شهناز کریمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: گفتاردرمانگرها، کاردرمانگرها، شنوایی‌شناس‌ها و فیزیوتراپیست‌های مدارس در حوزه توانبخشی، با استفاده از مهارت و دانش تخصصی در زمینه‌های روانی - زبانی، حسی- حرکتی، درکی - شناختی، آموزش‌ها، برنامه‌ها و مداخله‌های آموزشی و توانبخشی، مشاوره‌های لازم را به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‌های آنان ارائه می‌کنند. 

وی گفت: این خدمات در قالب فایل‌های صوتی، تصویری و بروشورهای آموزشی طراحی و از طریق فضای مجازی در راستای رشد مهارت‌های تحصیلی، استقلال در مراقبت از خود، کسب مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در اختیار والدین و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه قرار داده می‌شود. 

کریمی افزود: همچنین در قالب طرح‌های خدمات حمایتی و توانبخشی به دانش‌آموزان در این ایام پیگیری‌های لازم با توجه به سهمیه استان از طریق سازمان آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفته است. 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بیان کرد: حدود ۸۲۰ پرونده هزینه درمانی، دارویی و دندانپزشکی، پاراکلینیکی، هزینه بیمارستانی، خرید کمک خدمات توانبخشی مانند عینک، سمعک، ارتز و پروتز و کفش طبی، واکر و ویلچر مورد بررسی قرار گرفته و به سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تامین هزینه‌ها ارسال شده است.

ارائه خدمات مشاوره

 وی گفت: مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کنار مشاوران مدرسه مشغول به ارائه خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان هستند. 

کریمی افزود: در این ایام با توجه به شرایط خاص و نبود امکان مراجعه حضوری، از طریق سامانه «صدای مشاور» به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در زمینه‌های تربیتی، کاهش اختلالات رفتاری و برنامه‌ریزی تحصیلی به صورت تلفنی براساس زمان‌بندی خدمات ارائه می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اظهارداشت: همچنین محتواهای آموزشی در قالب فایل‌های صوتی، تصویری و بروشورهای آموزشی طراحی و از طریق فضای مجازی در اختیار والدین و دانش‌آموزان قرار داده می‌شود.

تحصیل ۶۴۰ دانش‌آموز اتیستیک 

کریمی با اشاره به تحصیل حدود ۶۴۰ دانش‌آموز اتیستیک در شهر تهران گفت: ضمن ارائه خدمات مشاوره به والدین این دانش‌آموزان، معلمان با استفاده از خلاقیت و مناسب‌سازی روش‌های ارایه و تدریس و ظرفیت فضای مجازی با همراهی و مشارکت والدین سعی بر بهره‌مندی حداکثری این دانش‌آموزان از فرایند یاددهی و یادگیری دارند.

«اتیسم به اختلالات عصبی شناختی گفته می‌شود که مبتلایان را از روابط اجتماعی دور ساخته و تخیل، تفکر و تکلم آنان را دچار اختلال می‌کند.»

تداوم آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره برنامه‌های آموزشی و پرورشی این نهاد در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: همزمان با شیوع این بیماری و تعطیلی مدارس با توجه به لزوم حضور دانش‌آموزان در خانه، با راه‌اندازی پویش «آموزش تعطیل نیست» از ظرفیت فضای مجازی برای تشکیل گروه‌های آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی، توانبخشی، مشاوره‌ای و بهداشتی در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی برای جلوگیری از عقب‌افتادگی و ارتباط دانش‌آموزان با آموزش بهره گرفته شد. 

وی گفت: معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با خلاقیت‌های خود نسبت به تولید محتوای آموزشی اقدام کرده و به آموزش از طریق فضای مجازی ادامه می‌دهند.

کریمی افزود: فرایند آموزش برای دانش‌آموزانی که امکان استفاده از فضای مجازی را برای دریافت خدمات آموزشی ندارند با تماس تلفنی و ارسال بسته‌های آموزشی به درب منزل ادامه دارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بیان کرد: کتب کار، فایل صوتی کتب درسی، نرم‌افزارهای آموزشی و تعاملی، فیلم‌های کوتاه و محتواهای آموزشی متناسب با هر یک از گروه‌های هفت گانه معلولیتی(آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، معلولیت جسمی حرکتی، کم‌توان ذهنی، چندمعلولیتی، اختلال رفتاری- هیجانی و طیف اتیسم و مشکلات ویژه یادگیری) تهیه و برای آنان ارسال شده است.

وی گفت: محتواهای آموزشی مناسب بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی اداره آموزش و پرورش استثنایی به نشانی  http://www.est.tehranedu.ir/ بارگذاری شده و این اداره از طریق شماره تلفن  ۴۴۰۰۸۳۱۰ پاسخگوی خانواده‌هاست.

برگزاری پویش و جشنواره‌های فرهنگی

کریمی افزود: آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، پرورشی، آموزشی، تربیت بدنی و پویش‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف و ترغیب خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای مشارکت آنان سعی بر غنی‌سازی اوقات فراغت کرده است. 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، پویش‌ «دیوار ۴۷، راز کروموزوم ٢١» ویژه فرهنگیان با محوریت دلنوشته‌ها، تجربه‌ها و خاطرات آنان با دانش‌آموز سندرم داون به مناسبت ٢١ مارس روز جهانی سندرم داون، جشنواره فرهنگی هنری «سیزده به خانه، کرونا بدر» ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان در ١٧ رشته هنری برای ترغیب و همراهی با پویش در خانه می‌مانیم، پویش «در خانه می‌مانیم و با خانواده ورزش می‌کنیم» و «انتظار ظهور»(نامه‌ای به امام زمان(عج)) را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد. 

وی گفت: «نامه‌ای به فرزندم» به مناسبت دوم آوریل روز جهانی آگاه‌سازی اتیسم، «رویاهایت را در آغوش بگیر» ویژه دانش‌آموزان طیف اتیسم، کتاب‌خوانی و قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، «مهارت‌های زندگی (مهارت‌های خانه‌داری، پخت کیک و غذا، خیاطی و ...)»، «خلاقیت و کاردستی»، «رزمنده سفیدپوش، تشکر تشکر»، «سفره هفت سین»، «عید شنیدنی به جای عید دیدنی»، برگزاری مسابقه‌های هنری و نمایشگاه‌های مجازی در زمینه‌های نقاشی، مشبک‌بری از دیگر برنامه‌ها و پویش‌های این نهاد است.

کریمی افزود: همچنین برنامه‌های عکاسی «صدای پای بهار می‌آید»، «مراسم صبحگاهی مجازی»، «تلاوت همگانی سوره توحید»، «من به مسافرت نمی‌روم و در خانه می‌مانم»، «یکشنبه‌های علوی» با هدف آشنایی با نهج‌البلاغه، «حرف‌هایم با خدا»، «ب مثل بابا» تبریک روز پدر ، «گلی در گلدان خانواده» به مناسبت روز درختکاری نیز برگزار شد.

برنامه‌های تربیت بدنی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره برنامه‌های این نهاد در حوزه تربیت بدنی گفت: در این حوزه بسته‌ها و محتواهای آموزشی شامل بازی‌های بومی محلی و کودکانه و ورزش‌های قابل اجرا در منزل به همراه اعضای خانواده در قالب نرم‌افزار، کلیپ‌های آموزشی، چارت‌ها و تصاویر زنجیره‌ای تهیه شده و از طریق شبکه‌های پیام‌رسان در فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار گرفته است. 

وی اظهارداشت: با راه‌اندازی «پویش ورزش در خانه با خانواده»، «ورزش - نشاط- امید»، «دانش‌آموز پویا در منزل»، «زنگ ورزش از راه دور» و «دانش‌آموزان سفیران سلامت» سعی بر ترغیب خانواده‌ها و دانش‌آموزان به ورزش و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی شده است.

کریمی با اشاره به تحصیل حدود ۶هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در ۵۶ مدرسه استثنایی و یکهزار و ۳۵۳ دانش‌آموز در قالب آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلا یا فوت دانش‌آموزی به دلیل بیماری کرونا نداشته‌ایم.

به گزارش ایرنا، مدارس شهر تهران همچون مدارس سایر استان‌های کشور برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از چهارم اسفندماه تاکنون تعطیل است. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری در ۴ هزار و ۲۰۰ مدرسه پایتخت تحصیل می‌کنند.

بیماری کرونا از روزهای پایانی بهمن ماه سال ۹۸ کشور را درگیر کرده است و بر اساس گزارش منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا تا سوم اردیبهشت ماه به ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر رسید که از این تعداد ۶۳ هزار و ۱۱۳ نفر بهبود یافته و پنج هزار و ۳۹۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.