همچنان برخی از مردم بی مهابا در مکان های عمومی در حال خرید هستند یا به سفر می روند و این امر منجر به سیر صعودی ویروس کرونا در بین مردم شده است.

عجیب تر از حضور مردم در خیابان ها برگزاری جشن عروسی در سالن های اطراف تهران و مقابله برخی طلاب برای جلوگیری از بستن اماکن زیارتی و برگزاری نماز جماعت است.  شاید این افراد خود را شجاع بدانند اما آنها از ابعاد فاجعه بار و انتقال سریع این ویروس کشنده بی خبر هستند.

طبق نظر پزشکان یک فرد مبتلا به ویروس کرونا می تواند ١١ نفر را به این بیماری مبتلا کند، این ویروس به سرعت از طریق دست دادن، روبوسی، دست زدن به اشیا عمومی، سرفه، عطسه، حضور در بیمارستان ها،  تجمع ها، دست زدن به چشم و بینی و حتی تنفس فرد مبتلا به ویروس کرونا به دیگران منتقل می شود.

کرونا از منظر افرادی که این ویروس را جدی نگرفته اند

زن مسنی که برای خرید آجیل و مواد غذایی به بازار آمده خود را خدیجه با ٧٠ سال سن معرفی می کند، از او می پرسم آیا از شیوع ویروس کرونا و تاکید رسانه ها مبنی بر ماندن مردم در خانه بی خبر است، می گوید که مادر  اینها موضوع را بیش از حد بزرگ کرده اند.

وی می افزاید: هر ساله بعد از سال تحویل اقوام به خانه من می آیند من نمی توانم برای عید آجیل و میوه خرید نکنم تازه باید برای بچه های خود، نوه هایم و برخی از اقوام هدیه تهیه کنم.

می گویم مادر امسال نباید برای دید و بازدید به خانه کسی رفت، می افزاید: مگر می شود سفره هفت سین نچید و دید و بازدید نرفت نگاه کن همه مردم در حال خرید هستند.

زهرا دست در دست پسر ١٢ ساله اش به خیابان آمده از او می پرسم چرا از خانه بیرون آمده اید مگر بارها در رسانه ها گفته نشده در خانه بمانید، با لبخندی که بر لب دارد،  می گویید که یک هفته از خانه بیرون نیامده ایم امروز پسرم گفت: دیگر خسته شده ام برای قدم زدن بیرون برویم.

امین پسر این زن جوان نیز می گوید: می دانم کار ما اشتباه است اما با ماندن در خانه کلافه شده ام، تلوزیون هم برنامه خوبی ندارد که تماشا کنم.

همچنین مریم یکی دیگر از افرادی است که به خیابان آمده و در حال رفتن به داروخانه است، می گوید که برای خرید دارو مجبور شده ام از خانه بیرون بیایم.

وی می افزاید: مادرم به ویروس کرونا مبتلا شده بود و به تازگی از بیمارستان مرخص شده است من و خانواده ام در مدتی که مادرم در بیمارستان بود خواب و خوراک نداشتیم، تا افراد یا نزدیکان آنها به این ویروس مبتلا نشوند، نمی دانند این ویروس تا چه حد مقاوم و کشنده است خدا به خانواده من رحم کرد و بار دیگر مادرم را به ما داد.  

محمد،  کارگری ٦٥ ساله است که به امید پیدا کردن کارهای ساختمانی و نقاشی کنار در ورودی مترو حسن آباد نشسته است به او نزدیک می شم به چروک های عمیق صورت و دست های زمخت پینه بسته اش نگاه می کنم و می گویم،  چرا در این شرایط بدون ماسک و دستکش اینجا نشسته اید،  می گوید که من برای تامین مخارج زندگی در این سن مجبورم کارگری کنم برایم مهم نیست بیمار شوم اگر زودتر بمیرم از این زندگی راحت میشوم.

۶۲ درصد مردم تصور دارند که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نمی شوند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه ٦٢،  درصد مردم تصور می کنند که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نمی شوند و این موضوع را جدی نمی گیرند.

دکتر علیرضا زالی افزود: با یک رخداد غیرمترقبه بیولوژیکی روبه رو هستیم و باید از تجربه چین، کره جنوبی و ایتالیا برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای تحقق و مقابله با بیماری کووید ۱۹ یک همکاری جمعی لازم است، تصریح کرد: با رخداد تلخی در حوزه های اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی به دلیل شیوع این ویروس روبه رو به هستیم.  

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران گفت: بیماری کووید ۱۹ هیچ درمان قطعی ندارد و پروتکل های درمانی براساس علم و شواهد است.

دکتر زالی با بیان اینکه نیازمند همکاری و استفاده از سرمایه های اجتماعی هستیم تاکید کرد: مخالف نشاط نیستیم اما عید نوروز امسال باید متفاوت با سال های گذشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: انتشار بیماری کووید ۱۹ باعث آسیب جدی به مردم به خصوص در کشورهای جهان سوم می شود.

دکتر زالی گفت: مردم باید نسبت به این بیماری حساسیت داشته باشند.  

وی افزود: رفتار اجتماعی نشان دهنده این است که مردم درک متناسبی با این موضوع  ندارند.

فرمانده ستاد مقابله با ویروس کرونا در کلان شهر تهران، استقرار مراقبان سلامت در بیمارستان ها را برای نظارت و کنترل افراد مبتلا به ویروس کرونا از جمله تصمیمات این ستاد اعلام کرده بود.  

شلوغ‌ترین روز کرونایی تهران

فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا گفت: علی رغم هشدارهایی که به مردم در خصوص ماندن در خانه برای جلوگیری از شیوع کرونا داده شد،  براساس مشاهدات میدانی روز شنبه (٢٤ اسفندماه جاری) یکی از شلوغ ترین روزهای پایتخت بود که برای سلامتی شهروندان بسیار خطرآفرین است.

دکتر زالی اضافه کرد: هر کسی ممکن است حامل ویروس باشد؛ حتی شخصی که فاقد علائم است.

وی از مردم خواست توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص رعایت بهداشت فردی، شرکت نکردن در تجمع ها و ماندن در خانه را جدی بگیرند تا به ویروس کشنده کرونا مبتلا نشوند.

به گفته دکتر زالی مراقبان سلامت در بیمارستان ها به محض اینکه آزمایش کرونا افراد مثبت تشخیص داده شود از همانجا با خانواده‌ها تماس می گیرند و نسبت به شناسایی، ایزوله‌سازی و قرنطینه وی در خانه اقدام می کنند.

قطع زنجیره انتقال کرونا با ماندن در خانه استاندار تهران نیز در این خصوص گفت: در خانه ماندن، بهترین اقدام و تصمیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کروناست که منجر به قطع زنجیره انتقال این ویروس می شود.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه علاوه بر شهرداری تهران که اقدام به ضدعفونی مستمر أماکن عمومی می کند، افزود: تمام مبادی ورودی، خروجی و پایانه های مسافری پایتخت به منظور کنترل مسافران به دستگاههای تب سنج ویژه تشخیص ابتلا به ویروس کرونا مجهز می شود.

ساعت کار فروشگاه های بزرگ افزایش می یابد

استاندار تهران گفت: نه تنها هیچ تغییری در ساعات کار فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، نانوایی‌ها و دیگر مشاغل ضروری تهران صورت نمی گیرد بلکه زمان فعالیت فروشگاه‌های بزرگ نظیر شهروند و رفاه افزایش می یابد.

محسنی بندپی اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا واحدهای تولیدکننده مواد ضدعفونی، مواد شوینده، ماسک، دستکش، پمپ بنزین ها و کشتارگاه ها نیز به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

وی تصریح کرد: کارگران و کارکنان کارخانه ها و واحدهای تولید مواد خوراکی مورد نیاز مردم نیز با تمام توان مشغول فعالیت هستند.

همچنین محسنی بندپی درباره فعالیت مراکز اداری در روزهای پایان سال گفت: ساعات کار اداره های تهران در روزهای آینده تغییر نمی کند.

پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان میلاد

استاندار تهران گفت: بیمارستان میلاد اعلام کرده یک هزار تخت بیمارستانی خود را در اختیار ستاد مبارزه با بیماری کرونا قرار می دهد، اکنون این امیدواری وجود دارد که کمبودی در زمینه تخت بیمارستانی در استان تهران نداشته باشیم.

محسنی بندپی در خصوص اقدامات انجام شده برای افزایش آگاهی مردم در خصوص ویروس کرونا نیز  خاطرنشان کرد: تمام مراکز بهداشت، خانه ها و پایگاه های سلامت به صورت ۲۴ ساعته به شهروندان مشاوره می دهند.

وی ادامه داد: دو هزار و ۵۰۰ خط تلفن با دو هزار و ۵۰۰ اپراتور آموزش دیده و خبره آماده ارائه مشاوره های لازم به مردم در این زمینه بیماری کرونا هستند.

به گزارش ایرنا، از ظهر دیروز تا ٢٤ اسفندماه جاری براساس نتایج آزمایشگاهی، یکهزارو  ٣٦٥مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ١٢ هزارو ٧٢٩ افزایش یافت.

تاکنون چهار هزارو ٣٣٩ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده اند.

 در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به  ۶۱۱ مورد رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.