فاطمه بهرام‌آبادیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: چترا موسسه مردمی برای کمک در حوزه اعتیاد و ایدز است که از سال ۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر با مجوز سازمان بهزیستی در ۶ استان کشور فعالیت دارد و دارای مراکز متعدد کاهش آسیب، درمان و توانمندسازی است.

وی گفت: این موسسه روزانه به بیش از ۳هزار نفر خدمات دهی دارد که این افراد شامل افراد اچ آی وی مثبت، معتادان کارتن خواب، معتادان متجاهر، افراد بهبودیافته و خانواده‌هایشان است.

بهرام‌آبادیان افزود: ما در چترا معتقدیم که سازمان‌های مردم نهاد با مردم ارتباط نزدیک‌تر و عمیق‎‌تری دارند و حرف آنها نسبت به سازمان‌های دولتی بهتر پذیرفته می‌شود، بنابراین اطلاع رسانی از طریق سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند موفقیت‌آمیزتر باشد.

رئیس هیات مدیره خیریه چترا درباره نقش سازمان‌های مردم نهاد حوزه اعتیاد برای مقابله با بیماری کرونا اظهارداشت: این سازمان‌ها در دو جهت حساس‌سازی جامعه و آرام سازی مددجویان خود می‌توانند در این زمینه نقش ایفا کنند.

بهرام‌آبادیان بیان کرد: بسیاری افراد به دو شیوه نسبت به بیماری برخورد می‌کنند؛ گروه اول بدون توجه به اطلاعات و آموزش‌ها، به طور معمول زندگی می‌کنند که این افراد اضطراب ناشی از توجه به بیماری را به صورت انکار و فرار از واقعیت تجربه می‌کنند و لازم است که به آنان آموزش داده شود، حساس‌سازی به اندازه کافی صورت گیرد تا خودآگاهی در آنان شکل گیرد.

وی افزود: گروه دوم افرادی هستند که به دلیل اضطراب زیاد دائم خود را بیمار می‌پندارند و همین موضوع آنان را روانه مراکز درمانی می‌کند که در این شرایط می‌تواند خطرآفرین باشد، این افراد با دریافت آموزش‌های آرام‌سازی می‌توانند کمی راحت‌تر با این موضوع مواجه شوند و مسیر کم‌خطرتری را طی کنند.

این روانشناس بیان کرد: ما باور داریم که با افزایش آگاهی از بیماری، توجه به خودآگاهی فردی در شرایط موجود و یادگیری بیشتر در این زمینه، پذیرش واقعیت و نگرانی‌های منطقی موجود می‌توان به خود و دیگران کمک کرد.

بهرام‌آبادیان افزود: در شرایط بحرانی موجود رعایت اصول بهداشت فردی و توجه به نکات مطرح شده، دریافت اطلاعات از منابع موثق، آرام‌سازی خود و دیگران به جای ایجاد ترس و نگرانی می‌تواند به سلامتی شخصی و در نهایت جامعه کمک کند و بر این اساس نه تنها فرد خود را بیمار نمی‌کند بلکه به مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه نیز عمل می‌کند.

وی گفت: همچنین سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به مددجویان خود و خانواده‌هایشان درباره کرونا آموزش دهند که بهتر است این آموزش‌ها با استفاده از شبکه‌های مجازی صورت گیرد و اگر مراجعه حضوری دارند از آن فرصت‌ها نیز استفاده و آموزش‌ها تکرار شود. 

رئیس هیات مدیره خیریه چترا اظهارداشت: باید به این افراد شیوه صحیح دست شستن آموزش داده شود و ترجیحا به افراد اعلام شود از ماسک و دستکش استفاده کنند، به صورت خود دست نزنند تا از طریق گوش، چشم، بینی و گوش آلوده به ویروس نشوند.

بهرام‌آبادیان بیان کرد: خیریه چترا از زمانی که از بیماری کرونا مطلع شد، فعالیت‌ها و اقداماتی را در دستور کار قرار داد که ضدعفونی کردن تمامی مراکز تحت پوشش، غربالگری کرونا در پذیرش مددجویان جدید در تمامی مراکز، غربالگری کرونا و چک کردن تب و علایم سرماخوردگی برای مددجویان مراجعه‌کننده به مراکز کاهش آسیب  از این جمله است.

وی، ارایه دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده به مراکز برای پرسنل و مددجویان، ارایه آموزش مستمر به مددجویان مراجعه کننده به مراکز، محدودکردن فعالیت های حضوری و تلاش برای خدمات غیرحضوری و آنلاین، فعال کردن مشاوره آنلاین برای دسترسی بیشتر به کارشناسان، ارایه خدمات گشت‌های سیار در پاتوق‌ها و سرویس‌دهی و آموزش به کارتن خواب‌ها، تهیه مواد آموزشی و تبدیل آن به بروشور و ارسال برای کارشناسان و مددجویان از دیگر اقدامات این خیریه است.

رئیس هیات مدیره خیریه چترا با اشاره به اطلاع‌رسانی و حساس کردن سمن‌های فعال حوزه اعتیاد نسبت به گروه معتادان مصرف‌کننده گفت: آموزش و اطلاع رسانی به سمن های فعال حوزه اعتیاد و ایدز از طریق شبکه‌های اجتماعی، مشارکت در تولید لوازم یکبار مصرف بهداشتی برای کمک به کاهش بار روانی حاکم بر جامعه و تهیه بسته‌های مواد غذایی برای یکصد و ۵۰ خانواده تحت پوشش خیریه در این شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز انجام شده است.

وی افزود: چترا در حال حاضر با ادامه ارایه آموزش‌های بهداشتی از طریق مراکز کاهش آسیب و گشت‌های سیار سعی دارد که این افراد نه تنها خود به بیماری مبتلا نشوند بلکه آن را به دیگران نیز منتقل نکنند.

بهرام‌آبادیان بیان کرد: مشاوره آنلاین چترا به نشانی اینترنتی www.chatrango.com به صورت رایگان خدمات مشاوره روانشناختی پیرامون نگرانی‌های ناشی از کرونا ارایه می‌دهد و در صورتیکه افراد خسته از ماندن در خانه هستند و این موضوع مشکلاتی را برای آنان به وجود آورده می‌توانند از کارشناسان متخصص خیریه در حوزه خانواده و کودک و همسرداری بهره‌مند شوند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از ۱۲۵ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۹۸۸ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۳۸۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.