به گزارش خبرنگار ایرنا؛ استان تهران با دارابودن حدود 190 هزار هکتار از اراضی کشاورزی 2.1 درصد اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
کشاورزی استان تهران در دولت یازدهم پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و با تولید 5.7 میلیون تن در سال گذشته 5.5 درصد تولیدات کشاورزی کشور در استان تهران تولید می شود.
علاوه بر آن استان تهران سهم 6درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی ، سهم 7 درصدی صادرات بخش کشاورزی و رتبه چهارم در تولید ماهیان خوراکی در بین استان های غیرساحلی را به خود اختصاص داده است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران مهمترین دلایل استفاده از آب های نامتعارف(پساب) را قطع حقآبه کشاورزان از منابع آب های سطحی با احداث سدهای متعدد واختصاص آن به شرب وبهداشت و تامین نکردن آب جایگزین برای کشاورزی دانست.
عباسعلی عامری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به احداث سدهای متعدد و اختصاص آن به شرب و بهداشت و عدم تامین آب جایگزین علی رغم تاکید موکد قانون ، توسط وزارت نیرو و همچنین آلوده شدن آب های سالم کشاورزان در مسیر انتقال به اراضی کشاورزی توسط فاضلاب و پساب های شهری ، روستایی ، شهرک های مسکونی و واحدهای صنعتی و صنفی آلاینده اعلام می کند.
وی درخصوص اقدامات صورت گرفته در ارتباط با جلوگیری از مصرف آب های نامتعارف در تولید محصولات کشاورزی در استان تهران اظهارداشت:20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران تحت کشت سبزی وصیفی است که عمده آن با آب سالم (چاه قنات کانال های انتقال آب سالم کشاورزی ) کشت می شود.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه از کل این 20 هزار هکتار در سال 1392 صرفا 741 هکتار با آب 10 تا 30 درصدی مخلوط روان آب ها و پساب های شهری و روستایی آبیاری می شد ، تاکید کرد: در پایان سال 1395 با پایش مستمر و اقدامات کنترلی مناسب به کلی حذف و هرگونه کشت جدید با استفاده از آب های نامتعارف مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع ، اقدامات گسترده ای از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با حمایت های سید حسین هاشمی استاندار تهران و همکاری سایر دستگاههای متولی از جمله دستگاه قضایی ،شبکه بهداشت و درمان و...برای رفع معضل مورد اشاره ، صورت گرفت که مهمترین اقدامات بدین شرح است:
1. براساس هدف گذاری برنامه ای ، اصلاح الگوی کشت سبزی و صیفی در دستورکار این سازمان قرار دارد و در این زمینه مقرر است سطح زیرکشت درفضای باز که درسال اول برنامه (سال زراعی 94-95 ) به عنوان سال پایه درنظر گرفته شده و معادل 20000هکتار بوده ، با اقدامات مدیریتی لازم آخر برنامه ششم توسعه ، به 17221 هکتار کاهش و با اقدامات کارشناسی مناسب ،شاهد توسعه عمودی تولید ( افزایش تولید در واحد سطح)باشیم بطوری که علیرغم کاهش سطح زیرکشت ، میزان تولید از 964994تن در سال پایه به 996700تن افزایش خواهد یافت.
2. توسعه کشت های گلخانه ای به لحاظ محدودیت منابع آبی در صدر برنامه های اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است و استان تهران از جمله مناطق مستعد کشت های موصوف به منظور تحقق و اجرایی نمودن برنامه های اقتصاد مقاومتی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری می باشد ، تغییر الگوی کشت اراضی سبزی و صیفی فضای باز استان که به عنوان تهدید احتمالی استفاده از آب های نامتعارف می باشد و انتقال آن به محیط های گلخانه ای به عنوان یک ظرفیت جدید و راهبرد اساسی در ارتقای سلامت محصول در دستورکار این سازمان به صورت ویژه قرار گرفته است، به طوری که درسال جاری هدف گذاری انجام شده برای توسعه گلخانه ها معادل 2400هکتار می باشد و روند توسعه درطول سال های برنامه ششم توسعه ادامه خواهد داشت.
3. یکی دیگر از برنامه های جامع این سازمان گسترش فعالیت های آموزشی ، ترویجی ، توجیهی و توانمندسازی می باشد که در زمینه عدم استفاده از آب های نامتعارف تاکنون بالغ بر 2250 نفر روز اجرا شده است.
4. از دیگر اقدامات نمونه برداری و آنالیز نمونه های آب ، خاک و سبزیجات تولیدی در مزارع هدف به منظور پایش باقیمانده آلاینده های مضر را می توان اشاره نمود.
5. ابلاغ 353 مورد تذکر و اخطار شفاهی و کتبی به کشاورزان خاطی، 101 مورد شناسایی و اخطار به کارگاه های صنفی وصنعتی آلوده کننده آب سالم کشاورزی
6. تشکیل 71 پرونده تخلف و معرفی شده به دستگاه قضایی که طی 2سال اخیر صرفا 21 پرونده منجر به صدور رای شده و 18 پرونده منع تعقیب صادر گردیده و درخصوص 32 پرونده دیگر در حال رسیدگی می باشد.
7. قلع و قمع 17بند فاضلاب بر و جمع آوری 32 موتور پمپ روی رودخانه ها و کانال های فاضلاب
8. معدوم سازی حدود 66 هکتار از مزارع سبزی تحت کشت با آب های نامتعارف
9. پلمپ 32 واحد صنفی ، قالیشویی و آلاینده آب کشاورزی
10. پیگیری به منظور حفر 30حلقه چاه عمیق با دبی حدود 600 لیتر در ثانیه توسط شرکت آب منطقه ای جهت تامین آب سالم جایگزین آبهای نامتعارف از حدود سه سال قبل که هم اکنون تجهیز و راه اندازی بخشی از آن توسط شرکت آب منطقه ای استان صورت گرفته است.
11. تخصیص حدود 3 متر مکعب در ثانیه از آب تصفیه خانه جنوب تهران جهت تامین آب سالم به عنوان آب جایگزین منابع آب غیرمتعارف برای شهرستان ری
12. نصب 60 بنر در مورد ممنوعیت کشت برنج با فاضلاب و جلوگیری از آبیاری مزارع سبزی و صیفی با فاضلاب
13. معرفی 50کشاورز خاطی به دستگاه قضایی براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی در راستای برخورد قانونی با تهدیدکنندگان بهداشت عمومی.
بهرحال موضوع کشت محصولات کشاورزی با آب های نامتعارف به ویژه در جنوب پایتخت بطور کامل مرتفع نشده اما باید گفت بیش از 90 درصد محصولات اراضی کشاورزی استان تهران به ویژه در جنوب تهران با آب سالم و بهداشتی کشت می شود.
گزارش از: سید جواد آل داود انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7243/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.