سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات گفت: همزمان با فصل چرای دام و کوچ عشایر به مراتع ییلاقی دشت لار پرونده مدیریت چرا و کنترل دام در سطح 7 هزار هکتار از این مراتع آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن شکری با اعلام این مطلب افزود: مراتع حوزه لار دارای ظرفیت چرایی معادل 94 هزار واحد دامی است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ورود دام به این مراتع از پانزدهم خرداد آغاز شده و همزمان پرونده مدیریت چرا و کنترل دام نیز به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم بر ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه‌های مرتعی لار به مرحله اجرا درآمده است. 

وی اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و نقش ارزنده آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی ضرورت حفظ منابع پایه آب و خاک و همچنین در راستای فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی این پروژه در مراتع مذکور اجرایی شده است. 

این مقام مسوول تصریح کرد: در این فصل چرای عشایر، دام‌های خود را از مراتع قشلاقی استان تهران و همچنین از استان‌های سمنان و البرز به این مراتع می‌آورند که لازم است دامداران و بهره برداران مسیر عظیمت را از ایل راه‌ها انتخاب و از آوردن دام غیرمجاز به منطقه خودداری کنند. 

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه منابع طبیعی جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به این مراتع است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سد لار یکی از منابع تامین کننده آب شرب تهران است،‌اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در این مراتع از اهمیت زیادی برخوردار بوده که بر همین اساس اکیپ‌های کنترل دام متشکل از کارشناسان، مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی و عوامل نیروی انتظامی فعالیت‌های کنترل و نظارت را در این مراتع آغاز کرده‌اند که با استقرار در گلوگاه‌های ورودی و عملیات کشت و مراقبت ضمن جلوگیری از ورود دام غیرمجاز با افراد متخلف نیز برخورد قانونی خواهند کرد.

شکری مراتع لار را از لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به‌ فرد دانست و یادآور شد: مراتع حوزه لار از لحاظ زیست محیطی بسیار ارزشمند بوده که حفظ آن از اهمیت زیادی برخوردار است که برای تحقق‌ بخشیدن به این امر مهم حمایت همه جانبه مسئولان و دست‌اندرکاران را می‌طلبد تا با تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های احیایی و حفاظتی با سرعت بیشتری در سطح این مراتع اجرایی شود.

شهرستان شمیرانات دارای 140 هزار هکتار اراضی ملی است که حدود 130 هزار هکتار آن را مراتع ییلاقی و میان‌بند تشکیل داده است. 
 
صدور 110 مجوز برای 22 هزار کلونی زنبور عسل 

سرپرست اداره ممالک و آبخیزداری شهرستان شمیرانات گفت: برای استقرار 22 هزار کلونی زنبور عسل در مراتع لار 110 مجوز صادر شده که از این تعداد 61 مجوز برای زنبورداران استان مازندران و مابقی برای زنبورداران استان تهران صادر شده است. 

وی افزود: این ساماندهی با هدف پرورش زنبور و تولید عسل و به منظور بهره‌برداری بهینه و اصولی از ظرفیت‌های عرصه‌های مرتعی لار انجام شده که این اقدام نقش بسزایی در اقتصاد و معیشت بهره‌برداران ایفا می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.