به گزارش خبرنگار ایرنا، بازدید از روستاهای بخش مرکزی و رودهن شهرستان دماوند یکی از برنامه های مسئولان منطقه است که به صورت ماهانه یا هفتگی انجام می شود.
عصر امروز فرماندار، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، بخشدار مرکزی و دیگر مسئولان شهرستان به صورت هیاتی به سه روستای مراء، حصار بالا و حصار پایین رفته و با مردم روستا به گفت و گو نشستند.
ابتدا مسئولان با حضور در حسینیه روستای مراء پای صحبت مشکلات و مطالبات مردم روستا نشستند. از جمله مشکلات این مردم تعویض تیر برق های چوبی، تخلیه نخاله های ساختمانی در مراتع، تعیین مکانی برای دامداری، تردد خودروهای سنگین همچون کامیون و کامیونت در معبرهای کم روستا جهت حمل بار معدن و نوسان در دکل تلفن همراه بود که مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته مهدی حیدری، بخشدار مرکزی شهرستان دماوند روستای مراء از جمله روستاهای بخش جنوبی شهرستان است که بر اساس سرشماری سال 95 دارای 359 خانوار و یک هزار و 81 نفر جمعیت دارد. حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان طی یک سال و چهار ماه از محل منابع حاصل از مالیات برارزش افزوده به این روستا اختصاص یافته است.
بهزاد صبوری، رئیس اداره برق شهرستان دماوند نیز گفت: با توجه به اینکه بیش از یک هزار کیلومتر شبکه برق رسانی در شهرستان صورت گرفته و بیش از 70 درصد آن در کوه ها و مناطق صعب العبور می باشد، تجربه نشان داده تیرهای برق چوبی از استحکام بهتری برخوردار هستند و در صورتی که شکسته و خطر آفرین باشد، تعویض می کنیم.
همچنین یکی از مشکلات اهالی روستا رها بودن مصالح ساختمانی واحدهای مسکونی غیر مجاز و تخریب شده در داخل رودخانه بود که مقرر شد اداره امور منابع آب شهرستان نسبت به جمع آوری آن در راستای جلوگیری از خطرات احتمالی اقدام کند.
منصور مردانی، رئیس امور منابع آب شهرستان ادامه داد: حفاظت از منابع آب در اولویت این نهاد است زیرا تغذیه آبهای زیرزمینی از رودخانه ها تامین می شود و قطعا برای حفظ آب رودخانه ها تلاش خواهیم کرد.
همچنین محسن حاجی عزیزی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند با اشاره به تخصیص اعتبار 600 میلیون تومانی به این روستا از محل بنیاد مسکن، گفت: 70درصد از درآمد واگذاری اراضی روستایی در خود روستا و منطقه مربوطه هزینه می‌شود.
مسئولان شهرستان بعد از بازدید از روستای مراء به روستای حصار پایین رفتند که اهالی این روستا نیز معتقد بودند هیچگونه مشکلی وجود ندارند و اقداماتی همچون جدولگذاری بطول شش هزار و 400 متر، آسفالت معابر اصلی روستا به میزان 16 هزار مترمربع، تعریض خیابان اصلی، ساخت دو بوستان، تعویض آب شرب روستا به دلیل فرسوده بودن، نصب روشنایی، نامگذاری معابر و ... صورت گرفته است.
اهالی روستا تنها مطالبه خود را تفکیک نقشه طرح هادی روستایی دانستند که این مورد بررسی قرار گفت.
محسن حاجی عزیزی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند حل این مشکل را رفع اختلافات مرزی با روستای حصار بالا دانست و گفت: این موضوع نیز باید توسط فرمانداری صورت گیرد.
وی در خصوص مشکل طرح هادی روستایی نیز گفت: متاسفانه اهالی و متولیان روستای حصار پایین به جهت مشخص نبودن مرز بین دو روستای حصار بالا و پایین اجازه نقشه‌ برداری ندارند که همین امر موجب شده تا در این روستا اقدامی صورت نگیرد.
این مقام مسئول بیان کرد: به‌ محض اینکه وضعیت تعیین مرز در تقسیمات سیاسی کشوری انجام شود، اعتبارات لازم تخصیص خواهد یافت.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند گفت: هم اکنون اعتبار تهیه طرح روستای حصار پایین بیش از 18 میلیون تومان می باشد.
این روستا بر اساس سرشماری سال 95 دارای 224 خانوار و 691 نفر جمعیت است. 800 میلیون تومان طی یک سال و چهار ماه از محل منابع حاصل از مالیات برارزش افزوده به این روستا اختصاص یافته است.
دیدار پایانی مسئولان شهرستان دماوند با اهالی روستای حصار بالا در شرایطی صورت گرفت که عمده مطالبات و مشکلات آنان اختلافات مرزی، تصویب نشدن طرح هادی روستایی، نبود کتابخانه و نبود محل مناسبی برای اوقات فراغت جوانان بود که فرماندار شهرستان دماوند از اهالی خواست در صورت تایین مکانی مناسب، امکانات و تجهیزات کتابخانه فراهم می شود.
محسن حاجی عزیزی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند اعتبار تخصیص یافته در خصوص تهیه طرح روستایی در حصاربالا را 15میلیون تومان اعلام کرد و گفت: طرح هادی روستای حصار بالا و پایین با اعتباری که در سال 1395 و 1396 قرار داده شده کارهای نقشه‌برداری آن انجام شد.
این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه در روستای حصار بالا، حمایت بیشتر مسئولان را داشتیم و تاکنون نیز طرح هادی نقشه برداری طرح هادی صورت گرفته و به محض مشخص شدن مرز بین دو روستا این‌کار انجام می‌شود.
بخشدار مرکزی دماوند گفت: روستای حصار بالا از جمله روستاهای بخش جنوبی و مرکزی شهرستان دماوند است که بر اساس سرشماری سال 95 دارای 144 خانوار و 506 نفر جمعیت است. 600 میلیون تومان طی یک سال و چهار ماه از محل منابع حاصل از مالیات برارزش افزوده به این روستا اختصاص یافته است.
مهدی حیدری ادامه داد: 80 درصد از اعتبارات تخصیص یافته مربوط به پروژه های عمرانی و 20 درصد نیز مربوط به هزینه های جاری دهیاری ها می باشد.
وی در خصوص اعتبارات ارزش افزوده گفت: این اعتبار بر اساس معیارهایی که دولت چه به لحاظ جمعیتی و چه سرانه های درآمدی در روستاها اتفاق می افتند، تخصیص داده و به صورت ماهیانه از طریق وزارت دارایی به حساب خود دهیاری ها واریز می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه بخشداری با نظارت بر هزینه کرد درست آن در محل های مورد نظر، پروژه های عمرانی انجام می شود، گفت: این اتفاق مهم موجب شده تا روستاها به سمت توسعه حرکت کنند و مشکلات به حداقل برسد که با این شرایط، تا پایان سال 97 عمده مشکلات روستاها در بخش زیرساختی حل خواهد شد.

** بازنگری 19 طرح هادی روستایی شهرستان
قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی عمده مشکلات اهالی این سه روستا را الحاق بافت روستا ‌و مسکن‌جوانان دانست و گفت: روستای مراء با توجه به داشتن مدیریت حاکم می تواند به عنوان یک روستای پایدار، توسعه یافته و نمونه معرفی شود.
وی به مشکل روستای حصار بالا و پایین اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل مرزی این دو روستا لازم است در مرجع بالاتری رسیدگی شود ولی آنچه در اولویت مهم است وحدت بین اهالی این دو روستا است تا طرح های هادی به صورت یکپارچه انجام گیرد.
نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی نقش هیئت امنا و ریش سفیدان روستا را مهم دانست و افزود: در صورت عدم تحقق این مهم، لازم است یک نفر از حقوقی وزارت کشور از مجموعه تقسیمات کشوری به منطقه بیاید و خط مرزی واقعی را با سیستم‌ توپوگرافی و عکسبرداری هوایی که قبلا بوده است، تعیین‌کند. تصمیم گیری در این خصوص را اول بخش تقسیمات کشوری استانداری و بعد هم وزارت کشور انجام می‌دهد.
میرزایی نیکو در ادامه با اشاره به اینکه 19 طرح هادی روستایی شهرستان مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گرفته است، گفت: برخی از این طرح ها تهیه، برخی در مرحله تصویب و برخی دیگر در مرحله ابلاغ است؛ حدود 8 مورد تهیه طرح انجام‌ و تمام شده و به مرحله تصمیم گیری در کمیسیون رسیده است که در صورت عدم مشکل جهت اجرا در آبان ماه امسال ابلاغ می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به روستاهایی که هنوز 10 سال از اجرای طرح هادی آن به اتمام نرسیده، گفت: اگر متولیان روستاها بخواهند طرح های هادی قبل از 10 سال را مورد بازنگری قرار دهند، می‌تواند درخواست بازنگری داده، منتهی بودجه‌اش را خودشان تامین‌کنند وگرنه سر 10 سال باید آن کار انجام گیرد.

*** مشکل اختلاف مرزی روستای حصار بالا و پایین با نظر وزارت کشور رفع می شود
مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند نیز در این خصوص به خبرنگاران گفت: یکی از سیاست های دولت حفظ منابع آب است که در این راستا با توجه به مشکل اهالی روستای مرا در خصوص آزادسازی بستر رودخانه، تاکید شده به شورای روستای که همکاری لازم را با عوامل اجرایی شهرستان داشته باشند.
وی ادامه داد: اختلافات مرزی بین دو روستای حصار بالا و حصار پایین تنها توسط مسئولان وزارت کشور و ‌تقسیمات کشوری صورت می گیرد و فرد یا مسئولی از شهرستان اجازه اظهار نظر ندارد و این موضوع نیز در حال پیگیری است.
فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: قطعا اگر همه‌ روستاهای شهرستان عملیات عمرانی، ورزشی و فرهنگی و .. را آغاز کنند، اعتبارات لازم از محل جرائم و یا حتی در مواردی از اعتبارات تملک و یا ارزش افزوده به عمران و آبادانی روستا کمک خواهیم کرد.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.