به گزارش ایرنا، بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، حدود یک هزار و 800 اثر تاریخی در سطح این استان شناسایی شده است که 746 مورد از آن ها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند.
یحیی رحمتی می افزاید: قدمت اغلب بناهای تاریخی استان زنجان که واجد ارزش ثبت ملی شناخته شده هستند، به دوره پهلوی اول و قاجار و تپه های باستانی به عصر مفرغ، آهن و دوره های اشکانی، ساسانی و اسلامی بر می گردد.
وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز سال 95، نزدیک 100 هزار بازدید از مراکز گردشگری، تفریحی و تاریخی زنجان به ثبت رسید، خاطرنشان می کند: زنجان قطب باستان شناسی معدنی در دنیا است و در زمان حاضر به واسطه وجود مومیایی های مردان نمکی کشف شده در معدن نمک چهرآباد ، این استان به قطب باستان شناسی معدنی در دنیا تبدیل شده است.
رحمتی می گوید: وجود یک اثر انسان ساخت به نام گنبد سلطانیه، که شهرت آن به ورای مرزهای ایران نیز رسیده است، زنجان را به مقصدی غنی از حیث جاذبه های تاریخی برای گردشگران تبدیل کرده است.

** گنبد سلطانیه، بزرگترین گنبد آجری جهان
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی است.
این بنا یکی از مهمترین و عظیم ترین بناهای آرامگاهی دوران اسلامی در ایران است که پس از کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیه استانبول، سومین بنای بزرگ تاریخی خشتی و از حیث فناوری ساخت گنبد، بزرگترین گنبد آجری در جهان به شمار می رود.
گنبد سلطانیه علاوه بر شکوه و عظمت معماری که در نوع خود بی نظیر است، دانشنامه ای از نقش و طرح در تزیینات معماری است.
بنای کنونی گنبد در دوران حکومت سلطان خدابنده از 704 تا 713 ه.ق. احداث شده و تنها بنایی است که از مجموعه ارگ سلطانیه باقی مانده است.

** مردان نمکی، گوشه ای از تاریخ 2 هزار ساله تمدن بشری
'مردان نمکی' مومیایی های نمکی هستند که از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.
تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.
بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت مردان نمکی به بیش از 2 هزار و 300 سال می رسد.
هم اکنون سه مومیایی مردان نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران نگهداری می شود.
روستای چهرآباد یکی از روستاهای استان زنجان است که در شهرستان ماهنشان و 70 کیلومتری شهرستان زنجان واقع شده است.
در سال 86، نخستین مرد نمکی در معدن نمک همین روستا کشف شد.

** غارکتله خور، جلوه شگفتی های طبیعت
غار کتله‌خور از لحاظ کیفیت بلورها و قندیل‌ها، زیبایی و تعدد طبقات از شگفت انگیزترین نمونه های غارهای آهکی دنیا شناخته شده‌است.
تا کنون حدود 22 کیلومتر از این غار آهکی نقشه برداری و شناسایی شده و در زمان حاضر یک مسیر 2 کیلومتری در آن برای بازدید گردشگران مهیا است.
غار کتله خور در 155 کیلومتری جنوب زنجان، 80 کیلومتری جنوب شهرستان خدابنده و 173 کیلومتری شمال همدان، در نزدیکی شهر گرماب واقع شده است.
مسیر متداول برای بازدید از این جاذبه طبیعی، جاده زنجان به خدابنده (قیدار) در امتداد زرین آباد به گرماب است.

** بازار زنجان، طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، نام بازار زنجان در فهرستی قرار گرفته است که بناست پس از سال 2018 برای ثبت در میان آثار جهانی به یونسکو معرفی شوند.
بازار زنجان در کتاب 'کریم پیرنا' به عنوان طولانی ترین بازار سرپوشیده کشور معرفی شده است.
طبق اسناد و متون تاریخی موجود، ساخت بازار زنجان در سال 1205هجری قمری در دوران حکومت آقامحمد خان قاجار آغاز و به سال 1213هجری قمری مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان پذیرفته است.
بازار زنجان به علت داشتن ارزش های فرهنگی و تاریخی و قدمت آن بـه شماره 44/1در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
گذشته از ارزش های فرهنگی وهنری آن که با معماری خاص بازارهای تاریخی ایران احداث شده است، تطابق معماری آن بـا اقلیم منطقه نیز حائز اهمیت است. از آنجا که زنجان دارای تابستان های گرم و زمستان های سرد و پائیزی ناآرام است، این کیفیت جوی در داخل مجموعه احساس نمی شود وخریداران ومراجعه کنندگان ساعت ها می توانند در کمال آسایش در آن خرید کنند.

** بنا و موزه مردم شناسی رختشویخانه
بنای موسوم به رخشتویخانه در زنجان، در نوع خود منحصر به فرد بوده و از سال 1377 به عنوان موزه مردم شناسی این استان نیز مورد بازدید گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد.
بنای رختشویخانه توسط علی اکبر توفیقی نخستین شهردار زنجان حدود 90 سال پیش با کاربری انحصاری شستشوی لباس و ظروف توسط بانوان، در مرکز این شهر احداث شده است.
از سال گذشته بازارچه صنایع دستی زنجان نیز در کنار این مجموعه راه اندازی شده است.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.