ابراهیم کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما درمناطق شمالی سیبری، نخستین گروه از پرندگان مهاجر این مناطق برای زمستان گذرانی به تالاب های منطقه گنبدکاووس وارد شدند.
وی افزود: درحال حاضر دو گونه از پرندگان مهاجر به نام های 'چنگر و خوتکا' از یک هفته قبل وارد سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل گنبدکاووس شده اند.
کریمی اضافه کرد: سایر گونه های مهاجر شامل پلیکان و فلامینگو، اردک و قو نیز به تدریج تا اوایل آذر ماه امسال وارد تالاب های بین المللی این شهرستان می شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به کم آبی سه تالاب گنبدکاووس، پیش بینی می شود امسال نسبت به سال های گذشته، تعداد کمتری از پرندگان مهاجر وارد این تالب ها شوند.
وی یادآور شد: در سال های گذشته بین 200 تا 300 هزار قطعه پرنده مهاجر در سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل گنبدکاووس زمستان گذرانی می کردند.
به گزارش ایرنا، وجود سه پهنه آبی طبیعی در وسعتی بالغ بر سه هزار هکتار با عمیق تقریبی 2 تا 4 متر در منطقه ای گرم و خشک در جوار مرز های ایران و ترکمنستان در بخش مرری داشلی برون گنبدکاووس که میانگین بارش سالانه آن کمتر از 250 میلی متر و تبخیر سالانه آن نیز سه تا پنج برابر میزان بارش است، یک موهبت الهی به شمار می رود.
تالاب آلاگل حدود 2 هزارو 500 هکتار، تالاب آلماگل حدود 300 هکتار و تالاب آجی گل حدود 250 هکتار وسعت دارند که در دوم فوریه 1971 میلادی برابر با 13 بهمن 1349 باحضور نمایندگانی از 18 کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده ای جهانی که سال ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین المللی یافتند.
تالاب های بین المللی آلاگل، آلما گل، آجی گل با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع، بستر مناسبی برای تغذیه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی فراهم نموده و از گیاهان حاشیه آنها می توان از علف شور، جارو ترکمنی، سلمه سفید، گز شاهی، خار شتر و یولاف وحشی نام برد.
شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.