در این مطلب آمده است: «ترافیک تهران از داعش خطرناک‌تر است.» این جمله‌ای است که محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده است.
18میلیون سفر آماری است که روزانه در تهران انجام می‌شود. اتفاقی که تصور آن هم وحشت را از حیث تولید آلایندگی در هوای پایتخت در ذهن به وجود می‌آورد. آلودگی درحالی در چند دهه گذشته پای ثابت هوای بیشتر روزهای تهران بوده که عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا تنفس در هوای پاک در این کلانشهر دست‌نیافتنی به نظر برسد. انفجار جمعیت، تولید خودرو به میزان بالا و ارائه تسهیلات مختلف برای خرید آن، وجود سوخت بی‌کیفیت، کمبود وسائل حمل‌ونقل عمومی، عدم فرهنگ‌سازی و آموزش مناسب به مردم همه و همه باعث شده‌اند تا رنگ آبی آسمان به حسرتی چندین ساله تبدیل شود.
حالا رئیس شورای شهر تهران معتقد است که مشکل اصلی شهر، ترافیک است که در حال تبدیل شدن به یک مسئله امنیتی است. به گفته ‌هاشمی‌رفسنجانی، ماندن در این ترافیک کلافگی‌های زیادی را ایجاد می‌کند. ما نمی‌توانیم این ترافیک را حل کنیم بنابراین باید به یک راه‌حل جایگزین توجه کنیم و آن هم مترو است. اما او در حالی از توسعه مترو به ‌عنوان یک اقدام موثر در کاهش ترافیک پایتخت صحبت به میان آورده است که در ادامه اظهاراتش می‌گوید: در حال حاضر در تهران نزدیک 200کیلومتر مترو وجود دارد که ظرفیت هفت میلیون سفر را دارد اما در حال حاضر 2میلیون سفر انجام می‌شود زیرا هنوز مترو تجهیز نشده که این مربوط به دولت است چراکه وظیفه خود را انجام نداده است. ضمن اینکه به خاطر حمل‌ونقل ریلی شهرداری بدهی‌هایی را متحمل شده و اینها در بخشی صورت گرفته که دولت باید آن را تجهیز می‌کرد.

ما برآمده از رای مردم هستیم
از سوی دیگر، همین ماه گذشته بود که شهردار تهران هم اعلام کرد که نتایج نظرسنجی که در شهریورماه انجام شد، نشان داد که حل مشکل «ترافیک» و «آلودگی هوا» دو خواسته و مطالبه مردم از مسئولان است و از آنجایی که ما برآمده از رای مردم هستیم باید به خواسته آنها توجه جدی کنیم. به عقیده محمدعلی نجفی، حمل‌ونقل عمومی خوب آرامش روانی برای مردم به ارمغان خواهد آورد. از سوی دیگر، بسیاری از مردم به دلیل عدم پاسخگویی حمل‌ونقل عمومی از وسایل شخصی استفاده می‌کنند و توسعه حمل‌ونقل عمومی در تحقق عدالت اجتماعی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. او به ناچیز بودن سهم حمل‌ونقل عمومی در سفرهای مردمی در سال جاری هم معترف است و می‌گوید: باید به نحوی ظرفیت مترو و اتوبوس را افزایش دهیم که بعد از چهار سال سهم حمل‌ونقل عمومی در سفرهای مردمی 55 تا 60درصد باشد. در این میان، کارشناسان حوزه شهری یکی از مولفه‌های مهم در کاهش ترافیک را توجه ویژه به زیرساخت‌ها می‌دانند، موضوعی که شهردار تهران هم به آن اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: باید زیرساخت‌ها و تجهیزات بیشتری در حوزه اتوبوس و مترو تزریق شود به‌طوری که مردم بهتر شدن اوضاع را حس کنند. یکی دیگر از زوایای افزایش ترافیک تهران که نباید از آن غافل شد بحث افزایش جمعیت در این شهر است که به عقیده رئیس شورای شهر تهران علت آن جذابیت تهران برای ورود افراد از مناطق دیگر به آن گفت:است، این جذابیت موجب شده جمعیت شهرهای اقماری تهران زیاد شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1409 جمعیت شهرهای اقماری تهران از خود شهر بیشتر شود.

دردسری به نام جذابیت
به گفته هاشمی‌رفسنجانی، با در نظر گرفتن این موضوع جمعیت تهران براساس اسناد بالادستی باید 5/8میلیون نفر باشد که در حال حاضر نیز اینگونه است. زیرساخت‌های تهران نیز عمدتاً متناسب با این جمعیت است اما جذابیت تهران باعث شده این افراد نتوانند در خود تهران اقامت کنند و به شهرهای اقماری رفته‌اند. از همین‌رو جمعیت اقمار و تهران حدود 15میلیون نفر شده است. او بر این باور است که همه اینها سبب شده تهران دچار هجمه ویژه‌ای شود و توجه به مسائل مختلفی مانند حمل‌ونقل، آموزش و بیمارستان در این کلانشهر ضروری است. بنابراین اگر امروز بخواهیم به مشکلات بپردازیم باید تهران را با فرض جمعیت 20میلیونی و مشکلات اطراف آن درنظر بگیریم. همه این اظهارنظرها درحالی است که علیرضا رحیمی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران اعلام کرده است که اختصاص هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کلانشهرها در لایحه بودجه سال 97 در نظرگرفته که 50درصد آن برای توسعه حمل‌ونقل عمومی است. او با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان حمل‌ونقل مترو در تهران، می‌گوید: اختصاص اوراق مشارکت منبع مالی در شرایط ناچاری برای شهرداری است. رحیمی درخصوص اعتبار اوراق مشارکت به کلانشهرها درلایحه بودجه 97، توضیح می‌دهد:‌ در شرایط ناچاری اوراق مشارکت به عنوان یک منبع تلقی می‌شود، با توجه به شرایط و منابعی که در دولت وجود دارد؛ اوراق مشارکت به عنوان منبع تامین سرمایه‌گذاری جدید پیش‌بینی شده است اما یک راهکار مغفول مانده برای حل مشکلات شهرداری تهران استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی است.

اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی
مسئولان و کارشناسان حوزه شهری در سال‌های اخیر بارها درباره اهمیت توجه به سرمایه‌گذاری خارجی به‌منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی و در نتیجه کاهش ترافیک اظهارنظر کرده‌اند و این بار هم با باز شدن پرونده بودجه 97 برای این بخش، این نماینده مجلس بر توجه به آن تاکید می‌کند و به خانه ملت می‌گوید: استفاده از سرمایه گذاری خارجی در حوزه مدیریت شهری، حمل‌ونقل عمومی، محیط زیست و هوای پاک یا به هیچ‌وجه محقق نشده یا با تاخیر قابل‌توجهی به سمت مذاکرات حرکت کرده است، بنابراین هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در صورت اختصاص تاثیر بسزایی در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اجرا و تکمیل پروژه‌های مترو و سرعت‌بخشی به تردد قطارها دارد.
اما هوای پاک، موضوعی که شهردار تهران هم به‌عنوان مطالبه اصلی مردم این شهر به آن اشاره کرده نکته‌ای است که تحقق آن به اعتقاد رحیمی با هزینه‌کرد سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند روزهای تهران با هوای پاک بیشتر را رقم بزند. درحال حاضر اولویت، توسعه حمل‌ونقل در گام اول مترو، تکمیل خطوط قطار شهری، افزایش ناوگان و در واقع افزایش زمان تردد قطارهاست، همچنین اولویت دوم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و در مرحله نوسازی تاکسی‌ها باید در مرحله اجرا قرار گیرد، البته اولویت سوم به معنای بی‌اهمیتی تاکسیرانی نیست زیرا درحال حاضر 70هزار تاکسی به صورت رسمی فعالیت می‌کنند.
البته نباید از یاد برد که عوامل بسیاری در ترافیک و آلودگی یک کلانشهر نقش دارند. به‌عنوان مثال تردد موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌های فرسوده در سطح شهر به میزان گسترده نقش زیادی در بروز این دو معضل شهری دارند. به گفته این عضو مجمع نمایندگان استان تهران، مدیریت واحد در حوزه تاکسیرانی نیز بسیار مهم است که متاسفانه تاکسیرانی مدیریت واحدی ندارد.
حالا با همه اینها آنچه از گستردگی و پیچیدگی کلانشهر تهران به ذهن متبادر می‌شود این است که این شهر با وجود مشکلات عدیده و جدی در حوزه شهری اغراق نیست که بگوییم به اندازه یک مقام در حد رئیس‌جمهوری نیاز به ناجی دارد. تعدد دستگاه‌های مختلف در اداره پایتخت، نبود پروژه‌های شهری کارآمد مانند احداث تقاطع‌های همسطح و بزرگراه‌های چند طبقه، عدم برنامه‌ریزی برای توسعه جدی زیرساخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی از جمله مواردی هستند که آسمان آبی را برای تهران دور از ذهن کرده‌اند درحالی که تنفس در هوای تمیز حق مسلم هر شهروندی برای زندگی سالم است. مسئولان از این نکته غافل نشوند که وجود جامعه مطلوب منوط به همین حقوق ساده شهروندی است زیرا دم و بازدم در هوای آلوده یعنی افزایش بیماری، خستگی، ناامیدی و خشونت.
روزنامه ابتکار
تهرام/7245/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.