کریم ذوالفقاری روز دوشنبه در جریان بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی از مزارع شهرستان ورامین به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود آن که استان تهران تنها ۱.۲ درصد از اراضی کشاورزی کل کشور را در اختیار دارد ولی ۶ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور متعلق به این استان است.
وی افزود: در اکثر حوزه‌های کشاورزی استان تهران از نظر شاخص‌ها، عملکرد، استفاده بهینه از منابع آبی، میزان برداشت در هکتار، تولید و بهره وری از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است و با تولید سالانه ۵.۹ میلیون تن سهم بزرگی از تأمین مواد غذایی مورد نیاز کشور را در اختیار دارد.
وی اظهار کرد: استان تهران رتبه نخست تولید تخم‌مرغ کشور را در اختیار دارد و ۱۷ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کند.
ذوالفقاری گفت: ۲۵ درصد از گلخانه‌های کشور در استان تهران مستقر بوده و سالانه یک میلیون تن محصول گلخانه‌ای در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
وی افزود: در سال زراعی جاری، بیش از ۴۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران زیر کشت گندم رفته و در شرایطی که میانگین برداشت محصول در کشور ۴ تن در هکتار است، از مزارع استان تهران به طور میانگین، ۶.۵ تن محصول برداشت می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: دست یابی به افتخار تولید گندم با کیفیت با مراقبت مناسب کشاورزان از مزارع انجام شده به طوری که امسال به هیچ عنوان بیماری زرنگ زرد و سن‌زدگی در مزارع گندم استان تهران رخ نداده است.
وی گفت: به صفر رسیدن سن‌زدگی مزارع گندم در حالی است که در گذشته ۲۱ درصد از محصول گندم استان تهران سن‌زده و این رقم در سال ۹۵ به هفت درصد رسیده بود، آفتی که کیفیت گندم را برای پخت نان به شدت کاهش می‌دهد.
وی افزود: آفت سن، خرطوم خود را در هر قسمت از گیاه گندم که بیرون از خاک قرار دارد وارد کرده و باعث می‌شود تا از محل ورود خرطوم حشره به بالای گیاه، به رنگ زرد تا زرد مایل به قهوه ای در آمده و خوشه ها سفید رنگ ‌شوند، در این صورت است که کیفیت نانوایی محصول به شدت پائین می‌آید و مراکز خرید نیز چنین محصولی را تحویل نمی‌گیرند.
ذوالفقاری گفت : در سال زراعی جاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران زیر کشت جو رفته و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار به کاشت گیاه روغنی کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار مزرعه کلزا، ۴ تن محصول برداشت شود.

سن علات با نام علمی" Eurygaster integriceps" از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می گردد.

اگر از هر صد دانه گندم ۵ دانه آلوده به سن باشد این گندم کیفیت لازم جهت تهیه نان را نخواهد داشت ، آفت سن در این مرحله می تواند تا ۱۰۰ درصد به دانه های گندم حمله کند و آنها را نابود کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.