باید جریمه بیشتری برای متخلفان در نظر گرفته شود تا در صورت عدم رعایت قوانین افراد متخلف جریمه بیشتری پرداخت کنند، در سعادت آباد چهار قطعه زمین 1000 متری، مورد هجوم ساخت و ساز قرار گرفت که پرونده در کمیسیون ماده پنج در حال بررسی بود، ساخت و ساز آغاز شد؛ تا زمانی که صاحب باغ مایل به حفظ باغ نباشد، نمی‌توان هیچ کاری انجام داد و حتی با تصویب سیستم آهنی کمونیستی نیز نمی‌توان باغ را حفظ کرد
پس از دو هفته تنش، جلسه دیروز شورای شهر تهران در آرامش و بدون درگیری اعضای شورا برگزار شد. اعضای شورای شهر تهران که در جلسات قبل و متاثر از نتیجه انتخابات 29 اردیبهشت، درگیری‌های لفظی و البته فیزیکی با یکدیگر بر سر مسائل مختلف داشتند، در جلسه دیروز شورا در کمال تفاهم به بررسی دستور جلسات شورا پرداختند که شاید تعطیلات ایام ارتحال امام (س) در آن بی تاثیر نیست؛ چنانچه جلسه شورا با غایبان زیاد آغاز شد و طرح مهم صیانت از باغات تهران نیز برگشت خورد. طرح صیانت از باغات تهران از جمله طرح های مهم شورای شهر تهران بود که چند جلسه درباره آن اظهار نظر و بررسی و حتی دعوا نیز شد اما در پایان به دلیل آنچه رییس شورای شهر تهران «اختلاف زیاد» نامید، به کمیسیون مربوطه برگشت خورد تا اصلاحات لازم صورت گیرد.

درآمد شهرداری از باغات قطع شود
پس از سه جلسه بررسی «طرح صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران»، این طرح به دلیل آنچه که چمران اختلاف شدید نامید، برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه برگشت داده شد.در این جلسه در ابتدا ماده دهم این طرح مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس این ماده، املاکی که سابقه آرای تشخیص باغ توسط کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، کمیسیون‌های ماده هفتم آیین نامه اجرایی اصلاحیه قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، شورای اسلامی شهر تهران را داشته در صورت فقدان و یا عدم شرایط احراز باغ، ابطال آرای صادره مراجع مذکور توسط مراجع مختلف و یا الزام شهرداری به صدور پروانه در مجامع حقوقی و دیوان عدالت اداری مجبور می‌شوند.
شهرداری موظف است فقط به میزان تراکم پایه مالی با سطح اشغال 30 درصد در تمامی طبقات به صدور پروانه اقدام و اعطای هر گونه مازاد تراکم تحت عنوان تشویقی و تخفیف عوارض و سایر عنوان‌ها به این املاک ممنوع می‌باشد که این موضوع مورد مخالفت تعدادی از اعضای شورای شهر قرار گرفت و منوط به بررسی بیشتر شد.در ادامه بررسی تبصره 11 ، شورای شهر به منظور صیانت و حفاظت از باغات و گسترش فضای سبز در چهارچوب قوانین و مقررات، پیشنهاداتی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می‌دهد که بر اساس یک جدول هر گونه مداخله و صدور مجوز ساخت و ساز در تمام باغات پراکنده واقع در هر پهنه‌ای با مساحت کمتر از 5000 متر مربع در صورتی که این اراضی فضای سبز تصویب شده طبق طرح تفصیلی تهران نباشد، بر اساس یک جدول توده‌گذاری مناسب می‌شود که بر اساس این جدول باغات زیر 1500 متر حداکثر سطح اشغال 250 متر مربع و حداکثر تعداد طبقات چهار طبقه می‌شود و باغات 1500 تا 3000 متر حداکثر سطح اشغال 300 متر و حداکثر طبقات چهار طبقه است و در باغات 3000 تا 5000 نیز حداکثر سطح اشغال 400 و حداکثر تعداد طبقات چهار طبقه خواهد بود.
بررسی این تبصره با حواشی همراه بود و «محمد مهدی تندگویان» با بیان اینکه فرقی نمی‌کند که در باغ، ساختمان 100 یا چهار طبقه ساخته شود، گفت: 90 درصد سازه‌های پایتخت شمالی و جنوبی هستند و این ساختمان‌ها جلوی تابش خورشید را نمی‌گیرند؛ هر چند که بر روی میزان ایجاد سایه تاثیرگذار هستند. وی با بیان اینکه موضوع اصلی این طرح حفظ درخت است، گفت: ما برای تمامی تخلفاتی که در حوزه عدم رعایت سطح اشغال باشد از ماده 4 استفاده می‌کنیم و جالب است که حدود 8000 پرونده باز ماده 4 در مناطق وجود دارد اما چه کار می‌شود کرد؟ تندگویان در ادامه با بیان اینکه با این طرح نهضت نابودی باغات آغاز می‌شود و به همان راحتی که درصد سطح اشغال‌ها تغییر می‌کند باغات نیز نابود و به غیر باغ تبدیل می‌شود، گفت: چرا در این طرح تنها به توبیخ توجه شده و به موارد تشویقی توجهی نشده است؟ «مرتضی‌طلایی» نایب رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه تمامی اقدامات انجام شده پیش از این، منجر به شکست بوده و مصوبه سطح اشغال 30 درصدنیز موفق نبوده است، گفت: باید راهکارهای عملی اندیشیده شود که هم منافع مالک و هم شهر را تامین کند.
همچنین علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه عمده مشکلات در عدم رعایت 30 درصد سطح اشغال است، گفت: پیشنهاد می‌شود جریمه بیشتری برای متخلفان در نظر گرفته شود تا در صورت عدم رعایت قوانین افراد متخلف جریمه بیشتری پرداخت کنند که این موجب بازدارندگی می‌شود.

ایجاد انگیزه برای مالکان باغات
نظرات مثبت و منفی درباره این طرح همچنان ادامه داشت که «رحمت ا... حافظی»، رییس کمیته سلامت شورای شهر که این طرح توسط کمیسیون وی برای بررسی به شورا آورده شده بود با بیان اینکه از سال 84 تا 94،‌ 1000 پرونده باغ شناخته شد اما 95 درصد این پرونده‌ها تخلف داشته و تنها پنج درصد ضوابط را رعایت کردند و چه کسی مسئول است؟ گفت: این در حالیست که در سال 90 مصوبه تحقیق و تفحص از پرونده‌های ملکی منطقه یک تا سه رای آورد اما چه شد؟ در سعادت آباد چهار قطعه زمین 1000 متری مورد هجوم ساخت‌وساز قرار گرفت و همزمان که پرونده در کمیسیون ماده پنج در حال بررسی بود، ساخت و ساز آغاز شد و بعد آقای شهردار آن را افتتاح کرد.
وی خطاب به تندگویان گفت: برایم جالب است که می‌گویید در باغ اگر چهار طبقه بسازند با 100 طبقه فرقی ندارد در حالی که به نظرتان گودبرداری سه طبقه با 15 طبقه فرقی ندارد و خودتان نیز می‌دانید که حتما نوع گودبرداری‌ها فرق دارد و قبول هم داریم که قطعا رمپ‌ها و محوطه کارگاهی باغ را از بین می‌برد.اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با انتقاد از این تبصره گفت: اینجا شهر تهران است و باید ساختمان ساخته شود و چرا باید در این تبصره طرح تفصیلی ملاک عمل نباشد. چمران نیز در پاسخ به دوستی گفت: در ابتدا باید این مصوبه در صورت تصویب به کمیسیون ماده پنج فرستاده شود و پس از آن در صورت لزوم به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شود اما در حال حاضر بر اساس طرح تفصیلی و جامعی که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، ساخت و ساز در باغات با رعایت 30 درصد سطح اشغال و یک طبقه تشویقی تصویب شده که اگر این مصوبه تغییر کند باید به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.
در ادامه مهدی چمران با بیان اینکه تا زمانی که صاحب باغ مایل به حفظ باغ نباشد نمی‌توان هیچ کاری انجام داد و حتی با تصویب سیستم آهنی کمونیستی نیز نمی‌توان باغ را حفظ کرد، گفت: متاسفانه با شرایطی مواجه هستیم که مالکان از درختان می‌ترسند و باید ضوابطی اتخاذ شود که مالک مجاز شود باغ و درختان را حفظ کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در این طرح اختلاف نظرها شدید است و باید به یک شرایط متعادل منطقی برسیم، گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که شهرداری نص قانون را رعایت کند و این‌گونه نشود که در مناطق یا ناحیه قوانین تغییر کند و باید شهردار ناحیه یا منطقه به قوه قضاییه معرفی شود.وی با بیان اینکه 6 ماه است که یک سیستم آنلاین نظارتی ترتیب داده‌ایم که بر اساس آن هر هفته یک نامه با 30 مورد تخلف که در شورای معماری مناطق رخ داده برای بررسی به ما ارجاع داده می‌شود که ما به این تخلفات رسیدگی می‌کنیم، گفت: پیشنهاد می‌شود این طرح برای بررسی بیشتر و بررسی پیشنهادات به کمیسیون‌های مربوطه برگشت داده شود تا بتوانیم به یک جمع بندی پایانی برسیم.

افزایش 10 درصدی نرخ کرایه‌ها
یکی دیگر از موضوعاتی که در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران مطرح شد، بحث افزایش کرایه تاکسی ها و مخالفت فرمانداری تهران با آن بود که در این باره رییس شورای شهر تهران از افزایش حداکثر 10 درصدی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سه بخش اتوبوس، مترو و تاکسی و اجرای این افزایش در روزهای آینده خبر داد. مهدی چمران گفت که پس از مخالفت فرمانداری تهران با مصوبه افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران، این موضوع به هیات حل اختلاف وزارت کشور ارسال شد ودر پایان این هیات افزایش حداکثر 10 درصدی را برای نرخ کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی به تصویب رساند.وی افزود: البته اجرایی شدن این مصوبه منوط به ابلاغ این مصوبه به فرمانداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران است که هنوز دبیرخانه هیات حل اختلاف این کار را انجام نداده است و پیگیر این موضوع هستیم.
تهرام 1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.