به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان ابرکوه یکی از14 شهر نمونه گردشگری کشور است و 128 اثر تاریخی و طبیعی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که از این تعداد چهار اثر ناملموس بی نظیر شامل موسیقی مراسم محرم ، زنجیر زنی ، جوش دور و شده برداری است .
سه اثر طبیعی و 2موزه مردم شناسی و موزه عبرت ، منزلگاه امام رضا (ع) ، خانه آقازاده ابرکوه که به عنوان طرح پشت اسکناس 2 هزارتومانی است، بیوت قدیمی ، قلعه های تاریخی ، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و درخت سرو چهار هزار و 500 ساله ، خانه آقازاده و بافت 162هکتاری تاریخی از دیگر آثار تاریخی شاخص این شهرستان بشمار می رود.
شهرستان ابرکوه دارای چندین درخت دیرزیست است از جمله آنها سرو چهار هزار و 500 ساله ابرکوه مسن ترین موجود زنده ایران و دومین درخت کهنسال و ارگانیسم زنده جهان و دومین اثر طبیعی ایران ثبت شده در فهرست میراث ملی ایران است.
دانشمندان عمراین درخت را 4تا8 هزارسال تخمین زده اند و دارای تنه ای باقطر4.5متر، محیط ساقه 18 متر و ارتفاع آن 25 متر همواره پذیرای هزاران نفرگردشگر داخلی وخارجی است.
موزه مردم شناسی ابرکوه دارای800 قطعه از اشیای با ارزش تاریخی است که مساحتی در حدود 500 متر مربع ازخانه صولت را به خود اختصاص داده است.
قلعه روستای شهرسب(ارگ شهرسب) 17هزار مترمربع مساحت دارد و مصالح بکار رفته درآن خشت خام، گل، سنگ، چوب و آجرپخته است.
مسجد جامع با محراب گچبری بسیارعالی است که با شماره 197 به ثبت رسیده و دارای گنبدعالی از قدیمی ترین و مستحکمترین اثرتاریخی ابرکوه است .
آرامگاه امیرعمیدالدین شمس الدوله دیلمی از امرای دیالمه که به دستور فرزندش فیروزان در سال 448 هجری ساخته شده است که در سال 1312به شماره 195 به عنوان نخستین اثرثبتی استان یزد در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد بیرون (منزلگاه علی بن موسی الرضا (ع) ) دیگر اثر تاریخی مذهبی است که با شماره2170 درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است .
یخچالهای ابرکوه اغلب با 20متر ارتفاع به شکل مخروطی بصورت پله ای بنا شده اند و درگذشته محل انبار یخ بوده اند.
حمام خزینه ای ملاحیدر ابرکوه ، مقبره عزیزالدین نسفی که مربوط به دوره سلجوقیان درقرن پنجم و ششم هجری بنا شده است ،گنبد سنگی هک مدفن حسن بن رییس از سلسله آل اینجو ، خانه گردشگری پردیسان که مربوط به دوران قاجاریه است و در کنار هم مجموعه فاخری را تشکیل داده است.
این مجموعه با پنج هزار متر مربع مساحت شامل منازل آقازاده ، موسوی، سید علی آقا، حسینی دوست و حاجی خان است که در محله دروازه میدان یکی از محلات بافت تاریخی شهرستان ابرکوه واقع شده است.
خانه آقازاده ابرکوه به عنوان خانه تاریخی شاخص ایران که در طرح پشت اسکناس جدید 2 هزارتومانی حک شده است با 850متر مربع مساحت ، بادگیر 2 طبقه با ارتفاع 18متر مربوط به دوره قاجاریه است که با شماره 1830در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است و بخشی از آثار تاریخی این شهرستان بشمار می رود.
ابرکوه علاوه بر ثبت 162بافت تاریخی ثبتی، دارای هشت روستای هدف و نمونه گردشگری شامل ، روستاهای شهرسب، هارونی، هک، بداف، فراغه و اسفندآباد ، کفه نصرت آباد و روستای احمدآباد می باشد که فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
صنایع دستی شهرستان ابرکوه عبارتند از، نمدمالی ، گیوه دوزی ،گلیم بافی ،قفل سازی ،چنته بافی ،پاپیه ماشه ،منبت چوب ، معرق چوب ، مشبک چوب ،حجم سازی ، نگارگری ، نقاشی روی شیشه ،نقاشی روی پارچه،قلمزنی روی مس ،چهل تکه دوزی و چرم دوزی است که سه صنایع دستی این شهرستان شامل گیوه دوزی، قفل سازی و چنته بافی در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسیده است.
برای رفاه حال مسافران نوروزی بیش از 30 مرکز رفاهی برای اسکان مسافران نوروزی شامل 15 مدرسه تیپ الف و ب و ویژه توسط آموزش و پرورش ،خانه مسافر با 150 تخت ، خانه های بوم گردی ، مهمانسراهای ادارات و نهادها و امامزادگان با ظرفیت یکهزار و 200 نفر در شب مهیا شده است.
ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ 5054خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: بهنام احمدی*
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.