به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی معاونت شهرسازی ومعماری شهرداری تهران، محمد ابراهیم دادسرشت با اشاره به انتشار برخی اخبار درخصوص اجرا نشدن قانون پیش فروش ساختمان اظهار کرد: این امر ناشی از نداشتن اطلاع رئیس کانون سردفترداران از اجرایی شدن این قانون در دفاتر خدمات الکترونیک شهر است.
وی افزود: در راستای اجرای شدن این قانون، فرم پیش فروش ساختمان از 2 ماه گذشته در 120 دفتر خدمات الکترونیک شهر به صورت مکانیزه تعریف شد و کاربران آموزش های لازم را کسب کردند.
دادسرشت با اشاره به وظایف سایر ارگانها و نهادها در رابطه با اطلاع رسانی قانون پیش فروش ساختمان خاطرنشان کرد: طبق ماده 21 آیین نامه، وزارت راه و شهرسازی، دادگستری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند با همکاری صدا و سیما و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مقرارت و الزامات این آیین نامه و نحوه اجرای آن را به مردم اطلاع رسانی کنند.
وی ادامه داد: این در حالیست که اطلاع رسانی در این خصوص فقط توسط شهرداری انجام شده است.

* قانون پیش فروش ساختمانها به دلیل عملکرد شهرداری تهران بر روی زمین نمانده است
وی در ادامه با تأکید بر اینکه قانون پیش فروش به دلیل عملکرد شهرداری تهران بر روی زمین نمانده است تصریح کرد: به دنبال ابلاغ دستورالعمل پیوست قانون پیش فروش ساختمان در پایان شهریور ماه سال جاری، شهرداری تهران در کوتاهترین زمان با تعریف سیستماتیک این سند در سامانه مربوطه اجرای آن در دفاتر خدمات الکترونیک شهر را آغاز کرد.
دادسرشت با اشاره به اینکه دو وظیفه شهرداری تهران در زمینه قانون پیش فروش ساختمان گفت: راه اندازی سیستم صدور شناسنامه فنی در دفاتر خدمات الکترونیک از ابتدای دی ماه محقق شده که بر این اساس متقاضیان می توانند با ارائه مدارک نسبت به اخذ برگه شناسنامه فنی اقدام کنند.
وی اعلام آمار واحدهای منظور در پروانه صادره به اداره ثبت اسناد و املاک بوده را وظیفه دوم شهرداری در این زمینه برشمرد و افزود: این موضوع نیز در فرایند اجرا پیش بینی شده و در واقع قانون پیش‌فروش ساختمان آذر‌ماه سال 89 در 25 ماده و 4‌تبصره در مجلس به تصویب رسیده است.
مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران یادآور شد: اجرای این قانون به تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌هایی توسط وزارت راه و شهرسازی موکول شد.
وی با اشاره به اینکه این آئین نامه در خرداد‌ ماه سال1393 تدوین شد اما به دلیل وجود برخی ابهامات اجرای آن را به تأخیر افتاد یادآور شد: نباید کم کاری سایر دستگاه ها را به پای شهرداری نوشت.
دادسرشت با بیان اینکه این دستورالعمل شهریور ماه 95 اصلاح و ابلاغ شد در پاسخ به انتقادات محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به شهرداری تهران مبنی بر اینکه این قانون در برخی استان ها اجرا می شود و تاکنون بیش از هزار سند پیش فروش در استان ها صادر شده است گفت: با وجود گذشت بیش از دو ماه از اجرایی شدن این قانون هنوز حتی یک درخواست نیز در دفاتر خدمات الکترونیک ثبت نشده است.
وی خاطرنشان کرد: موضوع پیش فروش ساختمانها، تابعی از اقتصاد مسکن بوده و با توجه به رکود بازار مسکن و اقتصاد کلان باید عدم استقبال سازندگان از قانون پیش فروش ساختمان را در شاخص های دیگری جستجو کرد.
به گفته دادسرشت تا زمانی که تعداد زیادی از واحدهای ساخته شده در تهران همچنان خالی و آماده فروش است مشتریان ترجیح می دهند به جای پیش خرید ملک، واحدهای آماده را خریداری کنند و نمی توان آنها را مجبور به ثبت درخواست پیش فروش ساختمان کرد.
مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری گفت: شهرداری تهران بر اجرای قانون پیش فروش ساختمان‌ها تأکید دارد و امیدواریم که با اجرای این طرح، مشکلات پیش رو در این زمینه رفع شود.
وی با بیان اینکه مردم تمایل دارند از نوع و کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت ملک اطلاع پیدا کنند افزود: متأسفانه در فرم جدید ساختمان به نوع و کیفیت مصالح پرداخته نشده و نمی توان انتظار داشت که یک صفحه فرم با حداقل اطلاعات کلی و عمومی ساختمان بتواند به طور کامل از تخلفات موجود در این زمینه جلوگیری کند.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/9353//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.