به گزارش روز دوشنبه مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، مهرشاد کاظمی با بیان اینکه گردشگری مذهبی در فضای مجازی با این برنامه‌ها دنبال می شود گفت: این برنامه‌ها با «حیات و زیست شبانه» که پیشتر در رسانه‌ها مطرح شده، متفاوت است.

کاظمی با بیان اینکه تهران ۱۱۸ امامزاده دارد گفت: از این تعداد ۷۰ امامزاده شاخص هستند و از این تعداد در ماه مبارک رمضان، ۳۰ امامزاده هر شب معرفی می‌شود.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بیان کرد: منطقه ۱۰ با ۱۳ امامزاده بیشترین آمار را دارد و منطقه ۱۲ با ۱۰ و منطقه یک با ۹ امامزاده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به مساجد تهران گفت: هر روز یک امامزاده از جنبه تاریخی، چگونگی ساخت بنا و موضوع‌هایی از قبیل تاثیرگذاری امامزاده بر محله بررسی می‌شود، همچنین در ماه مبارک رمضان هر روز یکی از مساجد قدیمی تهران معرفی می‌شود.

کاظمی، معرفی موزه‌ها و اشیای مذهبی موجود در آنها را از دیگر برنامه‌های این ستاد در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و گفت: در این برنامه با عنوان «انسان زائر، انسان مسافر»، اشیایی که در موزه‌ها با نیتی مذهبی ساخته شده‌اند معرفی می‌شوند، همچنین موزه‌هایی مانند قرآن و امام علی (ع) نیز در این برنامه گنجانده شده است.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، معرفی مراسم، آداب و برنامه‌های رمضان در میان تهرانی‌های قدیم از جنبه خاطره‌انگیز را از دیگر برنامه‌های رمضانی این ستاد برشمرد.

وی افزود: در این برنامه افراد پیشکسوت و تهران پژوهان، آداب و رسوم تهرانی‌های قدیم در مراسم افطار و سحر را معرفی می‌کنند که این امر به صورت پادکست و در فضای مجازی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

کاظمی بیان کرد: همچنین با توجه به انجام چند عملیات جنگ تحمیلی در ماه مبارک رمضان می‌توان خاطرات افراد در آن دوره را به شهروندان ارائه کرد.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به معرفی کتاب در برنامه‌های رمضانی و ترویج کتابخوانی در این ایام گفت: ضمن معرفی ۳۰ کتاب فاخر در صنعت گردشگری تهران، از شهروندان خواسته می‌شود کتاب‌هایی که در صنعت گردشگری در زمینه توریسم، تهران پژوهی و تهران‌شناسی وجود دارد را معرفی کنند.

وی افزود: همه این برنامه‌ها در مناطق ۲۲ گانه اجرا خواهد شد که همکاری مناطق می‌تواند تعداد معرفی‌ها را گسترده‌تر کند.

 پیشنهادهایی برای جبران خسارات وارده بر صنعت گردشگری

کاظمی درباره میزان کاهش درآمدهای ستاد گردشگری شهرداری تهران اظهار داشت: این ستاد به صورت مستقیم درآمدی از مقوله گردشگری ندارد اما در خصوص خسارات وارده به صنعت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رقم بالایی را در حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری مطرح کرده است.

وی با اشاره به بیکارشدن ۲ هزار و ۵۰۰ راهنمای گردشگری گفت: حدود ۶ هزار راهنمای گردشگری در تهران داشتیم که بعضی از آنان شغل دوم دارند اما ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آنان که فعالیت در این حرفه به عنوان تنها منبع درآمدشان محسوب می‌شود، بیکار شدند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران افزود: بسیاری از هتل‌ها نیروهای خود را تعدیل کرده و بسیاری از کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی تعطیل شده است.

کاظمی درباره چگونگی رونق گردشگری در دوران پساکرونا و جبران خسارت‌های این ایام گفت: تهیه کارت‌های سفر برای کارکنان دولتی، ارائه وام گردشگری در قالب کارت سفر توسط بانک‌ها، برگزاری نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری در طول سال، ارائه تسهیلات برای تورهای دانش‌آموزی، تخفیف هتل‌ها به تورهای خارجی و کاهش هزینه روادید و قیمت بلیت‌های اماکن تاریخی  برای گردشگران خارجی از پیشنهادهای ستاد گردشگری برای رونق این صنعت است.

وی، ایجاد بازارچه‌های موقت و دائمی برای فروش صنایع دستی را در رونق صنعت گردشگری موثر دانست و گفت: می‌توان از نهادهای مختلف درخواست کرد که برای هدیه دادن در مناسبت‌ها و مراسم از صنایع دستی استفاده کنند تا کسب و کار و صنایع دستی رونق بیشتری پیدا کند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بیان کرد: با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده در این ایام، دستورالعمل های بهداشتی باید ابلاغ شود تا مردم راحت‌تر و با آرامش خاطر بیشتری وارد اماکن گردشگری و تاریخی و موزه‌ها شوند.

بیماری کرونا که از روزهای پایانی بهمن ماه سال ۹۸ کشور را درگیر کرده بر اساس گزارش منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا تا یکم اردیبهشت ماه به ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر رسید که از این تعداد  ۵۹ هزار و ۲۷۳ نفر بهبود یافته و پنج هزار و ۲۰۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.