به گزارش ایرنا، شرکت مجتمع های ایستگاهی سال 85 تأسیس شد اما سال 89 در جریان ساماندهی شرکت های وابسته به شهرداری تهران، شورای شهر به انحلال آن رای داد.
سال 94 شورای چهارم شهر تهران باهدف درآمدزایی برای شهرداری به احیای مجدد این سازمان رای داد و اسناسنامه جدید این شرکت را تصویب کرد. اما همچنان این شرکت فعالیت جدی و قابل توجهی نداشت تا اینکه با روی کارآمدن مدیریت جدید شهری نوع نگاه به این شرکت از سوی مدیران شهری تغییر کرد.
به گفته «غلامرضا جوادی» مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو تهران در زمان حاضر و در دوره جدید مدیریت شهری اختلاف نظری درخصوص جایگاه سازمانی و اهداف این شرکت در درون شهرداری تهران وجود ندارد و مجموعه مدیریت در خصوص نقش این شرکت در رونق اقتصاد شهری اتفاق نظر دارد.
درآمدهای شرکت مجتمع های ایستگاهی مترو باید صرف توسعه و ساخت ایستگاه های مترو شود؛ موضوعی که جوادی به آن بسیار خوشبین و معتقد است در صورت فعال شدن این مجتمع ها درآمد آن می تواند ساخت کل مترو را پوشش دهد.
جوادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا برنامه های این شرکت در دوره جدید مدیریت شهری را تشریح و بیان کرد: ایستگاه های مترو صرفا ایستگاه نیستند بلکه بر اقتصاد شهری، حمل و نقل و معماری و شهرسازی تأثیر دارند.
وی خاطرنشان کرد: براساس نظریه TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) سیستم حرکت مردم در شهرها باید به گونه ای طراحی شود که ایستگاه های مترو، اتوبوس و سایر مدهای حمل و نقل در کنار یکدیگر قرار گیرند و به سیستم ایستگاه های سراسری متصل شوند.
جوادی ادامه داد: برای مثال مسافری که از مشهد وارد تهران می شود باید بتواند تمام سفرهای درون شهری خود را ازطریق حمل و نقل عمومی انجام دهد.
جوادی با بیان اینکه مترو اساس نظریه TOD است یادآور شد: وظایف مجتمع های ایستگاهی دقیقا با اتوبوسرانی و مترو هماهنگ است و زمانی که یک مجتمع ایستگاهی ساخته، موجب رونق اقتصاد شهری می شود.
وی با اشاره به احداث 116 ایستگاه مترو در شهر تهران، با بیان اینکه در زمان حاضر 111 ایستگاه فعال است اظهارداشت: برای 35 ایستگاه مجوز ساخت مجتمع های ایستگاهی صادر شده که تاکنون پنج مجتمع ایستگاهی ساخته شده و هفت مجتمع در حال ساخت است.
جوادی با اشاره به اینکه در حال آسیب شناسی علت نبود استقبال از ساخت مجتمع های ایستگاهی هستیم گفت: برای مثال پروانه احداث مجتمع ایستگاهی در یکی از ایستگاه های مترو در شرق تهران صادر شده ولی در موعد مقرری که قرار بوده ساخته شود انجام نشد و اکنون باید برای ساخت این مجتمع عوارض جدید پرداخت شود یا ممکن است کاربری زمین در این منطقه نیز تغییر کرده باشد.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو مسائل ملکیتی مانند داشتن معارض و مشکلات مربوط به سند، اقدام نکردن بموقع بخش خصوصی، اطمینان ناکافی از سوددهی، نداشتن نقدینگی کافی در زمان احداث ایستگاه ها، مسائل بوروکراتیک و تغییرات متعدد در داخل شهرداری تهران را از جمله عوامل ناموفق بودن طرح مجتمع های ایستگاهی مترو در گذشته عنوان کرد.
وی تصریح کرد: این امر باعث شد بخش خصوصی یا نیمه دولتی گرفتار امور بوروکراتیک و بی ثباتی، از سوی دیگر سازمان های نیمه دولتی یا نیمه حاکمیتی نیز دچار تغییرات مدیریتی شوند که دیدگاههای مختلف را در مورد مجتمع های ایستگاهی به همراه داشته است.
جوادی گفت: اینک مجتمع های ایستگاهی ضمن اینکه راه حل های اقتصاد شهری، ترافیکی، معماری و شهرسازی هستند عناصری از شهر به شمار می روند.

*بازبینی ایستگاه ها براساس نظریه TOD
وی با تأکید بر اینکه برنامه وسیعی برای ساخت ایستگاه ها داریم خاطرنشان کرد: تک تک ایستگاه های مترو براساس نظریه TOD مورد بررسی جدید قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران اضافه کرد: براساس این نظریه برای تمام ایستگاه ها یک کیلومتر زون تعریف خواهد شد که در طرح تفصیلی تصویب خواهد شد و مجتمع های ایستگاهی در این محدوه ساخته می شود.
وی با بیان اینکه شهر متعلق به نسل های آینده است و باید افق شهر را در درازمدت دید گفت: به طور مثال میدان نقش جهان در گذشته یک راه حل ترافیکی و دارای نقش ارتباطی بود که بر زیبایی و آسایش مردم و اقتصاد شهری تأثیر داشته است؛ امروز با وجود آنکه حدود 400 سال از زمان احداث آن می گذرد نه تنها چیزی از اصفهان کم نکرده بلکه بر زیبایی ها، اقتصاد شهری و توریسم آن افزوده است.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران با اشاره به امضای تفاهم نامه با مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برای ساخت مجتمع ایستگاهی اظهارداشت: بزرگترین مجتمع ایستگاهی را می توان در شهر آفتاب ساخت زیرا از آن منطقه میلیون ها نفر وارد شهر تهران می شوند و ساخت این مجتمع در رونق آن محدوده نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

*مجتمع های ایستگاهی در حال ساخت
وی در ادامه به هفت مجتمع ایستگاهی مترو در حال ساخت اشاره و بیان کرد: در زمان حاضر اقدامات مربوط به ساخت مجتمع ایستگاهی در محل ایستگاه وردآورد که در حال رفع مشکلات حقوقی و مسأله املاک معارض آن هستیم، مجتمع اشراق در شرق تهران، مجتمع پردیس شرق، ایستگاه مترو قائم، ایستگاه هلال احمر و مجتمعی در تقاطع خیابان آزادی و بزرگراه نواب آغاز شده است.
جوادی در بخش دیگری از سخنان خود به ایستگاه هایی اشاره کرد که دارای کاربری های گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و معماری هستند.

*احداث کاخ ایستگاه ها برای رونق اقتصاد شهری
وی با بیان اینکه در ایستگاه های مهم مترو در دنیا بر ارزش های گردشگری نیز تأکید می شود خاطرنشان کرد: در این ایستگاه ها شهروندان وارد کاخی می شوند که در آن کاخ، ایستگاه مترو نیز وجود دارد؛ نمونه این ایستگاه ها در شهرهایی مانند لندن، نیویورک و مسکو وجود دارد.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران اضافه کرد: در تهران نیز برخی نقاط مانند میدان امام خمینی (ره) از جمله مناطق تاریخی و دارای ارزش به شمار می رود که در این محدوده موزه عبرت، موزه ایران باستان و موزه جواهرات وجود دارد. شرکت مجتمع های ایستگاهی مترو در نظر دارد با ساخت مجتمعی آن محدوده را به یک مرکز فرهنگی تبدیل کند.
وی افزود: مجموعه کاخ مرمر در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و ولیعصر (عج) نیز یک منطقه تاریخی است که خانه پروفسور عدل، دانشکده افسری، موزه جنگ، موزه قرآن، سازمان ثبت احوال و مدرسه موسیقی در آن محدوده قرار دارد و در صورت قانع کردن و کسب موافقت سایر ارگان ها می توان اولین کاخ ایستگاه پایتخت را در این نقطه احداث کرد.
جوادی با اشاره به اینکه اطمینان خاطر دارم این کاخ ایستگاه بر ارزش های فرهنگی و معماری و اقتصاد شهری آن منطقه خواهد افزود تأکید کرد: به دلیل آماده بودن محوطه، به محض تحویل این محدوده به شهرداری تهران در مدت یک هفته نخستین کاخ موزه را افتتاح خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: در راستای دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر بازگشت کاربری فرهنگی در این منطقه با دستور ایشان ساخت و سازها در این محدوده از حدود چهار ماه پیش متوقف شد.
جوادی درباره ایستگاه مترو چهارراه ولیعصر (عج) نیز اظهارداشت: این محدوده به عنوان خط فرهنگی به شمار می رود که از میدان انقلاب آغاز می شود و مورد علاقه همه نسل ها قرار دارد بنابراین مجتمعی که در این ایستگاه ساخته می شود باید بر خط فرهنگی آن افزوده و کاربری آن به سمت کتاب و رمان برود.
وی ادامه داد: در این محدوده دو زمین در نظر و جلساتی با شهرداری منطقه برگزار شده و به دلیل آنکه اگر بخواهیم موضوع را از طریق محاکم قضایی پیگیری کنیم سالها به طول می انجامد در حال مذاکره با مالکان هستیم تا به توافقی در این زمینه دست پیدا کنیم.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی متروی تهران عمده مشکلات در خصوص ساخت مجتمع های ایستگاهی را مشکلات حقوقی و ملکی عنوان و تصریح کرد: مترو تهران و حومه در فضای 585 کیلومتر مربع وسعت پیدا می کند و حدود 350 تا 400 ایستگاه خواهیم داشت؛ بسیاری از زمین های اطراف این ایستگاه ها آزاد است و می توان در زمان ساخت بارگذاری ها را محاسبه کرد و به صورت هماهنگ کارهای مربوط به مجتمع های ایستگاهی همزمان با ساخت ایستگاه ها نیز انجام شود.
گزارشگر: عاطفه نژادسالاری
تهرام/9353/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.