به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از داروخانه های پایتخت از امروز خبر وجود انواع مواد ضدعفونی کننده و ماسک را به مشتریان اعلام کرده اند اگرچه قیمت آنها با یکدیگر متفاوت است و علاوه بر آن، همچنان کمبود و نبود الکل به صورتی پر رنگ در داروخانه ها به چشم می خورد.

افزایش عرضه مواد ضدعفونی کننده در بسیاری از داروخانه ها موجب دلگرمی شهروندانی شده است که در روزهای گذشته از این موضوع شکایت های فراوان داشتند.

سارا که در روزهای قبل برای خرید ماسک و الکل به چند داروخانه مراجعه کرده است، می‌گوید: در روزهایی که گذشت متاسفانه در بیشتر داروخانه‌ها مواد بهداشتی پیدا نمی شد طوری که من بعد از رفتن به ۸ تا ۱۰ داروخانه توانستم یک ماسک فیلتردار و الکل سفید تهیه کنم.

او البته از قیمت این اقلام به شدت ناراضی است. سارا می گوید: من مجبور شدم برای ماسک فیلتردار ۲۵ هزار تومان و الکل سفید ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنم در حالی که پیش از بحران کرونا، قیمت ماسک یادشده کمتر از ۱۰ هزار تومان و الکل هم زیر ۲۰ هزار تومان بود.

این شهروند که خود را دانشجو معرفی کرد، اعتقاد دارد: نبود نظارت کافی بر داروخانه‌ها در سطح شهر تهران باعث شده است داروخانه‌ها از فروش این مواد خودداری کنند یا آنها را چندین برابر قیمت اصلی به فروش برسانند.

علی منصوری یک شهروند دیگر ساکن تهران هم می گوید: من برای خرید ماسک به چند داروخانه‌ در شرق پایتخت مراجعه کردم که فقط تعداد کمی از آنها،  ماسک و محلول ضدعفونی داشتند.

وی می افزاید: نرخ یک قوطی ضدعفونی کننده بسته به اندازه آن از ۱۵ هزار تومان شروع و تا ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان هم می رسد اما هم اینکه می توان آن را در بازار پیدا کرد، جای شکر دارد.

معصومه صالحی‌نیا  زن ۲۵ ساله‌ای است که همراه همسر و مادرش برای عمل چشم به یکی از بیمارستان‌های تهران مراجعه کرده است.

او می‌گوید: ما هفته گذشته هر چقدر برای خرید ماسک و محلول ضدعفونی به داروخانه‌های جنوب شهر تهران مراجعه کردیم نتوانستیم این لوازم را پیدا کنیم. به همین خاطر، از پدرم که در یکی از بیمارستان‌های بجنورد مشغول به کار است خواستم از آنجا برای خانواده ماسک و محلول ضدعفونی بخرد و ارسال کند.

معصومه از اینکه حالا داروخانه ها از وجود ماسک و مواد ضدعفونی کننده خبر می دهند، خوشحال است.

عباس یکی دیگر از شهروندان تهرانی است که خاطره ای تلخ از کمبود ماسک و ضدعفونی کننده ها دارد.

او می گوید: «یک هفته پیش درست در چنین روزی،  به حدود ۲۰ داروخانه از بیمارستان ایرانمهر در خیابان شریعتی گرفته تا بیمارستان مصطفی خمینی در خیابان ایتالیا در مرکز شهر سر زدم اما حتی یک عدد ماسک معمولی هم ندادند. همه گفتند: نداریم. حتی کارکنان این بیمارستانها هم از این وضع گلایه داشتند.»

برخی از داروخانه ها نیز برگه‌ای با مضمون «ماسک و مواد ضدعفونی کننده نداریم»  پشت شیشه های نصب کرده بودند که برای دریافت آن اصلا کسی وارد نشود.

این در حالی است که کارکنان همین داروخانه ها، ماسک به صورت خود زده اند.

برخی از آنها نیز با لحنی توهین‌آمیز می‌گویند: «ما پشت شیشه زده‌ایم که این لوازم را نداریم چرا دوباره سوال می‌پرسید!؟»

حالا بعد از آن همه کمبودها و گرانی ها، بالاخره داروخانه های پایتخت خبر از رسیدن ماسک و ژل ضدعفونی می دهند.

برخی داروخانه داران می گویند: وزارت بهداشت به وعده خود عمل کرده و مقادیری ماسک، دستکش، محلول و ژل ضدعفونی در میان داروخانه‌ها توزیع کرده است.

مسئول داروخانه‌ای در خیابان ولیعصر(عج) تهران در این باره می گوید: ما هر عدد ماسک را با تعرفه دو هزار و ۵۰۰ تومان به متقاضیان عرضه می کنیم اگرچه شنیده ام برخی دیگر از داروخانه‌ها همین ماسک را با

قیمت چندین برابر هم می فروشند.

وی می افزاید: تا هفته گذشته الکل ۹۶ درصد را هم با قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه می‌کردیم اما در هفته جاری هنوز الکل و ژل ضدعفونی بدست ما نرسیده است. مسئولان گفته اند ظرف یکی دو روز آینده این محصولات هم خواهد رسید.  

ماسک و ژل از کجا آمد؟

اما پرسش اینجاست که این ماسک و ژل های ضدعفونی کننده در روزهای گذشته کجا بودند که حالا عرضه آنها در داروخانه ها آغاز شده است.

مسئولان مربوطه، سه راه تامین این محصولات را اینگونه معرفی کرده اند: بالابردن ظرفیت تولید، نظارت جدی بر بازار و افزایش کشفیات محصولات قاچاق.

اکنون روزانه چندین کارگاه تولیدی به جمع تولیدکنندگان انواع ماسک و محصولات بهداشتی در سطح کشور افزوده می شود. این در حالی است که ظرفیت کارخانجات تولید این مواد نیز در هفته های اخیر چندبرابر شده است. کافی است در این زمینه نگاهی به خبرها در استانهای مختلف بیافکنیم.

«اسماعیل مهدی پور» مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در همین راستا از افزایش تولید ماسک، مواد ضد عفونی و دستکش خبر داده و گفته است که  در هفته های اخیر واحدهای نیمه تعطیل را فعال کرده ایم و با افزایش شیفت‌های کاری، در حال حاضر ۲۲ واحد جدید در حال تولید انواع ماسک های بهداشتی هستند.

به گفته وی، در حال حاضر روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار ماسک ان ۹۷ و حدود ۷۷۰ هزار ماسک سه لایه تولید می شود و این روند در حال افزایش است.

نظارت جدی بر بازار و واحدهای تهیه و توزیع این محصولات از سوی همه دستگاههای نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس و دیگر نهادهای مربوطه و تشدید برخورد از سوی قوه قضاییه با محتکران صورت گرفته است به گونه ای که در روزهای اخیر، دادگاه شماری از افراد محتکر این محصولات برگزار و برای آنها درخواست مجازات با طرح اتهاماتی نظیر «مفسد فی الارض» شده است؛ اتهاماتی که در صورت اثبات آن، متهمان با مجازاتهای سنگین نظیر حبس های طولانی مدت و حتی اعدام روبرو می شوند.

در همین حال، نیروی انتظامی هر روز از اجرای عملیات تازه کشف و ضبط انبارهای حاوی محصولات بهداشتی در سطح کشور خبر می دهد. به عنوان نمونه، سرهنگ «کیوان ظهیری» رییس پلیس پیشگیری پایتخت روز سه شنبه گذشته گفت: تمامی یگان های پلیس پایتخت برای برخورد با سودجویان و محتکران فعال هستند و در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام داده اند به گونه ای که تاکنون در نتیجه عملیات آنها. ۱۸هزار لیتر مواد ضد عفونی کننده، ٢١ میلیون ماسک و ۲۲ میلیون جفت دستکش کشف شده و محصولات قابل استفاده و بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شده است تا در میان شهروندان توزیع شود.

این اقدامات بخشی از تلاش توقف ناپذیر و پرشتاب مردم و مسئولان ایرانی برای مقابله با ویروس خطرناکی است که از اول اسفندماه، مردم این سرزمین را به چالش طلبیده است.

به گفته «کیانوش جهانپور» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  تاکنون ۷ هزار و ۱۶۱ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۲۳۷ نفر جان باخته و دو هزار و ۳۹۴ نفر بهبود یافته اند.

وی امروز گفت: در تهران ۱۹۴۵ نفر، قم ۷۱۲ نفر، گیلان ۵۲۴ نفر، اصفهان ۶۰۱ نفر، البرز ۳۰۷ نفر، مازندران ۶۳۳ نفر، مرکزی ۳۸۹ نفر، قزوین ۲۴۷ نفر، سمنان ۲۲۰ نفر، گلستان ۱۷۵ نفر، خراسان رضوی ۱۸۳ نفر، فارس ۱۳۳ نفر، لرستان ۱۵۱ نفر، آذربایجان شرقی ۱۲۹ نفر، خوزستان ۷۳ نفر، یزد ۹۰ نفر، زنجان ۶۸ نفر، کردستان ۶۶ نفر، اردبیل ۷۲ نفر، کرمانشاه ۴۴ نفر، کرمان ۳۶ نفر، همدان ۶۰ نفر، سیستان و بلوچستان ۳۴ نفر، هرمزگان ۵۲ نفر، خراسان جنوبی ۳۷ نفر، خراسان شمالی ۳۴ نفر، چهارمحال و بختیاری ۲۶ نفر، ایلام ۳۱ نفر، آذربایجان غربی ۶۹ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۹ نفر و بوشهر ۱۱ نفر از ابتدا تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

جهانپور امروز همچنین از روند کاهش نسبی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران خبر داد اما تاکید کرد که لازمه غلبه بر این بیماری رعایت اصول خود مراقبتی و دیگر مراقبتی از سوی همه مردم و همکاری و مشارکت عمومی در این زمینه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.