در این مطلب آمده است: از هفت گزینه شهرداری تهران دو نفر خود را کنار کشیدند و پنج نفر باقی‌مانده در رقابت نیمه‌نهایی با برنامه‌هایی که برای شهر داشتند در صحن علنی شورا به مصاف هم رفتند تا در نهایت امروز دو نفر باقی‌مانده راهی فینال شوند و از میان آنها شهردار جدید تهران انتخاب شود.
یکشنبه روز اول ارائه برنامه‌های سه نفر بود و دیروز، دوشنبه، دومین روز از ارائه برنامه کاندیداهای شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر برگزار شد تا اعضای شورا با برنامه‌های سیدمحمود حسینی و پیروز حناچی آشنا شوند و آنها را به پرسش بکشانند و پاسخ بخواهند.
یک روز قبل‌تر هم محمدعلی افشانی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم و حجت میرزایی برنامه‌های خود را ارائه کرده بودند.
در ابتدای جلسه روز گذشته و پس از انتشار نامه انصراف محمود حجتی از حضور در شهرداری تهران، محسن هاشمی، رئیس
شورای شهر، در سخنانی این‌طور گفت؛ با ارائه برنامه‌های هر پنج گزینه نهایی شورا برای شهرداری، روز سه‌شنبه از میان این پنج نفر، دو نفر به‌عنوان کاندیدای نهایی، برای پست شهرداری انتخاب خواهند شد.
در روز اول ارائه برنامه‌ها نتیجه کار به نظر به این شکل بود که اعضا در نهایت در میان آنها از برنامه حجت میرزایی به نسبت رضایت بیشتری داشتند.
بااین‌همه حتی همین امروز هم، زمزمه‌هایی هنوز وجود دارد که می‌گویند هیچ‌کدام از این پنج نفر گزینه‌هایی در قدوقواره پست شهرداری تهران نیستند و باید به فکر گزینه‌ای جدی‌تر و قوی‌تر بود، اما به نظر می‌رسد مسئله اصلی، نداشتن چهره واحد میان جریان‌های مختلف اصلاح‌طلبان است.

از استانداری اصفهان تا شهرداری تهران
اولین کاندیدایی که به ارائه برنامه خود پرداخت محمود حسینی بود. گفته می‌شود او کاندیدای اصلی حزب اتحاد است و کانال خبری این حزب سخنرانی او را به‌عنوان تنها کاندیدا از اینستاگرام به صورت مستقیم پخش کرد.
حسینی، اصفهانی است و در کارنامه خود استانداری این استان را نیز دارد. به گفته نمایندگان شورای شهر، حسینی یکی از کاندیداهایی بود که برنامه‌ای مدون داشت و می‌دانست می‌خواهد در پست شهرداری تهران چه اقداماتی را انجام دهد.
او در اولین جملاتی که در دفاع از خود به زبان آورد، بیان کرد: من ادعا ندارم که ابرمردی برای حل مشکلات هستم، اما می‌توانم کشتی پرتلاطم را به ساحل امن ببرم.
هدف راهبردی ما تبدیل مدیریت شهری به حکمرانی خوب شهری است. عدالت، مشارکت، امنیت و اخلاق چهار هدف اصلی ما در تهران است و قطعا ما رویکرد محله‌محوری و تخصص‌گرایی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.
حسینی با بیان اینکه هماهنگی باید میان برنامه‌ها، منابع و نیروی انسانی ایجاد شود، گفت: نسبت صف و ستاد باید برقرار شود و اگر هرم شهرداری را ببینید، متوجه می‌شوید که هرم تجانسش را از دست داده و به دلیل ازدیاد منابع انسانی شکم داده است و این در حالی است که موازی‌کاری در شهرداری به‌وفور وجود دارد و باید این مسائل حل شود تا بتوانیم مدیریت درستی در پایتخت داشته باشیم.
همچنین انتخاب مدیران قطعا براساس تخصص‌گرایی و شایسته‌سالاری خواهد بود.
استاندار پیشین اصفهان با بیان اینکه باید شهر هوشمند به معنای واقعی در شهر تهران ایجاد شود، گفت: شهر هوشمند استفاده از دوربین مداربسته در سطح شهر یا برقراری اینترنت در تمام سطح شهر نیست، بلکه شهر هوشمند استفاده مؤثر از داده‌ها برای تصمیم‌گیری مهم و حل معضلات است که باید با استفاده از آنها کیفیت مدیریت ارتقا یابد و باید یکپارچه‌سازی داده‌ها برای اثربخشی و مدیریت درست ایجاد شود چراکه معتقدیم یکی از سرمایه‌های شهر تهران داده‌های آن است که تاکنون به‌درستی از آن استفاده نشده، درحالی‌که در مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها به جای آنکه سلیقه‌محور باشیم، می‌توانیم داده‌محور باشیم.
حسینی با بیان اینکه سه رویکرد بازآفرینی شهری با رویکرد محله‌محوری، اقتصاد شهری و منابع پایدار و همچنین کاهش ترافیک، آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی را در دستور کار قرار داده‌ام، گفت: برنامه‌های ما در سطح شهر تهران با محوریت محله در ایجاد هویت و تعلق‌خاطر ساکنان است که می‌توانیم با استفاده از کمک مردم، بخش خصوصی، سمن‌ها و... زیست‌پذیری و کیفیت زندگی در شهر را ارتقا دهیم. این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه ایمنی و تاب‌آوری در قالب بازآفرینی شهری بسیار مهم است، گفت: اگر حادثه‌ای در تهران رخ دهد امکان حل مشکل نیست چراکه راه‌ها قفل می‌شود، اما اگر تاب‌آوری در قالب محلات دیده شود، می‌بینیم که می‌توان قبل از ورود نیروهای امدادی مردم به یکدیگر کمک کنند.
کاندیدای پست شهرداری تهران تأکید کرد در بخش سلامت و رفاه اجتماعی نیز محله‌محوری در دستور کار قرار دارد.
معتقدم مردم راه‌حل‌های اداره شهر را بهتر می‌دانند و به صورت درون‌جوش مشکلات و آسیب‌ها حل می‌شود، اما پیشنهاد می‌دهم شورای اجتماعی شهر تهران مرکب از سازمان‌های دولتی، جامعه مدنی، سمن‌ها و... تشکیل شود تا در یک مسیر هماهنگ پیش برویم.
حسینی با بیان اینکه در بحث توسعه پایدار اقتصاد شهری، مدیریت منابع و مصارف، رونق اقتصادی شهر بر پایه ظرفیت‌های محلی، منطقه‌ای و ملی و همچنین بهره‌گیری از موقعیت اجتماعی بین‌المللی شهر و اصلاح نظام مالی شهرداری و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی پیش می‌رود، گفت: پروژه‌های شهری باید بر مبنای ارزش‌های اقتصاد رفاهی اولویت‌بندی شود، نه اینکه بدون مطالعات پروژه‌های بزرگ‌مقیاس ساخته شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه روان‌سازی ترافیک نیز توسعه و ایجاد فضاهای عمومی پارک، ظرفیت‌سازی در شبکه حمل‌ونقل عمومی، توسعه فناوری‌های کاهش‌دهنده آلودگی، استقرار نظام ساخت‌وساز سبز و ساماندهی مشاغل آلاینده در دستور کار قرار دارد، گفت: معتقدیم که شهرداری باید به ریل مدیریت خود بازگردد.
پس از اتمام صحبت‌های محمود حسینی نوبت به سؤالات نمایندگان شورای شهر رسید و آنها دغدغه‌های خود را با حسینی مطرح کردند. زهرا نژادبهرام نخستین نماینده‌ای بود که از حسینی سؤال پرسید. او گفت: انتظار داشتم تصویری از پسماند، ترافیک، آلودگی و... تهران همراه با زمان‌بندی به ما بدهید چراکه صادق‌خان، شهردار لندن، نمونه شهردار موفقی است که در برنامه‌های خود این زمان‌بندی را رعایت کرده است.
در ادامه الویری با بیان اینکه نیروی انسانی در شهرداری تهران چهار برابر پست‌های مصوب است، گفت: شما چه برنامه‌ای برای ساماندهی این نیروی انسانی دارید؟
همچنین ناهید خداکرمی با تشکر از گزارش حسینی، گفت: شما اصفهانی هستید و آیا با سرکارآمدن شما همه اصفهانی‌ها در شهرداری به کار گرفته می‌شوند؟
محمود میرلوحی، دیگر نماینده شورای شهر تهران، نیز با بیان اینکه بافت جمعیتی تهران به‌گونه‌ای است که تقریبا همه روستاها و شهرها در تهران نماینده دارند و به‌اصطلاح سفارتخانه تشکیل داده‌اند، گفت: می‌شود برای توسعه گردشگری محلات شهر تهران را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که هر شهر و روستا در یک منطقه باشند تا آداب و رسوم، غذا و... هر روستا در آن مرکز شکل بگیرد.
محمدسالاری نیز تأکید کرد: وضعیت شهر مشخص است. همچنین همه از وضعیت منابع انسانی متورم، تاب‌آوری شهر و... باخبر هستند و شهرداری که انتخاب خواهد شد با وضعیت مشخصی روبه‌روست.
حق احزاب و گروه‌های سیاسی است که در این برنامه مهم شرکت کنند اما حالا انتخاب شهردار به‌عنوان یک منابع ملی بر منافع حزبی ارجحیت دارد.
در ادامه مسجدجامعی هم با اشاره به اینکه مقوله پایتخت‌بودن تهران در گزارش‌ها مغفول مانده است، گفت: شهرداری ازجمله دستگاه‌های مشارکت‌گریز است و چه برنامه‌ای برای جلب مشارکت مردم دارید؟
محمود حسینی در پاسخ به سؤالات اعضای شورا گفت: منافع شخصی و گروهی را باید از منافع ملی جدا کرد هرچند برخی‌ها در پس این واژه‌ها منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند.
وی با بیان اینکه حزب به این معنا نیست که فقط موقع انتخابات فعال باشد و بدون درنظرگرفتن شایستگی افراد به آنها جایگاه بدهد، گفت: ما به تحزب اعتقاد داریم و معتقدیم اگر حزب نباشد کانون‌های قدرت و ثروت بر مدیریت حاکم می‌شود اما این‌گونه نیست که بدون ارزیابی فردی را منتصب کنیم و عنوان کردم که باید مرکز ارزیابی مدیران در شهرداری شکل بگیرد که ضمن تربیت، مدیران آینده را انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه من اصفهانی هستم اما 20 سال است که در تهران سکونت دارم، گفت: ‌ملاک انتخاب مدیران من شایستگی است و نه قومیت آنها.

از عطاءالله مهاجرانی تا پیروز حناچی
پیروز حناچی، به‌عنوان کاندیدای دوم و آخرین کاندیدای پست شهرداری تهران پس از پایان ارائه برنامه‌های حسینی و پرسش و پاسخ اعضا، پشت تریبون رفت و با اعضای شورای شهر تهران سخن گفت.
به نظر می‌رسد برنامه پیروز حناچی، همچنین فن بیان و زبان بدن او توانست توجه نمایندگان را به خود جلب کند و نمایندگان در صحبت با حناچی بارها به این مسئله اشاره کردند.
پیروز حناچی برنامه‌های خود را در قالب کتابچه‌ای 65‌صفحه‌ای به اعضای شورای شهر ارائه داد و گفت: شعار من «تهران شهر خلاق، دوباره امید و دوباره شکوفایی» است.
او با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که در پایان دوره کاری خود از کرده‌ها و دستاوردهایمان صفحات پروپیمانی داشته باشیم، گفت: پس فرقی نمی‌کند که با چه نیتی وارد عرصه شده باشیم؛ اما وقتی قرار است کسی مدیر یا مسئول شود، اولین دغدغه این است که چه کار کند تا پس از ترک مدیریت همه بگویند که چه خوب کار کرد.
او در ادامه افزود: تهران تنها پایتخت سیاسی ایران نیست؛ بلکه میراث‌دار تاریخ، فرهنگ و شهر مدرن است، 79 درصد منابع کلان‌شهرها به ساخت‌وساز وابسته است و این نشان‌دهنده وضعیت ناپایدار است؛ هرچند که وضعیت تهران حادتر است و این وابستگی به 82 درصد می‌رسد و ما شاهدیم کمیسیون ماده صد که روزگاری محلی برای ممنوعیت تخلفات بود، حالا به ردیف درآمدی بدل شده است.
ما شاهد توزیع نامناسب منابع درآمدی هستیم. باید اعلام کنم که 70 درصد عوارض شهرداری ناشی از ساخت‌وساز است.
حناچی با اشاره به بدنه فربه شهرداری گفت: بدنه شهرداری فربه است؛ اما چابک نیست و معتقدم برای آنکه بهترین کارها را انجام دهیم، باید از بهترین افراد استفاده کنیم، نه اینکه براساس بررسی‌های انجام‌شده متوجه شویم که 11 درصد کارمندان یک منطقه مدرک روابط‌عمومی، آن هم از دانشگاه علمی- کاربردی شهرداری دارند. سهم درآمد پایدار شهرداری خوب نیست، در برهه‌های از زمان مدیریت شهری به سمت بحران‌ها دویده است و اتکای شهرداری به درآمد ساخت‌وساز 82 درصد است که البته این در کل کشور دیده می‌شود و یک معضل ملی است که حتما باید در سطوح بالاتر بررسی شود.
این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه ما نیازمند آن هستیم که در این دوره شورا منابع متعدد مالی تعریف کنیم، گفت: یکی از چالش‌های اصلی تهران مشکلات ساختاری و ارتباط‌نداشتن با سطوح حاکمیتی است که در 12 سال اخیر قطع شده است.
درحالی‌که مناسبات ملی می‌تواند فشار را از شهرداری تهران کم کند، اصلی‌ترین سرمایه معنوی شهرداری، سرمایه اجتماعی است که متأسفانه در این مدت کاهش یافته است.
وقتی صادق‌خان، شهردار لندن، به تلویزیون می‌آید و درباره مشکلات شهر با مردم صحبت می‌کند و مردم هم قبول می‌کنند، این نشان‌دهنده ارتباط خوب با مردم است. او درباره به‌کارگیری زنان نیز با بیان اینکه 50 درصد جامعه ما را بانوان تشکیل دادند، گفت: باید سلسله‌مراتب در انتصابات رعایت شود و این‌گونه نباشد که یک زن مدیرکل شود؛ اما قائم‌مقامی و مدیریت را تجربه نکرده باشد.
او با بیان اینکه ناتوانی در مدیریت هزینه با وجود شعارها یک واقعیت است، ادامه داد: ما شاهد سیستم ناکارآمدی هستیم؛ چراکه می‌بینیم بدنه نیروی انسانی فربه است؛ اما کیفی نیست و در‌این‌میان باید به کودکان، زنان، سالمندان و معلولان نیز توجه کرد و الگویی برای تردد آنها در شهر ایجاد کنیم.
حناچی با بیان اینکه 79 درصد مردم اعلام کرده‌اند که به وسایل ارتباط جمعی مانند موبایل دسترسی دارند، گفت: این یک فرصت است و می‌توانیم با توسعه زمینه‌های موبایل‌محور نسبت به فرهنگ‌سازی و ارتباط با مردم اقدام کنیم و زیرساخت مناسبی است که می‌توان از آن استفاده کرد.
ما نیازمند افرادی خلاق هستیم که مشکلات را حل کنند، برنامه‌های من روی اصولی مانند برنامه‌محوری، قانون‌مندی، نظارت‌پذیری، استفاده از خرد جمعی، خلاقیت، پرهیز از سیاست‌زدگی و... شکل گرفته است.
حناچی با بیان اینکه سه مطالبه اصلی مردم کاهش آلودگی هوا، ترافیک و کاهش فاصله طبقاتی بین شمال و جنوب است، ‌گفت: ما عادت داریم که نیمه خالی لیوان را ببینیم؛ اما دقت داشته باشید که مردم تهران را دوست دارند.
بسیاری از بحران‌ها با راه‌حل‌های ساده حل می‌شود که به‌عنوان مثال بحران آب با پروژه بازچرخانی آب حل‌شدنی است و با بازیافت مواد نیز می‌توانیم مشکل پسماند را حل کنیم.
این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه سه‌هزارو 268 هکتار بافت فرسوده در تهران داریم که عمدتا در منطقه 10 است که تبعات فرهنگی و اجتماعی زیادی دارد، گفت: باید برای حل این مشکل در سطوح ملی تصمیم‌گیری کرد.
برنامه عملیاتی من در حوزه‌های توسعه زیرساخت‌های سبز تهران، توسعه پروژه قطار برقی سبک شهری، توسعه‌محور پیاده، احیای مکان رویدادهای شهر و احیای میراث صنعتی تهران متمرکز شده است، معتقدم رقابت‌های حزبی یک اصل است؛ اما اگر منجر به کیفیت زندگی نشود، به بیراهه رفته است.
پس از صحبت‌های حناچی نمایندگان از او سؤالات مختلفی پرسیدند. زهرا صدراعظم‌نوری به‌عنوان اولین نفر پرسید: آقای حناچی زمانی که شما در شورای‌عالی معماری و شهرسازی بودید، همواره به دلیل سیاست‌هایی که مدیران وقت شهرداری داشتند، گلایه می‌کردید؛ اما حالا که خودتان گزینه پست شهرداری شده‌اید، چه برنامه‌ای برای حل مشکلاتی که خودتان آنها را لمس کردید، دارید؟ برای طراحی طرح جامع و تفصیلی ‌میلیاردها تومان خرج شد تا شرکت‌ها بتوانند آن را تدوین کنند؛ اما حالا اعلام می‌شود که این طرح‌ها اثربخشی ندارد و باید اصلاح شود. بر‌اساس‌این برنامه شما چیست؟
در ادامه حسن رسولی نیز با بیان اینکه سخنرانی آقای حناچی من را به یاد دفاعیه تاریخی عطاءالله مهاجرانی انداخت، گفت: شهرداری تهران یک کار بین‌بخشی است؛ اما تعارضات زیادی وجود دارد و گاهی می‌بینیم بین اجرا و سیاست‌گذاری‌ها تعارض وجود دارد و برایم جالب است بدانم شهردار تهران چگونه می‌تواند این تعارض‌ها را حل کند؟
من بر حسب وظیفه‌ای که دارم، درباره کاندیداها تحقیق کردم و دیدم برخی‌ها می‌گویند آقای حناچی به آن اندازه که در حوزه آکادمیک فعال و مؤثر است، در حوزه اجرا قابلیت زیادی ندارد.
حجت نظری نیز با بیان اینکه برنامه‌ شما در حوزه فرهنگی و اجتماعی به‌درستی تشریح نشده است، گفت: ‌مثلا درباره هویت‌بخشی به محلات چگونه عمل می‌کنید و درباره نیروی مازاد انسانی در شهرداری چه برنامه‌هایی دارید.
همچنین برای کاهش سن مدیران و استفاده از نیروهای بازنشسته چه برنامه‌ای دارید؟ میلانی نیز درباره برنامه‌های آقای حناچی در موضوع محیط‌ زیست و به‌خصوص حفظ باغات «کن» سؤال پرسید.
در ادامه ناهید خداکرمی با بیان اینکه یکی از اصول پیشرفت تهران رونق اقتصادی است، گفت: بازار تهران قابلیت تبدیل‌شدن به یک مرکز متفاوت تجارت جهانی را دارد و این در حالی است که از نظر فرهنگی نیز کاملا تأثیرگذار است و برنامه شما برای ثروت‌آفرینی از پتانسیل‌های بازار چیست؟
مسجد‌جامعی نیز با بیان اینکه یکی از اقدامات درخور تقدیر آقای حناچی، در شورای شهر چهارم رخ داد گفت: در تهران‌گردی‌های خود به اهمیت باغات کن پی برده و مصوبه‌ای برای حفظ این باغات در شورای شهر داشتیم؛ اما در زمان او توانستیم مصوبه‌ای برای تثبیت باغات کن از شورای عالی معماری و شهرداری بگیریم که اقدامی شایان تقدیر است.
در ادامه پیروز حناچی به سؤالات اعضا پاسخ داد و گفت: باید به میراث تاریخی و همچنین میراث صنعتی تهران توجه داشته باشیم؛ چراکه آنها شناسنامه و تاریخ تهران هستند و بر همین اساس برنامه‌های مختلفی داریم.
او با بیان اینکه متأسفانه هشت سال سیستم مانیتورینگ و نظارتی دولت خاموش شده بود و بر همین اساس شاهد بروز ناهنجاری‌ها در حوزه شهرسازی هستیم، افزود: پیوست مطالعاتی در پروژه‌ها برای هدایت در مسیر درست باید سرلوحه کار قرار گیرد و اگر می‌بینید ما در دبیرخانه شورای عالی معماری مدام غر می‌زدیم، به دلیل جایگاه نظارتی بود که بر اساس قانون داشتیم و می‌بینیم که با این غرها از اجرای بسیاری از پروژه‌های غلط در شهرهای مختلف جلوگیری کردیم و حتی در پروژه‌هایی که در مشهد اجرا می‌شد، از شهردار بازخواست شد.
حناچی درباره قابلیت‌های اجرائی‌ خود گفت: من عادت ندارم آهن گداخته دستم بگیرم و بگویم داغ است و اعتقاد دارم مدیر باید قدرت رهبری و هدایت داشته باشد.
او با بیان اینکه من محصول اعتماد به جوانان هستم و از 29سالگی کار خود را آغاز کرده‌ام، گفت: معتقدم باید در بدنه شهرداری به جوانان فرصت بروز و ظهور داد و همچنین درباره نیروی مازاد شهرداری معتقد به استراتژی برد-برد هستم و معتقدم افرادی را که مایل به جداشدن از سیستم هستند، باید تشویق و حمایت کرد.
او با بیان اینکه شهر تهران ظرفیت‌های زیادی داشته که از بین رفته است؛ اما می‌توان بخشی از آنها را احیا کرد، گفت: وقتی بچه بودم در خیابان حبیب‌الله رودخانه‌ای وجود داشت که کفشم را آب برد؛ اما حالا بوی تعفنی که در این خیابان وجود دارد، باعث آزار مردم می‌شود. می‌توان با ساخت یک کانال، خیابان را برای مردم دلپذیرتر کرد.
پس از پایان جلسه روز گذشته، سخنگوی شورای شهر تهران از انتخاب دو کاندیدای نهایی شهرداری تهران در جلسه فردا خبر داد. علی اعطا با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران، با بیان اینکه امروز و روز گذشته پنج نفر از کاندیداهای شهرداری تهران به ارائه برنامه خود پرداختند، گفت: ‌در جلسه سه‌شنبه، 18 اردیبهشت، از میان این افراد، دو نفر به‌عنوان کاندیدای نهایی انتخاب می‌شوند و از میان آنها نیز در روز یکشنبه 23 اردیبهشت شهردار تهران انتخاب می‌شود.
امروز نمایندگان شورای شهر تهران از میان پنج گزینه تصدی پست شهرداری تهران، دو گزینه نهایی را معرفی خواهند کرد. صحبت‌های خبرنگار «شرق» با نمایندگان نشان می‌دهد حجت میرزایی، پیروز حناچی و محمود حسینی بهترین برنامه را در این دو روز ارائه کرده‌اند. با وجودی که نماینده‌ها از ارائه برنامه افشانی راضی نبودند و او را فردی می‌دانند که در وزارت کشور نیز علیه شورای شهر حرکت می‌کند؛ اما خیز برخی از نماینده‌های شورای شهر تهران نشان می‌دهد آنها برای رساندن افشانی به پست شهرداری مصمم هستند.
بهانه‌ آنها نیز رأی‌نیاوردن حسینی‌مکارم است. درعین‌حال برخی از اعضا هم می‌گویند شهرداری نیازمند مردی شبیه پیروز حناچی است؛ چراکه به نظر آنها، او با فن بیان قوی و شخصیت کاریزماتیک خود قابلیت آن‌ را دارد که مردم دوستش بدارند. بااین‌حال لابی احزاب درباره‌اش چندان قوی نیست.
روزنامه شرق
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.