به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز سه شنبه در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلتیک غرب آسیا که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد افزود: منابع آب تهران با مشکلات حادی مواجه است و با نگاه آینده پژوهی به موضوع آب باید نگران تامین منابع آب در سالهای آینده باشیم.
وی با بیان اینکه براساس آمار میزان استحصال آب از منابع زیرزمینی سه برابر توان اکولوژیک است خاطرنشان کرد: میزان برداشت طبیعی آب از منابع زیرزمینی حدود 250 میلیون مترمکعب است در حالیکه روزانه 750 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در تهران برداشت می شود.
شهردار تهران تصریح کرد: این مساله در آینده آثار سختی به دنبال خواهد داشت که برخی از آنها از جمله نشست زمین اکنون ظاهر شده است.
به گفته وی در زمینه کیفیت آب تهران در ارتباط با آب های سطحی و زیرسطحی نیز با مسائل جدی روبرو هستیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه میزان مصرف آب نیز بیش از میزان مورد نیاز است افزود: در شهر تهران میزان مصرفی که منجر به هدررفت می شود بالاتر از میانگین های بین المللی قرار دارد.
نجفی با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون ماده 5 درخصوص ساماندهی رود دره فرحزاد گفت: یکی از اصلی ترین چالش های این بخش مساله آلودگی منابع آب به دلیل اجازه احداث ساختمان و ورود بخشی از فاضلاب آنها است.
وی با بیان اینکه همه این مسائل نشان می دهد باید در سیاست های توسعه شهری تجدیدنظر شود تاکید کرد: موضوع تامین منابع آب را باید به عنوان یکی از مباحث اصلی سیاستگذاری مدنظر قرار داد.
شهردار تهران موضوع یکپارچگی سیاست های کاربری زمین را نیز به عنوان یکی دیگر از مسائل مهمی که باید محور کار قرار گیرد ذکر کرد.
وی با اشاره به ضرورت آگاهی و مشارکت مردم در این زمینه گفت: متاسفانه در همه زمینه ها به دلایل مختلف از این مساله غفلت شده که باید به آن توجه کرد.
وی با بیان اینکه زمان زیادی برای شکل گیری مدیریت یکپارچه شهری نیاز است خاطرنشان کرد: باید هر چه سریعتر کمیته ای متشکل از سازمان های ذیربط با وظایف مشخص و روشن تشکیل شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/9353/1735//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.