خطا در این جایگاه و کارکرد اعضای شورا نیست بلکه هدف ما تقویت نقش بیشتر شوراها در حوزه فعالیتی است.
رییس شورای استان تهران با بیان اینکه این استان در برخی شاخص های توسعه پایدار جزو استان های نابرخوردار و یا کم برخوردار است، گفت: در بسیاری از روستاهای شهرستان های استان تهران مشاهده می شود که هنوز با مشکل نیازهای زیرساختی و اولیه مواجه هستند.
فخاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه شهرستان دماوند دارای فرصت گردشگری است ولی همچنان از زیرساخت های کافی محروم است، گفت: گردشگری یک فرصت است نباید به یک تهدید تبدیل شود و برای جلوگیری از این اتفاق باید علاوه بر بررسی مشکلات و توجه به اهداف، فرهنگ گردشگری نیز در بین مردم ایجاد شود.
وی ادامه داد: متاسفانه امروز سفر کردن ایرانی ها یک فرمت کلیشه ایی شده که برای خوش گذراندن چندساعته محیط زیست، منابع طبیعی و غیر طبیعی و مناطق روستایی تخریب می شود که نباید اینگونه باشد.
این مقام مسئول همچنین در جواب این سوال که علاوه بر تقویت جایگاه سمن ها باید قدرت و توانایی لازم را در اجرا و نظارت داشته باشند، گفت: سمن ها امروز باید توانمند شوند و در موضوعات تخصصی همچون حمل و نقل و زیر ساخت ها گام بردارند که البته سابقه آنان در کشور سابقه دیرپایی نیست.
فخاری در ادامه با تاکید بر مقابله با ویرانگری های واحدهای روستایی و زمین خواری های آشکار و پنهان، گفت: بهای زیبایی و آبادی این مناطق بهای سنگینی است که برای جلوگیری از بسیاری حوادث، سازمان های مردم نهاد و رسانه باید به عنوان رکن چهارم دموکراسی ناظر بر عملکرد شوراها باشند.
رییس شورای استان تهران همچنین در دیدار با خانواده شهیدان سجادی یکتا، مصیبی و نصیری گفت: با توجه به سن پدران و مادران شهدا و مشکلات اقتصادی، لازم است مطالبات خانواده آنان مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ادای احترام به خانواده معظم شهدا یک وظیفه است، اظهار داشت: یاد و خاطره مجاهدت ها و ایثارگری های جوانان ایران اسلامی که در دوران هشت سال دفاع مقدس، جوانمردانه برای حفظ وطن جنگیدند، همواره گرامی است.
رییس شورای استان تهران ادامه داد: بخش عمده ایی از خانواده معظم شهدا به دلیل داشتن شغل کشاورزی با توجه به سرما زدگی اخیر در منطقه، با مشکل اقتصادی و معیشت روبرو هستند که در نظر داریم مشکلات را بررسی و با کمک سمن ها و دیگر نهادها، مطالبات آنان را حل کنیم.
لازم به ذکر است، شهید محرمعلی مصیبی، متولد سال 1344 و مجرد، در تاریخ هفتم مرداد ماه سال 64 در منطقه قلاویزان مهران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
شهید باباعلی نصیری نیز متولد سال 1334 و متاهل با دارا بودن 3 فرزند در تاریخ 24 آبان ماه سال 61 در عملیات مسلم بن عقیل منطقه سومار به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
همچنین شهید سیدکاظم سجادی یکتا متولد سال 1344 و مجرد، در مورخ 21 شهریور ماه 63 در جاده شوش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
الهام فخاری همچنین به بازدید از تقاطع غیر همسطح ورودی شهر رودهن و پروژه های کارآفرینان در حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت: در بازدید نخست از ورودی شهر رودهن، با توجه به نامناسب بودن مسیر این پروژه در دستور کار مسئولان است که با اجرای آن شاهد کاهش حجم ترافیک در منطقه خواهیم بود.
وی ادامه داد: بازدید از پروژه کارآفرینی، زمینه معرفی طرح های ویژه اشتغال زایی را فراهم کرد؛ شناسایی فعالیت های نوآورانه و اشتغال زا کمک بسزایی به فرصت های توسعه شهری و روستا می کند.
قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی همچنین در این جلسه در خصوص موضوع انتقال آب سرچشمه های تار رود به پایین دست شهرستان گفت: این طرح سابقه دراز مدتی دارد و سال ها با کشمکش های منطقه ایی و چالش هایی همراه بوده است؛ حضور وزیر محترم نیرو به شهرستان طی ماه های اخیر و بازدید از منطقه مقرر شد مسئولان و کارشناسان مطالعات و پیشنهادات را مطرح کنند تا در پایان شهریور جمع بندی و در اختیار وزیر نیرو قرار گیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: ضمن اینکه مجلس وزارت نیرو را موظف کرده تا ظرف مدت شش ماه موضوع مهم آب را که چالش امروز کشور است با معرفی هشت حوزه آبخیزی در کل کشور مورد مطالعه و حمایت قرار دهند که دماوند جزو این مناطق است و با کمک کارشناسان تقسیمات آب حل خواهد شد.
این مقام مسئول همچنین به موضوع امامزاده هاشم(ع) و الحاق آن به استان مازندران اشاره کرد و گفت: مسئولان شهرستان آمل در صدد هستند تا این امامزاده به استان مازندران انتقال یابد و خط مرز استان تهران و مازندران تغییر یابد و این برگرفته از مسائل حاکم بر آنجا است.
نماینده مردم دماوند نقش سمن ها را در رفع این مشکل موثر دانست و گفت: این موضوع علاوه بر مسئولان استانی، مسئولان ملی به ویژه شخص معاون حقوقی رئیس جمهور در حال پیگیری هستند.
مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند در ادامه به مسئله ساماندهی راه های مواصلاتی و مشکل کنونی دو کمربندی سرهار و جنوبی شهرستان، گفت: کمربندی سرهار تا فاز نخست قطعی شد و قرار است تا پایان سال با تامین اعتبار و کمک در دسترس مردم قرار گیرد.
وی ادامه داد: ادامه این کمربندی با داشتن شرایط کنونی نیاز به بررسی و اعتبارات بیشتری دارد ولی با توجه به حجم تردد، باید به فکر آزادراه جهت تردد خودروهای عبوری باشیم.
صفری ادامه داد: در این راستا مقرر شد ادامه آزاد راه تهران – فیروزکوه در محدوده دماوند برای بار دوم مورد مطالعه قرار گیرد؛ در گذشته بخشی از این پروژه از جمله واحد کارگاهی اجرا شد اما به دلایلی مسکوت ماند که اگر این مهم در گذشته محقق می شد شاهد مشکلات کنونی نبودیم.
فرماندار دماوند به طرح هادی روستایی در این منطقه اشاره کرد و گفت: تقریبا تمام روستاهای داری سکنه از لحاظ داشتن طرح هادی در بافت تعیین تکلیف شده اند و تا پایان آبان ماه با اعتبارات پیش بینی شده تمام روستاها، در صورت نداشتن طرح هادی ، از این طرح برخوردار و یا درصورت بازبینی مورد بررسی قرار می گیرند و روستاهایی که در حال تصویب است ابلاغ می شود.
لازم به ذکر است، رییس شورای استان تهران به همراه هیاتی از تقاطع غیر همسطح ورودی شهر رودهن بازدید کرد.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.