گودرز قیاسوند روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ورود عشایر به سد کلان ملایر ممنوع اعلام شده، در حالیکه بسیاری از روستاهای در مسیر سد درگیر ورود عشایر هستند.
وی افزود: این در حالیست که عشایر با کوچ زودهنگام خود از حوزه سد کلان و روستاهایی همچون دره بیاتان، پریدر و دره راست، از سمت سامن و روستاهای واشان و یونس عبور کرده و مشکلاتی را برای مراتع به وجود آورده اند.
قیاسوند با بیان اینکه عشایر تنها از سمت سامن اجازه ورود به ملایر را دارند بیان کرد: ورود عشایر به ملایر از دوم اردیبهشت ماه آزاد شده و مدت 48 ساعت فرصت دارند این شهرستان را به سمت کوه الوند و تویسرکان ترک کنند.
وی ادامه داد: ملایر ایل راه عشایر است و باید ظرف مدت تعیین شده این شهرستان را به سمت همدان ترک کنند و چنانچه از 48 ساعت بیشتر شود، با آنها برخورد قانونی می شود.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر افزود: بیش از صدها هزار راس دام عشایر وارد مراتع این شهرستان شده اند که خسارت زیادی را به مراتع وارد می کنند.
قیاسوند با بیان اینکه تعداد نیروهای ما کم است و توان مقابله با عشایر را نداریم ادامه داد: در این راستا، پاسگاه های نیروی انتظامی با ما همکاری بسیار خوبی دارند.
وی با بیان اینکه سامانه عرفی علی آباد دمق و قشلاق دهنو مسیر خروج عشایر از ملایر است بیان کرد: در حال حاضر 2 گروه یکی به صورت ثابت در سه راهی بروجرد، نهاوند و ملایر و یکی به صورت سیار برای کنترل ورود عشایر فعال هستند.
وی با تاکید بر اینکه عشایر باید تا 15 اردیبهشت از شهرستان خارج می شدند ادامه داد: بخش عمده ای از عشایر خارج شده اند و بخش دیگری هم به دلیل اینکه در شهرستان مرتع وجود ندارد، سرگردان هستند.
به گزارش ایرنا، ظرفیت سالانه مراتع ملایر 125 هزار واحد دامی است، در حالیکه با شروع فصل چرا بیش از 350 هزار واحد دامی عشایری و روستایی وارد مراتع این شهرستان می شوند و بیش از سه برابر واحد دامی از ظرفیت مراتع ملایر استفاده می شود.
سطح مراتع ملایر 150هزار هکتار است که بیشترین سطح مراتع این شهرستان را مراتع درجه سه تشکیل می دهد.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.