نمونه‌اش پاساژ خواجه نوری در مرکز تهران که صبح روز پنجشنبه پلمب شد. در این میان تعدادی از کارگران و شاغلان پاساژهای ناایمن برای مدتی هم که شده از کار بیکار می‌شوند، اما به هرحال فاجعه پلاسکو نشان داد که راه چاره‌ دیگری نیست؛ وگرنه هر آن ممکن است آتش‌سوزی و حادثه‌ای بس عظیم رقم بخورد. به همین‌خاطر، دادستانی طی ماه‌های اخیر حکم پلمب بسیاری از بناهای ناایمن را صادر کرده تا عملا پاساژهایی که مالکان و کسبه‌اش نسبت به ایمنی بی‌خیال بوده‌اند، تعطیل شوند.

متأسفانه کارگران هم تاوان اشتباه دیگران را پس می‌دهند؛ آنهایی که از کوچک‌ترین قدمی برای ایمن‌سازی بنا دریغ کرده‌اند. طی 10روز دست‌کم 3پاساژ ناایمن در شهر تهران با حکم قضایی و با حضور مدیران شهری و مأموران نیروی انتظامی پلمب شده‌اند. یکی از پرخطرترین پاساژها (پاساژ آزاد واقع در سه‌راه جمهوری) هم حکم تخلیه گرفته و برای تعدادی دیگر نیز اخطاریه ایمن‌سازی صادر شده است.

درحالی‌که برخی از مالکان و هیأت‌مدیره ساختمان‌های تجاری دست به‌کار شده‌ و عملیات ایمن‌سازی را آغاز کرده‌اند. بنابراین باید دید که آیا بقیه اماکن ناایمن نیز اقدامات ضروری را آغاز می‌کنند یا منتظر حکم پلمب می‌شوند. اینطور که آمار وزارت کشور و کمیته عمران شورای شهر تهران نشان می‌دهد، پایتخت 4900بنای تجاری ناایمن با اولویت درجه یک دارد. در این مطلب ریز وضعیت تعدادی از مهم‌ترین بناهای تجاری ناایمن پایتخت را بررسی کرده‌ایم.

آلومینیوم
موقعیت: خیابان جمهوری
تعداد طبقات: 13
تعداد واحدهای تجاری: 600واحد
اقدامات صورت گرفته: ایمن‌سازی، تعویض کابین و موتور 4آسانسور از 5آسانسور موجود، تقویت سازه‌ای و ایمن‌سازی سقف‌ها، نصب کپسول‌های آتش‌نشانی، آموزش مدیریت بحران به کسبه و شاغلان، بیمه همه مغازه‌ها، بیمه ریزش همسایه‌های کناری، نصب سیستم‌ سیگنالینگ مصرف برق، احداث پست آتش‌نشانی.
وضعیت: از 20آذر پنجره‌های فعلی جمع شده و ‌نمای ضدحریق با پنجره‌های دوجداره نصب می‌شود.

آزاد (دراکولا)
موقعیت: سه‌راه جمهوری
تعداد طبقات: 6
تعداد واحدهای تجاری: 150واحد
وضعیت: مالک 7سال پیش شروع به گودبرداری غیراصولی و احداث سازه‌های خطرناک کرد که می‌تواند هرآن منجر به حادثه‌ای بزرگ شود. به این ترتیب زیرزمین 2- به‌صورت الحاقی ایجاد و در ضمن طبقه منفی یک نیز به 34واحد تجاری تغییر کاربری یافته است. شهردار منطقه 11 اعلام کرد که این پاساژ به‌زودی با دستور قضایی کاملا تعطیل می‌شود. یکی از کسبه این پاساژ اعلام کرد که طی حکم صادره مالک پاساژ باید تمام ضرر و زیان کسبه را پرداخت کند.

کویتی‌ها
موقعیت: خیابان جمهوری، همسایه گود پلاسکو
تعداد طبقات: 5 طبقه
تعداد واحدهای تجاری: 308واحد
کاربری: فروش و توزیع لباس، کیف و کفش
اقدامات صورت گرفته: تعویض سیم‌کشی، تعویض سقفی که براساس حادثه پلاسکو آسیب دیده بود، پایدارسازی دیواره شرقی، نصب سیستم‌ اطفای حریق، تعویض و جانمایی تابلوی برق در طبقه منفی 3، سیستم مانیتورینگ اعلام حریق.
وضعیت: کارهای مربوط به برق این مجتمع تا 20بهمن‌ماه پایان می‌یابد؛ همچنین قرارداد تعویض نمای ساختمان به امضا رسیده است.

اروپا
موقعیت: جمهوری، بین چهارراه سعدی و میدان بهارستان
کاربری: فروشگاه و کارگاه‌های تولیدی پوشاک و...
وضعیت: این پاساژ که قبلا کاربری سینما داشته و به‌دلیل آتش‌سوزی به طرز عجیبی تغییر کاربری داده بود، در اواسط شهریور‌ماه با حکم دادستانی پلمب شد. پس از این برای ایمن‌سازی آن موقتا با فرصت 6‌ماه رفع پلمب شد. اکنون خبر می‌رسد که قرارداد نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق آن به امضا رسیده و به‌زودی کارهای ایمن‌سازی، رفع سدمعبر و اصلاح بخش‌های اضافه شده پشت‌بام آغاز می‌شود.

خیام
موقعیت: خیابان خیام،محدوده بازار
وضعیت: خطر آتش‌سوزی چندین بار پیاپی از سوی سازمان آتش‌نشانی به هیأت مدیره آن گوشزد شده است. این ساختمان در ضلع شمال ایستگاه مترو قرار دارد. نکته مهم درخصوص آن، زیر زمینش است که به‌عنوان پارکینگ خودروهای مالکان این پاساژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمین وسیعی نیز در پشت پاساژ وجود دارد که سال‌هاست گودبرداری شده است.

روحی
موقعیت: چهارراه مولوی
وضعیت: فرسودگی، سیم‌کشی غیراستاندارد، نداشتن تجهیزات ایمنی، 2هزار نیروی شاغل که با اجناسی با دمای اشتعال بسیار پایین سر و کار دارند.

نبوت
موقعیت: خیابان شهید آیت
وضعیت: به دستور مقام قضایی پلمب شد. سدمعبر، سیم‌کشی غیراستاندارد، عدم‌نصب تجهیزات ایمنی و اعلام و اطفای حریق ازجمله مهم‌ترین دلایل پلمب این پاساژ بود.

کمپانی
موقعیت: چهارراه استانبول
وضعیت: گودبرداری‌های صورت گرفته از سوی مالک برای ایجاد مغازه‌های جدید، احداث مغازه در راهروها، باریک بودن عرض معابر، سقف‌ و دیوارهای بدون پوشش، عدم‌نصب تجهیزات ایمنی مناسب، کابل‌های در معرض حریق و عملیات ساخت‌وساز غیراصولی این بنا را جزو یکی از پرخطرترین مراکز خیابان جمهوری قرار داده است.

علمیه
موقعیت: جمهوری، نرسیده به بهارستان
وضعیت: فرسودگی، سیم‌کشی فرسوده، انبار غیراصولی اجناس و نداشتن سیستم‌های اعلام و اطفای حریق

خواجه نوری
موقعیت: خیابان امیرکبیر
این پاساژ که محل عرضه و فروش رنگ و لوازم جانبی نقاشی است صبح روز پنجشنبه در پی اخطارهای قبلی و برابر دستور معاون دادستان تهران، با حضور عوامل انتظامی و شهرداری پلمب‌شد.

مبصر
موقعیت: خیابان جمهوری
وضعیت: این پاساژ در نیمه آبان‌ماه پلمب شد. به گفته پیمان حسین محسنی، شهردار منطقه‌12مالکان نسبت به اجرای دقیق دستورالعمل آتش‌نشانی و همچنین اخذ تأییدیه استحکام بنا اقدام کرده‌اند.

نوشین
موقعیت: چهارراه سعدی
وضعیت: ساختمان پر است از مواد با اشتعال پایین، سدمعبر رفع نشده، تجهیزات ایمنی و سیستم‌های اعلام و اطفای حریق مناسبی وجود ندارد، دستگاه‌های خشک خطرناک بسیار زیادی وجود دارد.

110
موقعیت: خیابان امین الملک
تعداد طبقات: 2طبقه
وضعیت: به واسطه رأی کمیسیون ماده 100، مدتی قبل طبقه سوم این بنا که با مساحت 400 مترمربع به‌طور غیرمجاز ساخته شده بود، تخریب شد.

علاءالدین
موقعیت: خیابان جمهوری، پل حافظ
تعداد طبقات: 6 طبقه
وضعیت: سال گذشته طبقه هفتم غیرمجاز این بنا پس از مدت‌ها انتظار با رأی کمیسیون ماده‌100تخریب شد. سدمعبر رفع شده. دیوارهای بین مغازه‌ها ایمن شده و تا سقف امتداد پیدا کرده است. سیستم رصد و مانیتورینگ اعلام حریق نصب شده و بخشی از سیم‌کشی‌ها تعویض شده است.

حکیم اسلامی
موقعیت: چهارراه سعدی
اقدامات صورت گرفته: رفع سدمعبر، بهسازی سقف، تعمیر سیستم‌های آتش‌نشانی، تعویض کابل‌های برق، نصب سیستم مانیتورینگ
وضعیت: نصب سیستم اعلام حریق در دستور کار قرار دارد.
خانقاه
موقعیت: بالاتر از بهارستان، کوچه مصباح
وضعیت: فرسودگی، سیم‌کشی غیراستاندارد، نداشتن تجهیزات ایمنی
روزنامه همشهری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.