ری از کهن‌ترین شهرهای ایران و از شهرهای استان تهران است که جاذبه فراوان مذهبی و توریستی برای گردشگران نوروزی دارد و مسافرانی که از این شهر می گذرند نمی توانند نسبت به این جاذبه ها بی تفاوت باشند.
تاریخ پیدایش ری به زمان اقوام آریایی می‌رسد ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است؛ ساکن و اهل ری را رازی می‌نامند.
این شهر تاریخی که در دوره ای پایتخت ایران بوده ‌است در طول تاریخ به نام مختلفی از جمله راک، راگز، راگا، رغه، ارشکیه، رام اردشیر، ام‌البلاد، ری شهر، شیخ البلاد و محمدیه خوانده می شده است.
علاقمندان به ری گردی ضمن مطالعه برخی آثار تاریخی، باستانی و مذهبی شاخص شهرری در ذیل این گزارش می توانند از امکان 'تور نیم روزه رایگان ری گردی نوروز 96' که از تاریخ 6 فروردین 96 تا 12 فروردین از سوی ستاد خدمات سفر برگزار می شود استفاده کنند.
علاقمندان می توانند برای همراهی با این تور با شماره های 55972118 و 33763166 تماس حاصل کرده و ثبت نام کنند.
**حرم شاه عبدالعظیم(ع)
حرم حضرت عبدالعظیم(ع) یکی از اصلی ترین دلایل شهرت شهرری در طول تاریخ چند سده اخیر است آرامگاه این محدث عظیم الشان و از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) در کنار مضجع شریف امامزادگان حمزه و طاهر همواره یکی از مشهورترین زیارتگاه‌های شیعیان ایران بوده است.
حضرت عبدالعظیم(ع) فرزند عبدالله بن علی و از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) در چهارم ربیع الثانی سال 173هجری قمری در شهر مقدّس مدینه به دنیا آمد.
حضرت عبدالعظیم(ع) در مدّت 79 سال عمر با برکت خود با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمّدتقی(ع) و امام علیّ النّقی(ع) مقارن بود و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.
منزلت حضرت عبدالعظیم(ع) به حدی است که امام هادی(ع) به یکی از اهالی ری می فرمایند: «اگر قبر عبدالعظیم(ع) را که در نزد شماست زیارت می کردی مانند کسی بودی که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است».
**بازار سنتی ری
این بازار یکی از بازار های تاریخی در شهر ری می باشد که در شمال آرامگاه شاه عبدالعظیم قرار دارد و از قدیم یکی از مراکز فروش ادویه، داروهای سنتی و کالاهای تجاری بوده است .
**قبرستان ابن بابویه
قبرستان ابن بابویه قبرستانی در شهر ری و دومین گورستان تهران است که بسیاری از علما و مشاهیر ایران در آن دفن شده‌اند. نام این قبرستان برگرفته از نام محمدبن بابویه مشهور به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که در این قبرستان مدفون است.
در این قبرستان ابوالحسن جلوه، شیخ رجبعلی خیاط، رحیم موذن زاده اردبیلی، علی اکبر دهخدا، علی اکبر خوشدل تهرانی، محمد صادق فخرالاسلام افشار، علی اکبر غفاری، ابوالقاسم پاینده و علما، دانشمندان و رجال سیاسی بسیاری آرمیده‌اند.
بقعه ابن بابویه در سال 1375ش با شماره ثبت 1816 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.
**برج اینانج شهرری
در دامنه کوه نقاره خانه در جاده امین آباد – هفت دستگاه اثری معظم با پلاتی دایره ای قرار گرفته که شما را به طرف خود می خواند. حفریات انجام شده نشان می دهد که این برج در واقع گورستان سلطنتی بوده است.
نام “اینانج” مربوط به یکی از فرماندهان ری در زمان “سلطان سنجر” سلجوقی است که در این محل مدفون شده، جالب است بدانید که پارچه های گرانبهایی متعلق به دوران آل بویه از این مکان به دست آمده است. قدمت این برج 800 سال است.
**برج طغرل
برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه قرار دارد. این برج از آثار به جا مانده از دوره‌ی سلجوقیان است و در سال 1310 با شماره 147 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.
برج طغرل با مساحتی بالغ بر 48 متر مربع و ارتفاعی در حدود 20 متر و با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه‌ای افراشته، خودنمایی می‌کند که نمای داخلی آن به صورت استوانه است.
این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. در ضلع شمالی و جنوبی برج دو سردر با معماری طرح رازی ساخته شده است و تقریباً تا ارتفاع 4 متری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود 1.5 متر تشکیل شده و دیوارهای بالای ارتفاع 4 متر به صورت تو خالی طراحی شده و وسط آن پلیکانی وجود دارد که درب آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمایی می‌کند که رابطی بین قسمت‌های تحتانی و فوقانی برج می‌باشد.
**چشمه علی
تپه باستانی ” چشمه علی” در جنوب شرقی تهران و در قسمت شمالی شهر ری واقع شده است و قدمت آن به بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد بر می گردد که سرمنشاء حیات یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان و بنیاد شهر باستانی ری است.
قدمت چشمه علی به حدود 8000 سال پیش بر می‌گردد؛ زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه ای گرد آمدند. نخستین نشانه‌های تمدن در چشمه علی، که شامل تپه باستانی‌، برج و باروهای قدیمی ری و چشمه زیرزمینی است،مربوط به تولید سفالینه‌های سرخ رنگ با نقش‌های سیاه یا قهوه‌ای سیر و تصاویری که بر آن نقش شده‌ می باشد. در کنار چشمه‌، تپه‌ای است که در کاوش‌ سال‌های 1934 و 1936 م، به رهبری اریک اشمیت که برای موزه هنرهای زیبای بوستون و فیلادلفیا در امریکا انجام شد، از آن آثاری به دست آمده است‌.
آتشکده بهرام، قلعه گبری، کاروانسرای دیرگچین، دژ رشکان، آب انبار آراد، بقعه جوانمرد قصاب و امامزاده های زید، عبدالله و بی بی زبیده از دیگر جاذبه های توریستی و مذهبی شهرری هستند که ساعاتی به یاد ماندنی و خاطره انگیز را برای گردشگران این شهر تاریخی فراهم می کنند.
6139
انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.