به گزارش ایرنا، مجید صفری روز شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات امور روستایی که با حضور دهیاران در سال اجتماعات فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد، اظهارکرد: با تمام مشکلات سال 96 را سپری کردیم و باید از آنچه گذشت تجربه گرفته و خود را برای اهداف و سیاست های دولت در سال آینده آماده کرد.
وی با بیان اینکه دستگاه ها در حوزه شهری و روستایی برنامه های خود را در ابتدای سال آینده اعلام کنند،افزود: دهیاران و شوراها در روستا می توانند با اعتبارات تخصیص یافته از طریق ارزش افزوده در راستای عمران و آبادانی منطقه خود تلاش کنند.
فرماندار شهرستان دماوند با تاکید براینکه یکی از برنامه های ما تقویت و حمایت از سرمایه گذاران و شرکت های تعاونی است، گفت: دهیاران در برخورد با مشکلات فقط به قانون متکی شوند و در وهله نخست خود برای رفع مشکلات تلاش کنند و در صورت عدم رفع مشکل، به بخشداری ها مراجعه کنند.
صفری ادامه داد: استعدادها و قابلیت های بسیاری در روستاها وجود دارد که حتی در کشور کم نظیر است و می توان با تامین زیرساختها، بسیاری از مشکلات را رفع کرد و این مهم با داشتن برنامه ریزی محقق می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از وضعیت بافت های فرسوده در روستاها اطلاعی در دست نیست خاطرنشان کرد: دهیاران باید آمار بافت های فرسوده همه روستاها را مشخص و مکتوب در سال جدید اعلام کنند تا رفع مشکلات این بخش برنامه ریزی صورت گیرد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به روستاها باید بیشتر از شهرها اهمیت دهیم و نباید بگذاریم روستاها از بین بروند، اضافه کرد: انتظار ما این است که برنامه های دهیاران به صورت مکتوب اعلام شود تا به بررسی تک تک به برنامه ها در حوزه اشتغال، سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی بپردازیم.
صفری اظهار کرد: سیاست ما در بحث ساخت و سازغیرمجاز پیشگیری است چرا که تخریب ساخت و ساز آسیب شدیدی به منطقه می زند.
فرماندار شهرستان دماوند تاکید کرد: دهیاران در بحث های کلان بین 2 روستا همانند مشکلات مربوط به آب، اختلافات مرزی و قومی قبیله ای دخالت نکنند و این موضوع را به فرمانداری واگذار کنند.
شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی انتظامی فرماندار شهرستان دماوند در ادامه این جلسه در خصوص بحث امنیت در روستاها بیان کرد: دهیاران به منظور ایجاد امنیت در روستا، خیران امنیت ساز در روستاها را شناسایی کنند و در بحث حضور اتباع بیگانه که اغلب به صورت غیر مجاز در حال فعالیت هستند اطلاعات و تعداد آنان را چه به صورت مجاز و چه غیر مجاز داشته باشند.
وی در خصوص بحث قاچاق کالا افزود: با توجه به اینکه شهرستان دماوند در شرق استان تهران و در بین 2 جاده ارتباطی هزار و فیروزکوه قرار گرفته محل مناسبی برای دپو کالای قاچاق است و باید در این خصوص دقت لازم را داشته باشیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: ساخت و ساز غیر مجاز در شهرستان از بحث آسیب خارج شده و به بحران تبدیل شده است و در این خصوص با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و باید در این ایام در زمینه ساخت و ساز مخصوصا روستاها، کنترل و نظارت لازم صورت گیرد.

** اجرای 236 پروژه عمرانی در سطح روستاهای بخش مرکزی شهرستان
بخشدار مرکزی دماوند در خصوص انجام پروژه های عمرانی در روستاهای بخش مرکزی، بیان کرد : 236 پروژه عمرانی در روستاهای بخش مرکزی شهرستان به بهره برداری رسید که بخش عمده ای از مشکلات مربوط به زیر ساخت ها است که پایه های توسعه و حرکت در سال آینده را مهیا می کند.
مهدی حیدری با بیان اینکه حضور دهیاران در روستاها سبب توسعه چشمگیری شده است، گفت:آنچه که دهیاران در خصوص بحث ساخت و ساز باید در نظر بگیرند، صرفا از جهت پیشگیری است و باید با تمام توان مقابله صورت گیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: 70 درصد از ساخت و سازهای غیرمجاز در حوزه شهرداران در حال رخ دادن است و مابقی در خارج از روستاها رخ داده که بر عهده جهاد کشاورزی است.
وی در خصوص سیاست جهاد کشاورزی در بحث تخریب عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید سیاستی را اتخاذ کند که باعث ایجاد اعتماد شود و در تخریب ساخت و ساز های غیرمجاز سیاست گزینشی پیش نگیرند.
حیدری با بیان اینکه در ابتدای دولت نهم، شهرستان دماوند صاحب ١6 دهیاری بود، خاطرنشان کرد: با صدور مجوز 11 دهیاری جدید، تا پایان فروردین ماه سال آینده، تعداد دهیاری‌ها به ٣٧ دهیاری افزایش می‌یابد.
بخشدار مرکزی دماوند با تأکید بر اینکه ٣٠ درصد از درآمد مالیات ارزش افزوده بایستی در حوزه اشتغال در روستاها هزینه شود، بیان کرد: استفاده درست از این اعتبار برای کارآفرینی و اشتغال بایستی مورد توجه قرار گیرد.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.