در این مطلب آمده است:در شهرداری تهران چه خبر است و آیا محمدعلی نجفی توان اداره کلانشهر تهران را دارد؟
اینها سوالاتی است که با مرور مواضع و اظهارات همفکران محمدعلی نجفی و همچنین بازخوانی انتقادات جریان مخالف در ذهن ایجاد می‌شود.
موضوعی که با گذشت بیش از پنج ماه از فعالیت نجفی به‌عنوان شهردار تهران نیازمند واکاوی و بررسی است و شبهه تلاش برای 6 ماهه کردن عمر مدیریت نجفی بر شهر تهران که معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهردار تهران آن را بیان کرد این پرداخت را تصدیق می‌کند.
حجت‌ا... میرزایی در جلسه بررسی لایحه بودجه 97 شهرداری تهران در شورای شهر، گفت: «عده‌ای به دنبال این هستند که 6 ماهه شدن شهرداری نجفی را محقق کنند.» این اظهارات از کجا ناشی می‌شود و این احتمال از پس چه اقدامات و کارنامه‌ای برمی‌آید، سوال اصلی معمای توانایی یا عدم‌توانایی نجفی در مدیریت کلانشهر تهران است.

عملکرد ضعیف در هفته‌های اخیر
چند هفته اخیر ایام سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده‌ای برای محمدعلی نجفی بوده است.
نحوه ساماندهی و رسیدگی به وضعیت شهری پس از بارش برف سنگین در تهران آزمون سختی بود که دوستان و منتقدان او در ارتباط با اقدامات شهرداری واکنش نشان دادند.
در اولین واکنش، محمدرضا عارف سرلیست امید مجلس شورای اسلامی از اولین افرادی بود که نسبت به اقدامات انجام شده پس از بارش برف در تهران واکنش نشان داد و گفت: «از اقدامات شهرداری تهران و استانداری متاسفم.
چرا شهرداری آمادگی لازم برای ساماندهی اولیه معابر را نداشت؟ چرا وقتی هواشناسی پیش‌بینی این وضعیت را کرده بود، شهر فلج شده بود؟
تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند. شن‌پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است.»

بودجه طرح ترافیک و سودای کسب درآمد
علاوه‌بر کاستی‌های موجود در فعالیت‌های شهردار تهران، ارائه و تصویب طرح ترافیک جدید که بارها و توسط کارشناسان و مسئولان سابق شهری و اهالی رسانه مورد نقد وارد شده بود، نجفی را در جایگاه متهمی قرار داد که با اجرای چنین طرحی سودای کسب درآمد و جبران کاستی‌های بودجه‌ای شهرداری را از جیب مردم دارد.
در همین ارتباط ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر سابق خاطرنشان کرد: «مدیران شهری با طرح ترافیک جدید به نوعی پای خود را روی گلوی شهروندان تهرانی گذاشته و با شعار کاهش آلودگی هوای شهر، به دنبال درآمدزایی هستند.
این طرح نوعی تفکر لیبرالی و درآمدزاگرایانه است که نه‌تنها در کاهش آلودگی هوا تاثیری ندارد بلکه مردم بیشتر ترغیب می‌شوند که در طرح وارد شوند و از جهاتی دیگر هم خرید و استفاده از موتورسیکلت نیز افزایش می‌یابد.»

ارائه گزارش اغراق آمیز برای فرار از کم‌کاری
حرکت ناشیانه دیگری که باعث شد حجم انتقادات به فعالیت وی به‌عنوان شهردار تهران افزایش یابد، ارائه گزارشی از دوره قبلی مدیریت شهری بود که چهره‌های شاخص شورای شهر سابق و مدیران قبلی شهری تندتر به او حمله و از
سیاست‌های او انتقاد کردند.
مهدی چمران سرلیست اصولگرایان در انتخابات شورای شهر 96 و رئیس سابق شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش خطاب به نجفی گفت: «بنده از آقای نجفی گلایه‌مندم، این گزارش چیزی جز سیاه‌نمایی نبود و با هدف تبلیغات و سیاسی‌کاری ارائه شد.
به شخصه چنین انتظاری از آقای نجفی نداشتم.» معصومه آباد دیگر عضو شورای شهر سابق تهران در این رابطه گفت: «آقای نجفی خود از کسانی بودند که حداقل 6 سال به آقای قالیباف در شورای شهر رای دادند، حالا چگونه هیچ نقطه مثبتی در عملکرد ایشان نمی‌بینند؟»
ابوالفضل قناعتی هم به گزارش نجفی واکنش نشان داد و گفت: «موضوعی که باید از آقای نجفی در ارتباط با آن سوال شود این است که شما 6 سال از شهردار سابق تمام‌وکمال حمایت کردید و حالا مواضع‌تان در تقابل با ایشان قرار گرفته است؟ بهتر این است که ببینیم در آن 6 سال آیا نجفی تذکری به شهردار سابق داده است؟
اگر این اتفاق افتاده چه میزان از آن تذکرات با مواضع فعلی او سازگار است و در یک جهت قرار دارد.
به نظر بنده آقایان نان به نرخ روز می‌خورند. 6سال آن‌طور موضع‌گیری کردند و حالا این‌طور. آن سال‌ها منافع آقای نجفی آن‌طور ایجاب می‌کرده است و حالا منافع‌شان در جهت دیگری قرار دارد و این اصلا زیبنده شخصیت شهردار شهر بزرگی مثل تهران نیست.»

ارائه بودجه و انتقاد دوستان
نجفی طی روزهای اخیر لایحه بودجه سال 97 شهرداری تهران را به شورای پنجم جهت بررسی و تصویب ارائه کرد.
بعد از این اتفاق غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و شهردار سابق شهر تهران در صفحه توییتر خود به این بودجه انتقاد کرد و طی سخنانی نوشت: «بودجه شهرداری تهران فاقد چشم‌انداز روشن تحول در شهر و نامنطبق با انتظارات مردم است.
عدم تصویب کلیات بودجه می‌تواند فرصتی برای تغییر روندهای نادرست فعلی باشد.
چطور ممکن است پیمانکاری که پنج سال پس از اتمام کار مثلا 50 درصد قراردادش را گرفته، در مناقصات جدید نیز شرکت کند؟ در سال 68، بخش عمرانی پنج درصد کل بودجه شهرداری تهران بود، ما در سال 69 آن را به 65 درصد کل بودجه رساندیم و این نسبت تقریبا تا 10 سال ادامه یافت.»
بعد از این پیام توییتری، نجفی در حاشیه بیست و نهمین نشست کمیته‌های دائمی بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه‌ابریشم در جمع خبرنگاران پیرامون انتقادات کرباسچی از بودجه شهرداری تهران گفت: «من چند سال است که از کارگزاران استعفا داده‌ام و فقط مرا در مواردی برای مشورت در شورای عالی حزب دعوت می‌کنند که آن هم به ندرت حضور پیدا می‌کنم.»
شهردار تهران در پاسخ به این سوال که کرباسچی گفته بودجه براساس نیاز مردم بسته نشده است، گفت: «اشتباه می‌کنند. باید شورای شهر که مرجع تصویب بودجه است نظر بدهد و ملاک ما مصوبه شورای شهر است.»
حجت میرزایی، معاون نجفی نیز به اظهارات کرباسچی واکنش تندی نشان داد و گفت: «پایه تراکم فروشی در دوره چه کسی گذاشته شد؟ چه کسی بنای کج فساد را در تهران گذاشت؟ تبدیل باغ‌ها به بلندمرتبه‌ها در چه زمانی آغاز شد؟»
مضاف بر این اظهارات وجود برخی نکات مبهم در لایحه بودجه 97 انتقاد دیگری است که متوجه نجفی و معاونان اوست.
برای مثال می‌توان به مبلغ 40 میلیارد تومانی برای کمک به اشخاص حقیقی و موسسات خصوصی اشاره کرد که برای هزینه‌کرد آن هیچ ضابطه و هدفی مشخص نشده است.

سکوت نجفی جولان معاونان!
بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر طرح ترافیک جدید، مهدی چمران، رئیس شورای شهر قبلی تهران هم نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: «افزایش درآمد شهرداری از طریق طرح ترافیک اجحاف به شهروندان و خیانت به شهروندان تهرانی است و ظاهرا در این طرح شهرداری چشم‌های خود را بر شهروندان بسته است و فقط به‌دنبال کسب درآمد است.» پورسیدآقایی، مدیر سابق راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در زمان فاجعه برخورد دو قطار در سمنان و معاون نجفی به اظهارات چمران پاسخ داد و گفت: «انتظار می‌رفت به‌عنوان فردی متدین، تقوا پیشه کرده و پس از سال‌ها جور و جفا در حق شهروندان تهران، دیگر طلبکار نباشند.
اگر ایشان واقعا معتقدند طرح ترافیک قبلی خوب بوده و طرح ترافیک جدید، خیانتی در حق شهروندان است از ما بخواهند که اعلام کنیم در دوره پیشین چند کارت شناور با حدود قیمت پنج میلیون تومانی را به صورت رایگان پخش کرده‌اند. خیانت را کسانی کرده‌اند که سال‌ها رانت خوردند و رانت دادند و از جیب مردم برای خود یارگیری کردند.»
چمران نیز روز گذشته نسبت به این موضع واکنش نشان داد و گفت: «هیچ کارتی به صورت رایگان در اختیار کسی قرار داده نشده به غیر از جانبازان.»
علاوه‌بر چمران، پرویز سروری، عضو شورای شهر چهارم نیز به بحث کارت‌های شناور پنج میلیونی واکنش نشان داد و گفت: «کارت‌های شناوری که در تصویب بودجه سنوات عموما بین ارگان‌ها ودستگاه‌های دولتی تقسیم می‌شد به هیچ‌وجه به صورت رایگان به هیچ فرد و نهادی داده نشده است!
اعلام توزیع کارت‌های پنج میلیون تومانی شناور آن هم به رایگان جای تعجب دارد. بنده به دوستان جدید شهرداری و شورای شهر توصیه می‌کنم به جای تمرکز بر مدیریت تنش، توجه به مطالبات مردمی را در صدر برنامه‌های کاری خود لحاظ کنند چراکه مردم تهران بعد از گذشت نزدیک به یک هفته از بارش برف همچنان با مشکلات عدیده‌ای در سطح شهر دست‌وپنجه نرم می‌کنند!!
تیم مدیریت شهری و شورای سابق مانند همه مسئولان در دوره خود محل خدمات و ارائه طرح‌های مختلفی بوده و به نظر می‌رسد مدیریت شهری و اعضای شورای شهر به جای شبهه‌افکنی و تنش‌زایی به دنبال اجرای طرح‌های خود بعد از گذشت نیمسال از حضور در مسئولیت جدیدشان باشند.
شهرداری تهران روند اشتباه دولت را در مقصر جلوه دادن دیگران دنبال می‌کند، سیری که نه‌تنها نتیجه نداد بلکه عامل افزایش نارضایتی مردم از خدمات ارائه نداده دولت شد.
روش مدیران شهرداری همانند فردی است که روی شاخه درختی نشسته اما در حال بریدن همان شاخه است! تخریب مدیریت پیشین وعدم همت برای ارائه خدمات به مردم بدون تنش‌افزایی به منزله سقوط جدی است و نه‌تنها مدیریت شهری بلکه خدمات نظام را به چالش می‌کشاند.»

تهران در مسیر گران شدن
بعد از ارائه و تصویب طرح ترافیک جدید، هدف از اجرای آن کاهش آلودگی هوا و افزایش گرایش مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی بیان شد. بنابر آمار ارائه شده وپیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط شهرداری 30 درصد از حجم حمل‌ونقل شخصی فعلی، به حمل‌ونقل عمومی شیفت می‌شود.
توان پایین پشتیبانی حمل‌ونقل عمومی فعلی اضافه بر این افزایش قیمت موج جدیدی از نارضایتی‌ها را به دنبال خواهد داشت. لایحه جدید شهرداری برای قیمت بلیت مترو همانند همان طرح ترافیک شامل بندها و تبصره‌هایی ازجمله موضوع استفاده در ساعت‌های پیک و غیرپیک است.
تخفیف برای تردد در ساعات غیرپیک و روزهای تعطیل از این بندهاست. افزایش 120 درصدی هزینه بعضی از سفرها به علاوه افزایش 88 درصدی هزینه سفرهای حومه به سمت تهران نکته قابل تامل موجود در لایحه جدید بودجه سال 97 شهرداری تهران در ارتباط با مترو است.
با این تفاسیر گویا سودای درآمدزایی از شهروندان محدود به طرح ترافیک جدید نمانده است و بدنه مدیریتی شهر تهران علاوه بر آن با افزایش نرخ قیمت سفر با مترو به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی درحال تبدیل کردن تهران به یک شهر گران برای شهروندان آن هستند و این در وضعیت سخت معیشتی و اقتصادی فعلی اصلا توجیه پذیر نیست.
روزنامه فرهیختگان
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.