رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تبریز گفت: شهر تبریز با بحران روبرو است.

فرج محمدقلیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا به مشکلات حوزه فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تبریز پرداخت و اظهار داشت: در سال‌های گذشته مدیران شهرداری در مدیریت شهری، انسان ها را فراموش کرده‌اند و پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی در راستای خودکفایی شهرداری‌ها در دهه شصت، به مرور نگاه مدیران شهری تغییر کرده‌اند و برای تامین بودجه شهرداری ، سودآوری را محور فعالیت‌های خود قرار دادند.

 وی افزود: برخی سود جویان نیز از این فرصت حداکثر استفاده را کرده‌اند، یعنی شهرها به حراج گذاشته شد و نهایتا رویکرد اقتصادی و ماشینی جایگزین رویکرد انسان محور شده و ثمره  آن از بین رفتن میراث فرهنگی و بافت تاریخی و صدمه جبران ناپذیر به فرهنگ اصیل شهر و شهروندان بوده است.

قلیزاده گفت: هر چند خیلی دیر شده اما در مدیریت شهر، باید تمام توجه‌ها به سوی "انسان"متمرکز شود. یعنی شهر باید "انسان محور" باشد، نه ماشین محور. با این فرض، در مدیریت شهر، فرهنگ در اولویت اول قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تشکیل کمیسیون فرهنگی اجتماعی در شورای پنجم شهر، به دنبال بررسی و آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی و  ارزیابی اقدامات چهار سال گذشته شهرداری در جهت تدوین برنامه و سیاست‌گذاری صحیح در آینده بوده‌ایم افزود : پول مردم کجا هزینه شده و نتیجه حاصله چه بوده و کدام درد شهروندان حل شده است؟ افکار عمومی منتظر پاسخ مسئولان فرهنگی شهرداری است.متاسفانه نتایج تلخی را در بررسی‌ها شاهده بوده‌ایم .

قلیزاده در ادامه افزود: در این بررسی‌ها متوجه شدیم که در ساختار شهرداری و شورای شهر  چیزی بنام سیاست‌گذاری فرهنگی وجود نداشته و به دنبال آن هدف‌گذاری، اولویت بندی، نظارت و ارزیابی فعالیت‌ها نیز صورت نپذیرفته است و این عوامل منجر به روزمرگی مدیران شده و در اکثر موارد نیز شاهد عدول از چهارچوب وظایف شهرداری و انجام امور غیر ضروری و حتی امور غیر مفید بوده‌ایم یا اینکه  مدیران فرهنگی وظایف سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر  را انجام داده‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص ارزیابی فعالیت های فرهنگی ، سرانه مراکز فرهنگی و بودجه فرهنگی  چهار سال  گذشته،  با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته 560 میلیارد تومان بودجه مصوب فرهنگی بوده است، اظهار داشت: اقدامات فرهنگی شهرداری به  بخش عمرانی و بخش دیگر فعالیت‌های فرهنگی و یا بخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شود که در سال‌های گذشته در بعد عمرانی کارهای خوبی صورت پذیرفته است اما متاسفانه در بخش نرم افزاری اقدامات مطلوبی را شاهد نبوده‌ایم .حتی می‌توان گفت در این بخش بیشتر اموال مردم  در فعالیت‌هایی  مانند  چاپ و نصب بنر ، تیم داری و فوتبال و... تلف شده است. به عنوان مثال عرض می‌کنم در چهارسال گذشته تحت عنوان فعالیت‌های فرهنگی، حدود هشتاد میلیارد تومان در فوتبال هزینه کرده‌اند. در صورتی که در حوزه مسائل اجتماعی و توجه به آسیب‌های اجتماعی و یا در امر توانمند سازی شهروندان در معرض خطر، عملکرد اثر بخش یا موثری انجام نگرفته است.

قلی زاده با اشاره به بودجه  فرهنگی سال 97 اذعان داشت: برای بهتر فهم کردن میزان بودجه فرهنگی شهرداری تبریز، می‌توان آن  را با بودجه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  آذربایجان شرقی مقایسه کرد. در این مقایسه به نیکی روشن می‌شود که بودجه فرهنگی شهرداری، رقم قابل توجهی است. چرا که میزان کل بودجه فرهنگی استان به یک میلیارد تومان نمی‌رسد، اما بودجه فرهنگی شهرداری، ده‌ها میلیارد تومان است. بنابراین لازم نیست برای افزایش این بودجه چانه زنی کرد، اما خیلی ضروری است که بودجه مصوب در مناسب‌ترین محل ممکن هزینه شود.  لازمه این امر این است که باید در امر سیاست‌گذاری، هدف گذاری، اولویت بندی، نظارت و ارزیابی عملکردها متمرکز شد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص برنامه‌ شورای پنجم برای شهروندان دارای نیازهای ویژه اظهار داشت: در کمال تاسف اقشار دارای نیازهای ویژه در مدیریت و سیاستگذاری‌های شهری به فراموشی سپرده شده‌اند، بنابراین، همه اعم از مدیران سابق و فعلی بایستی از این عزیزان عذرخواهی کنند. و در عین حال باید در  امورات آتی توجه ویژه ای به این شهروندان صورت پذیرد تا بخشی از کاستی‌های گذشته جبران شود. 

قلیزاده افزود: با صراحت باید بگویم یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی شهرهای انسان محور، توجه به این اقشار بوده ولی در شهر تبریز شهروند معلول ویلچری نمی‌تواند امور روزمره و عادی خود را به دلیل عدم مناسب سازی محیط بدون کمک دیگران انجام دهد و از حقوق شهروندی خود بهره‌مند شود .

قلیزاده در پاسخ به این سوال که اکثر مراجعان شورای شهر در خصوص اشتغال است چه برنامه‌ریزی  در خصوص اشتغال انجام پذیرفته است، اشاره کرد: شهرداری واقعا جایی برای استخدام ندارد و  استخدام های کارشناسی نشده در سال‌های گذشته، شهرداری را در حد انفجار قرار داده است. بدنه شهرداری 3800 پست سازمانی مصوب دارد و طبق آمارهای رسمی 12609 کارمند مشغول به کار هستند. پس برای هر پست سازمانی 4 نفر مشغول بکار می باشند! حقوق کارمندان شهرداری از پول نفت پرداخت نمی‌شود، بلکه از جیب مردم و بواسطه عوارض دریافتی از مردم تامین می شود  پس بایستی مطالبه مردم را از اشتغال در شهرداری به مطالبه بستر سازی و کمک به رونق اقتصاد شهری سوق داد.
فرج قلیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص  مباحثه صورت گرفته در دو جلسه  اخیر شورای شهر بین ایشان و شهردار تبریز اظهار داشت: به عنوان فردی که سال‌ها در حوزه مدیریت شهری فعالیت کرده ام، بر این اساس از شهر و شهرداری آشنایی خوبی دارم، اعلام می‌کنم، این شهر حدود 1100 میلیارد تومان بدهکار است که به بخش قابل توجهی از  این مبلغ، سالانه 30% سود تعلق می گیرد. یعنی سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به این بدهی افزوده می‌شود و از طرفی با نیروی مازاد در شهرداری مواجه هستیم که ماهانه 45 میلیارد تومان حقوق و مزایا پرداخت می‌شود و با توجه به اینکه در سال 96 تاکنون از بودجه مصوب  شهرداری 57% محقق شده است. پس ۴۳ درصد کسری بودجه وجود دارد. با این وصف میلیاردها تومان نیز از محل کسری بودجه به بدهی ها اضافه خواهد شد. از سوی دیگر، درآمد شهرداری هم به پایین‌ترین حد ممکن رسیده. از طرفی نیز زمان بازپرداخت بدهی‌های بانکی در حال فرا رسیدن است! این موضوعات اگر مدیریت نشود شهرداری بحران زده شهر را  با بحران مواجه خواهد کرد. 

وی افزود: انتقاد من به شهردار محترم  این است که در جهت حل این معضلات  باید مدیرانی با توانمندی های ویژه  انتخاب شوند، نه این که در انتصابات به جای توانمندی و سلامت نفس به روابط سببی و نسبی....  توجه شود. و یا بدنه شهرداری به ستادهای انتخاباتی آینده تبدیل شود.

 قلی‌زاده تاکید کرد: بنده به عنوان نماینده مردم و به عنوان یک کارشناس اخطار می‌دهم که در صورت عدم مدیریت صحیح و اصولی، آینده این شهر بحرانی خواهد بود! من اعلام خطر می‌کنم که بحران شهرداری در آینده‌ای نه چندان دور، به  بحران شهر و شهروندان منجر خواهد شد! اما انگار گوشی برای شنیدن این حرف‌ها وجود ندارد.
 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.