به گزارش ایرنا ، سعید محمدزاده روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت قطار حومه ای ورامین – تهران که در محل فرمانداری ورامین برگزار شد اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته ، زمینه برقی شدن هر چهار خط راه آهن تهران – مشهد با گشایش ال سی و عقد قرارداد 1.7 میلیارد یورویی فراهم شده و به زودی عملیات اجرایی این طرح آغاز می شود.
وی افزود : اجرای این پروژه در یک بازه زمانی 4 ساله تکمیل می شود.
وی بیان کرد: علاوه بر این به منظور توسعه ناوگان ریلی کشورو به منظور تأمین مالی این پروژه، قرارداری با مرکز توسعه تجارت روسیه به مبلغ 3 میلیارد دلار منعقد شده و این موسسه تأمین مالی اجرای آن را تضمین می کند و ضمانت کار را شرکت ره آهن جمهوری اسلامی تقبل می کند.
محمدزاده بیان کرد: خریداران این ناوگان می توانند هزینه خرید ناوگان را در اقساط 5 ساله پرداخت کنند.
وی بیان کرد: در نخستین قرارداد توسعه ناوگان از محل این قرارداد ، 6 هزار واگن باری در کشور احداث می شود.
وی با اشاره با مشکلات دولت در تأمین اعتبارات مربوط به بخش راه آهن گفت : اعتبارات شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در سال 96 از محل اعتبارات تملک دارایی ، یک هزار و 500 میلیارد تومان بوده که از این میزان ، 750 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی بوده که به دلیل مشکلات موجود ، مقدار زیادی از این اعتبارات تخصیص پیدا نکرد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی افزود : این میزان اعتبار در سال 97 به 300 میلیارد تومان کاهش یافته و پروژه های توسعه ای با توجه به اعتبارات موجود طراحی شود.
وی بیان کرد: در دولت های گذشته که اعتبارات مناسبی در کشور وجود داشت و دولت پرپول بود ، بارها درخواست اجرای پروژه هایی داده شد ولی آن قدر فرایندهای اداری طولانی شد که امروز به زمان خشکسالی رسیده ایم و برخی از پروژه ها را نمی توان با سرعت بالا اجرا کرد.
وی تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات دولت، بالغ بر 2 هزار کیلومتر خط دوم ، سوم و چهارم در کل کشور در حال اجرا است و تنها 500 کیلومتر آن بین بافت و اصفهان در خط دوم در دست اقدام است.
وی با اشاره به مشکلات و معارضین پروژه قطار حومه ای تهران – ورامین – پیشوا گفت : اگر قرار باشد تمامی این معارضین و مشکلات بین مسیر برطرف شود باید کل اعتبارات شرکت راه آهن را برای این مسیر اختصاص دهیم .
محمدزاده بیان کرد: اعتبارات عمرانی شرکت راه آهن در سال 96 در بخش توسعه ای ، 800 میلیارد تومان بوده که فقط یکصد میلیارد تومان آن برای اجرای دو پروژه پل روگذر امام رضا (ع) و زیر گذر 15 خرداد ورامین به عنوان گلوگاه راه آهن تهران – مشهد هزینه شده است.
وی گفت : هزینه صورت گرفته در ورامین در حالی انجام شده که هم اکنون 13 هزار کیلومتر خط راه آهن در کشور و 400 تقاطع هم سطح در کشور وجود دارد که این تقاطع ها باید به غیر هم سطح تبدیل شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت : اگر قرار باشد تمام مشکلات قطار حومه ای تهران – ورامین در حد ایده آل برطرف شود باید کل پروژه ها کشور تعطیل شود ولی باید ابتدا برخی از پروژه ها در حال قابل قبول اجرا و به بهره برداری رسد سپس آرام آرام توسعه پیدا کند.
وی بیان کرد: برای اجرای کامل این پروژه ، شهرداری ها نیز باید به تعهدات خود عمل کنند تا مشکل به طور کامل برطرف شود.
وی تأکید کرد: باید خواسته ها اولویت بندی شده و در حد قابل قبول ارائه دهیم تا بتونیم کارها در کمترین زمان و به طور مطلوب اجرا شود.
قطار حومه ای تهران – ورامین – پیشوا از مصوبات سفر دولت نهم به شهرستان ورامین است که سال ها به خاطر تبدیل وضعیت از مترو به راه آهن ، نیمه تمام باقی مانده بود که از ابتدای فعالیت دولت یازدهم ، اجرای این پروژه با پیشرفت 70 درصدی انجام شد.
هم اکنون مردم شهرستان های جنوب شرق استان تهران روزانه در شش نوبت از این مسیر به تهران عزیمت می کنند.
خبرنگار: سید حسن میری** انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.