به گزارش ایرنا ، محمدرضا یوسفی روز دوشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران که با حضور استاندار تهران در محل فرمانداری ورامین برگزار شد اظهار کرد: یکی از مهمترین تهدیدهایی که سلامت استان تهران را با خطر جدی مواجه ساخته ، خشک شدند تالاب 25 هزار هکتاری بندعلیخان در دشت ورامین است، تالابی که سدی مستحکم در مقابله با کویر و ورود ریزگردها به ورامین و استان تهران محسوب می شود و سال ها قبل ، بیش از 80 نوع پرنده در آن زندگی می کرد.
وی گفت: دولت یازدهم برای احیاء مجدد دریاچه ارومیه 2 هزار میلیارد تومان هزینه کرده ولی که اگر تالاب بندعلیخان خشک شود، برای جبران نابودی آن و خطری که مردم استان تهران را تهدید می کند ده ها برابر این اعتبارات نیز نمی تواند پاسخگو باشد.
یوسفی افزود: احیا مجدد تالاب بندعلیخان از عهده شهرستان ورامین و اعتبارات استانی خارج است بلکه باید عزمی ملی برای گذر از بحران خشکی این تالاب به کار بسته شود و تا زمانی که به بحرانی نظیر دریاچه ارومیه نرسیده ایم چاره ای اساسی اندیشیده شود.
فرماندار ورامین با اشاره به این که بیش از 84 هزار هکتار اراضی مرغوب کشاورزی ورامین در معرض نابودی است افزود : اگر اعلام می شود که با نابودی دریاچه ارومیه 10 استان از خطرات ریزگردهای این دریاچه متأثر می شوند باید اظهار کرد که با نابودی تالاب بندعلیخان سلامتی جمعیتی بالغ بر 14 میلیون نفر در معرض خطر قرار می گیرد.
وی تأکید کرد: مردم تهران برای سلامتی خودشان هم که شده باید برای احیاء مجدد تالاب احساس مسئولیت کنند و با کاهش مصرف روزانه یک لیتر آب شرب و اختصاص آن به احیاء بندعلیخان ، استان تهران را از خطرات ناشی از این نابودی نجات دهند.
یوسفی گفت: سند آب رودخانه جاجرود به نام اراضی کشاورزی ورامین زده شده و امروز هیچ حق آبه ای از این محل به دشت ورامین اختصاص پیدا نمی کند.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ، قرار بود که حق آبه ای از رودخانه شور و شیرین به تالاب بندعلیخان اختصاص پیدا کند که تا کنون محقق نشده است.
وی افزود: اگر امروز برای رفع مشکل تالاب بندعلیخان چاره ای اندیشیده نشود، فردا برای گذر از این بحران دیر است.
مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران نیز در این جلسه گفت: اولویت استان تهران ، تأمین آب شرب شهرستان شهروندان است ولی با وجود تمامی مشکلات موجود در تأمین آب ، 100 میلیون متر مکعب آب به دشت ورامین تزریق می شود.
محمدرضا بختیاری افزود : از محل ذخیره آب سد ماملو ، 11 حوضچه تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی ، آب گیری می شود و وضعیت مناسبی که اراضی کشاورزی جنوب شرق تهران با وجود کمبود آب مواجه است به دلیل این اقدامات پیشگیرانه است.
وی بیان کرد: نه تنها حوزه تالاب بندعلیخان که حوزه استان قم نیز با مشکلات عدیده ای در تأمین آب مواجه است و این امر تنها مختص این تالاب نیست.
وی یکی از مشکلات این حوزه را شهرستان ری اعلام کرد وافزود: در شهرستان ری بندهایی بر روی رودخانه شور و شیرین ایجاد می شود که مشکلاتی را برای انتقال آب به وجود می آورد و هر ماه برای خراب کردن این تالاب ها با مشکل مواجه هستیم.
معاون فنی محیط زیست استان تهران نیز در این رابطه گفت: حوزه تالاب بندعلیخان، از جمله مناطقی است که در سال های اخیر با افزایش میزان ریزگرد مواجه بوده و این امر با خشکی تالاب شدت بیشتری پیدا می کند.
مهرداد کتال محسنی افزود: صورت جلسه ای برای تعیین حق آبه رودخانه شور و شیرین به تالاب بندعلیخان تنظیم شده بود که تا کنون این مهم محقق نشده و تالاب رو به نابودی است.
وی گفت: تالاب بندعلیخان در سال های اخیر همچون دریاچه ای بزرگ در دل کویر از پیشرفت کویر و ورود ریزگردها جلوگیری می کرد ولی امروز رو به خشکی گذاشته و خطر ریزگردها را جدی کرده است.
خبرنگار: سید حسن میری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.