کلید حل مشکلات شهری دستیابی به مشارکت همگانی شهروندان در اداره شهر است؛ مشارکتی که به تعبیر محمدحسن ملک مدنی، شهردار اسبق پایتخت «دارای یک الگوی جهانی است و در همه شهرهای پیشرفته شکل گرفته ‌است.»
این شهر همیشه مشکلات زیادی داشته‌است. یک‌بار آلودگی هوا، بار دیگر ترافیک.

تراکم فروشی هم در طول سال‌های گذشته دمار از روزگار آن درآورده ‌است. نابرابری‌های اجتماعی، مهاجرت، در معرض مخاطرات طبیعی بودن، بدهی‌های سنگین و همه مشکلاتی که تهران و کلانشهرهای بزرگ کشور با آن درگیر هستند، چالشی جدی پیش‌روی جامعه شهری کشور گذاشته ‌است؛ چالشی که این روزها زندگی را در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور سخت کرده‌است. محمد‌علی نجفی، در نخستین روزهای سکانداری پایتخت، در قالب یک نظرسنجی، مشکلات تهران را مورد توجه قرار داده‌است. نظرسنجی‌ای که از شهروندان به عمل آمد و در قالب آن مشکلات شهر تهران بیش از پیش مشخص شد.

هر چند به تعبیر شهردار تهران شهروندان تهرانی در این نظرسنجی «شهری متفاوت را طلب می‌کنند»؛ شهری که در آن سیاست‌های قبل تداوم نیابد و آنگونه که او معتقد است «سیاستی دیگر» باید برای شهر طراحی کرد. یافته‌های این نظرسنجی حاکی است:

«تنها 24درصد شهروندان تهرانی فکر می‌کنند مدیریت جدید شهری می‌تواند زندگی بهتری را در شهر امکان‌پذیر کند.» شهردار اسبق تهران و رئیس ادوار دوم، سوم و چهارم شورای شهر تهران از لزوم گفت‌وگوی ملی برای حل مشکلات تهران به‌عنوان یک ضرورت یاد می‌کنند. محمد‌حسن ملک‌مدنی، شهردار اسبق تهران معتقد است:

«در طول سال‌های گذشته به مشکلات تهران افزوده شده و شهر تبدیل به کارگاه بزرگ ساختمانی شده که امروزه راه را بر نفس کشیدن حتی بسته.» مهدی چمران، رئیس ادوار دوم، سوم و چهارم شورای شهر تهران نیز شکل‌گیری یک گفت‌وگوی ملی برای حل مشکلات شهر تهران را یک ضرورت دانست و گفت: «ما در کشور نمی‌توانیم فعالیتی عمومی کنیم و از مردم کمک و همکاری صمیمانه نگیریم. هر کاری بخواهد انجام شود، باید همراهی عمومی وجود داشته باشد و این همراهی رمز موفقیت در یک کار و فعالیت است.»
روزنامه همشهری
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.