وحدت برخورداری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال جاری با رایزنی های انجام شده علاوه بر اعتبارات استانی از اعتبارات ملی هم در زمینه احیای قناتها در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: با بررسی های کارشناسی آب و خاک سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان برای احیاء و بازسازی قناتها 50 میلیارد ریال اعتبار برنامه ریزی شد که 25 میلیارد ریال مصوب گردید.
مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان اظهار کرد: در صورت تامین این میزان اعتبار بلافاصله عملیات احیای قناتهای این منطقه انجام می شود.
وی تصریح کرد: 907 رشته قنات و بیش از یکهزار و 500 دهنه چشمه وجود دارد که مجموعا یک میلیارد مکعب تخلیه مجاز سالانه بدون صرف هیچگونه انرژی برای استحصال آب از این مجاری اب انجام می شود.
برخورداری بیان کرد: بیشترین قنات ها در جنوب کرمان متعلق به شهرستان جیرفت می باشند.
وی با بیان اینکه قنات ها برای آبرسانی در 2 بخش کشاورزی و شرب مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: قنات برای نخستین بار از از دوران های بسیار دور در ایران ابداع شده و نقش مهمی در تامین آب شرب داشته است لذا این سازه در سطح بین المللی به نام ایران ثبت شده است.
وی قنات را یکی از مناسب ترین روش ها برای دسترسی به آب در مناطق گرم و خشک عنوان کرد و افزود: هم اکنون نیز قنات ها کمک موثری برای تامین آب مورد نیاز روستاها هستند.
مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: احیای قنات ها در تامین آب در 2 بخش کشاورزی و شرب بسیار موثر است لذا باید نسبت به این مساله بیشتر اقدامات موثری انجام داد.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هفت شهرستان جیرفت، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب، فاریاب و عنبرآباد را زیر پوشش دارد. این منطقه با سطح زیر کشت بیش از 260 هزار هکتار و با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی 60 درصد تولیدات این بخش را در استان به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
7450/6003/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.