به گزارش ایرنا ، در ضلع جنوبی میدان مرکزی شهر ورامین ، برجی تاریخی ، متعلق به صده هفتم هجری قمری خودنمایی می کند که به دلیل دفن سید علاء الدین حاکم ری در این مکان ، به نام برج آرامگاهی علاءالدین یا علاءالدوله معروف شده است ، مکانی که به دلیل نسبت علاءالدوله با حضرت امام زین العابدین(ع) از ارزش معنوی خاصی نیز برای مردم ورامین برخوردار است.
با وجود آن که این مکان تاریخی ، همواره مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است و تعداد زیادی از علاقمندان به آثار تاریخی از آن بازدید کرده اند ولی ، تجمع صدها دستفروش ، انگشترفروش و وسایل مستعمل باعث شده تا بیش از این اثر تاریخی ، این افراد دستفروش که ظاهر موجهی ندارند جلوه گری کنند.
با وجود استقرار ایستگاه پلیس در میدان اصلی ورامین ، این افراد بدون مشکل به کسب و کار غیر موجه خود که سیمای بصری اصلی ترین میدان شهر را خدشه دار کرده مشغول هستند و بی توجهی مسئولان ، مشکلات بسیاری را برای مردم و به ویژه گردشگران به وجود آورده است.
سرپرست دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: اکثر گردشگرانی که از آثار تاریخی شهرستان ورامین بازدید می کنند ، پس از حضور در مسجد جامع شهرستان ، پای پیاده به سمت برج آرامگاهی علاءالدوله حرکت می کنند که حضور این افراد دستفروش مشکلات عدیده ای را برای گردشگران به وجود می آورد.
ژیلا خدادادی افزود: هر چند که پیاده روهای حدفاصل مسجد جامع تا برج آرامگاهی علاءالدوله نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و وجود اصناف مختلف و وسایل انباشته شده در محل عبور عابران، سیمای نامناسبی را به شهر بخشیده ولی این افراد دستفروش بیش از همه به وضعیت گردشگری شهرستان آسیب وارد می کند.
وی تصریح کرد: میراث فرهنگی بارها با شهرداری و نیروی انتظامی در خصوص جمع آوری این دستفروشان مکاتبه داشته چرا که خود به تنهایی قادر به رفع این مشکل از سطح شهر نیست.
خدادادی گفت: برخی از فروشندگان انگشتر درخواست اجاره غرفه در محل برج آرامگاهی علاءالدوله کرده اند که میراث فقط به سازندگان دارای مجوز انگشتر می تواند به صورت فصلی و پس از تأئید مسئولان ذی ربط فضایی را اختصاص دهد.
معاون خدمات شهری شهرداری ورامین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: جمع آوری دستفروشان و انگشترفروشان میدان اصلی ورامین، نه تنها مطالبه مردم که خواست مسئولان شهرستان است و با برگزاری جلسات مشترک با مسئولان، زمینه این مهم فراهم شده است.
سیدابوالفضل قاسمی افزود: مرحله نخست طرح مقابله با دستفروشان ورامین از سوی شهرداری آغاز و طی آن ، تمامی افرادی که در میدان اصلی شهر بساط پهن می کردند جمع آوری شدند.
وی تصریح کرد: عوامل شهرداری ورامین با استقرار در مقابل برج علاءالدوله اجازه تجمع دستفروشان را نمی دهند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
ورامین بیش از 400 اثر و محوطه تاریخی دارد که بیش از 80 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.