به گزارش ایرنا، دومین کارگروه تخصصی بازار استان زنجان روز شنبه در حالی تشکیل شد که اساسی ترین محور بحث های آن حول خدمات رسانی بدون ایجاد مزاحمت برای کسبه و آسیب برای بدنه تاریخی بازار بود.
مهرداد عسگریان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان پیش از همه به اقدامات انجام گرفته در خصوص مرمت و خدمات رسانی اشاره کرد و از ایجاد و اصلاح شبکه آب و فاضلاب در بازار زنجان بااعتبار 70 میلیارد ریال خبر داد.
عسگریان با بیان اینکه برای اجرای برنامه ریزی استانی در بازار زنجان، 2 میلیارد و 100 میلیون ریال برای 9 پروژه پیش بینی شده است، از تخصیص نیافتن اعتباری برای پروژه های ملی خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در ادامه از انتخاب راسته 'پاشا' برای اجرای نخستین نمونه بازسازی بازار با طاق و تویزه خبر داد و گفت: به عمد محلی خارج از بازار انتخاب شده است تا در زمان بازسازی و مرمت این منطقه مشکلی برای کسبه ایجاد نشود.
یحیی رحمتی افزود: قرارداد اجرای این پروژه با پیمانکار بسته شده و از هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
وی محدوده تاریخی شهر زنجان را 400 هکتار اعلام کرد و یادآورشد: تلاش می شود در کنار رفع خطر تخریب و فرسودگی، از منظر تاریخی بازار هم دفاع شود.
رحمتی اظهار کرد: میدان انقلاب ثبت اثر ملی نیست اما در محدوده تاریخی قرار دارد و برای اصلاح منظر آن باید اقدام کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان هم در ادامه گفت: کارگروه بازار می تواند در ذیل کارگروه باز آفرینی شهری فعالیت کند و از اقدامات و تصمیمات آن پیگیری شود.
کلیم الله وثوق خاطرنشان کرد: در کارگروه بازآفرینی و توسعه شهری، مرمت و بازسازی بافت های تاریخی پیش بینی شده است.
رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نتیجه بازدیدی که بنا بود از بازار کرمان و مرمت انجام شده در آن انجام شود اشاره کرد و ادامه داد: به جای بازار کرمان، بازار سعدالسلطنه قزوین انتخاب شد و تیمی از استان زنجان به بازدید این منطقه رفتند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان هم در ادامه به نحوه اجرای کانال مشترک در بازار اعتراض کرد و گفت: نباید از سازه آجری برای چنین کانالی استفاده کرد چرا که به سرعت نم می کشد و تخریب می شود.
جواد رحمتی تاکید کرد: باید برای کانال خدمات مشترک از سازه بتنی آماده نصب استفاده کرد و حداکثر طی 48 ساعت این سازه ها را در میان مسیر بازار قرار داد تا مانع تردد و کسب بازاریان و شهروندان نشود.
رحمتی تصریح کرد: حجم کار بازار زنجان با بازار سعدالسلطنه غیر قابل مقایسه است و در صورتی که بنا باشد همان کار در بازار زنجان اجرا شود، حداقل باید یک هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر بازار قزوین با سرمایه گذاری و بهره برداری شهرداری برای رسیدن به انتفاع و سودآوری اقتصادی بازسازی و مرمت شده است، در حالی که در بازار زنجان، مالک یک نفر نیست و طرف انتفاع آن تمام بازاریان و شهروندان زنجانی هستند.
استاندار زنجان هم در ادامه گفت: در خصوص بازسازی و مرمت بازار کسی نباید نگاه اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد، اینجا یک مجموعه فرهنگی و تاریخی است و باید با همین نگاه به سراغ آن رفت.
اسدالله درویش امیری تاکید کرد: با نگاه اقتصاد محور هرگز بازار مرمت نمی شود، کار مرمت بازار زنجان متفاوت از سعدالسلطنه قزوین است و این 2 پروژه 2 ماهیت متفاوت و غیر قابل مقایسه دارند.
وی افزود: تاسیسات باید به صورت متمرکز و فنی اجرا شود تا علاوه بر برهم نزدن سیمای زیبای بافت بازار، خدمات مناسبی هم در اختیار بازاریان قرار دهد.
درویش امیری یادآورشد: در اجرای تاسیسات علاوه بر مسئولان میراث فرهنگی، شهرداری، شرکت های خدمات رسان، خود بازاریان هم باید مشارکت داشته باشند و سهم و نقش خود را ایفا کنند.
شهردار زنجان مسئول دیگری بود که گفت: با توجه به آنکه کف سازی بازار یک کار تخصصی است، پیشنهاد می شود یک مشاور مشترک کل مسئولیت مرمت و خدمات رسانی به بازار را بر عهده بگیرد و سهم هر دستگاه به طور مجزا مشخص شود تا هر کدام برای اجرای این پروژه اعتبار لازم را اختصاص دهند.
مسیح الله معصومی به برنامه شهرداری برای بازار زنجان اشاره و اظهار کرد: شهرداری تفاهم نامه ای برای سراها امضا کرده و سهم خود برای مرمت و بهره برداری از آنها را هم پرداخت کرده است.
وی اضافه کرد: دربودجه سال 97 شهرداری هم فصل هایی برای ساماندهی فضای اطراف بازار پیش بینی شده است.
استاندار زنجان ادامه داد: مجموعه ای به نام بازار تاریخی و فرهنگی داریم که محل کسب و کار عده ای از بازاریان است اما نگاهی که مسئولان استان به مرمت، اصلاح و خدمات رسانی به آن دارند، با نگاه کسبه برابر نیست.
درویش امیری تاکید کرد: بازار یک مجموعه تاریخی و فرهنگی است و باید در آینده به یک مجموعه گردشگری قابل عرضه به گردشگران ملی و بین المللی آماده و حفظ شود.
وی بازار را میراث مردم و تاریخ این منطقه اعلام کرد و افزود: باید با مرمت و نگهداری لازم اجازه ندهیم که این میراث تخریب شود.
استاندار زنجان تصریح کرد: این به هیچ عنوان به صرفه و صلاح نیست که با آثار تاریخی به این شیوه عمل شود و به حتم بی توجهی نسبت به نگاهداری و مرمت آن از نظر روحی و روانی هم در بهره برداری و اهالی منطقه تاثیر نامناسب برجای می گذارد.
درویش امیری گفت: تیمی از مسئولان استانی و شهری زنجان عازم کرمان می شوند و در جریان جزئیات نحوه مرمت و اصلاح و خدمات رسانی به بازار وکیل قرار می گیرند، بنا نیست کار جدید و خارق العاده ای برای خدمات رسانی به بازار زنجان انجام شود.
وی تاکید کرد: بازاریان و تمام مسئولان استان زنجان بدانند، تا زمانی که در زنجان هستم، در ارتباط با بازار زنجان کوتاه نمی آیم و آن را از سرمایه های این استان می دانم.
استاندار زنجان افزود: این نوع سرمایه ها ساختنی نیست و نمی توان نمونه جدیدی از بنایی که 300 تا 400 سال قدمت دارد، ساخت و به دست آورد.
بازار زنجان به طول یک کیلومتر که طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران محسوب می شود، در عصر فتحعلی شاه قاجار و به دست عباس میرزا ساخته شده است و از 2 سال قبل، پرونده آن در صف ارسال به یونسکو برای ثبت جهانی قرار دارد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.