سیاوش محبی روز دوشنبه در دومین همایش فرهنگ‌سازی و ارتقای ایمنی راکبان موتورسیکلت در شهرستان دماوند، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات در بخش ایمنی در اکثر کشورها، پیشگیری از تلفات و جراحات در هنگام حادثه است که موتور سواران یکی از آسیب پذیرترین کاربران جاده ها شناخته شده اند.
وی ادامه داد: 60 درصد از تصادفات در فاصله 30 کیلومتری ورودی و خروجی شهرها اتفاق می افتد و بیشترین کسانی که جان خود را از دست می دهند راکبین موتور سیکلت و عابرین پیاده هستند و علت اصلی آن هم این است که همه بر این باورند، رعایت قوانین مختص خودرو سواران است.
سرهنگ محبی تصریح کرد: یکی از بهترین وسایل نقلیه موتورسیکلت است به شرط اینکه به نحو احسن از آن استفاده شود، در حالی که راکبین موتور سیکلت همیشه خلاف جهت مسیر حرکت می کنند و از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و در کنار آنها، عابرین پیاده هم برای گذر از خیابان از پل هوایی استفاده نمی کنند.
فرمانده پلیس راه شرق استان تهران خاطر نشان کرد: در جاده های شرق استان تهران در 9 گذشته سال جاری، 23 درصد از کسانی که جان خود را از دست دادند راکبین موتورسیکلت بودند که آمار نگران کننده ای است، اما در چند سال اخیر در بحث فرهنگ سازی اقدامات خوبی انجام شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه آمار تصادفات نسبت به سال های قبل بسیار کاهش یافته است، عنوان کرد: سال 84 تعداد کشته شدگان در اثر سانحه رانندگی 28 هزار نفر، سال 95 این آمار به 15 هزار نفر و سال جاری نیز حدود یک درصد کاهش داشتیم.
وی یادآور شد: در شرق استان تهران در جاده‌های برون شهری نیزآمار هشت ماه گذشته نسبت به آمار مقایسه‌ای سال 95 شاهد 21 درصد کاهش تصادفات رانندگی بودیم.
فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران در ادامه با اشاره به افزایش آمار خودروها و وسایل حمل و نقلی در کشور، افزود: در سال 84 ، هجده میلیون خودرو در کشور وجود داشت و این آمار در سال گذشته 38 میلیون دستگاه خودرو بود که این نشان می دهد روز به روز آمار وسایل حمل و نقل رو افزایش است.
سرهنگ محبی با بیان اینکه موضوعات ترافیکی یک موضوع تک مولفه ای نیست و عوامل موثری نقش آفرینی می کنند، گفت: بهبود فرهنگ ترافیک نیاز به همکاری همه دستگاه ها دارد و اگر گام های مثبتی صورت نگیرد، به نتیجه مطلوب نمی رسیم؛ مهم ترین عامل کاهش تصادفات، فرهنگ سازی و مشارکت مردم و نهاد ها در امر آموزش و رعایت قوانین و مقررات است.
فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران گفت: جاده تسلیم راننده با احتیاط است؛ برخی رفتارهای غلط هنگام رانندگی جان انسان‌ها را به خطر انداخته و باعث مرگ ‌افرادی می‌شود که مرتکب تخلفی نشده‌اند.
همچنین شورش احمدی خطیر، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان دماوند اظهار کرد: در سال 76 روز 26 آذر با نام روز حمل‌ و نقل و رانندگان معرفی شد که پیشینه آن به دلیل فرمان تاریخی امام راحل(ره) در راستای فرهنگ‌سازی، ایمن‌سازی و ارتقای فرهنگ مردم در خصوص اهمیت حمل‌ونقل به سال 60 است.
وی با بیان اینکه این همایش با هدف گرامیداشت هفته حمل‌و نقل و بزرگداشت شهید راه خدمت محمدعلی طلوعی مقدم برگزار گردید، گفت: نقش راهداران در جاده ها به ویژه در زمان فصل سرما بسیار مهم است و بزرگترین مسئولیت را در ایجاد فرهنگ‌سازی دارند.
احمدی خطری یادآور شد: کلاه ایمنی یکی از پراهمیت‌ترین وسایلی است که راکبین موتور سیکلت باید به داشتن و استفاده از آن توجه داشته باشند چراکه عدم استفاده از آن باعث بروز ضایعات نخاعی برای افراد در هنگام بروز تصادفات شود.
در پایان این مراسم به موتورسیکلت‌سواران شرکت‌کننده در این همایش کلاه ایمنی اهدا شد.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.