خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کرونا تهدیدی است، که با تلاش و عشق معلمان پردیسی به فرصت توسعه آموزش‌های مجازی تبدیل شده است، به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس کشور تعطیل اعلام شده و آموزش از راه دور یا همان آموزش برخط از طریق فضای مجازی و تلویزیون به دانش آموزان ارائه می‌شود.

بنا بر گفته محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش «تلاش می‌شود با آموزش‌های مجازی، عقب افتادگی درسی دانش‌آموزان به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا جبران شود.»

وی همچنین گفته است: نمی‌خواهیم در تقویم آموزشی تغییر ایجاد شود و تا خرداد ماه باید سال تحصیلی تمام و تقویم زمانی رعایت شود.

معلمان یاریگر کادر درمان در مقابله با کرونا

البته حضور دانش آموزان در کلاس‌های مجازی و توجه به آنها و کیفیت مطالب ارائه شده به دانش آموزان حائز اهمیت است، که خوشبختانه در این زمینه معلمان دست به کار شده‌اند تا از اتلاف وقت فرزندان این مرز و بوم جلوگیری شود، این آموزش در پردیس در شمال شرق تهران نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.

یکی از معلمان پردیسی معتقد است، با تلاش بیش از پیش آموزشی در فضای مجازی به نوعی در مقابله با ویروس کرونا در کنار پرستاران و پزشکان قرار گرفته است.

وی به خبرنگار مهر گفت: در شرایطی که کادر پزشکی و درمانی کشور سخت در حال مقابله با ویروس شوم کرونا هستند، ما نیز می‌توانیم، با اقدامات آموزشی علاوه بر اینکه اجازه کند شدن روند آموزشی آینده سازان کشور را ندهیم، با آموزش پژوهش محور، اوقات فراغت دانش آموزان را پر کرده و از تعداد مسافرت‌ها و ترددهای غیر ضرور بکاهیم.

ارتباط با دانش آموزان و برنامه هفتگی کلاسی از طریق فضای مجازی

مدیر اداره آموزش و پرورش پردیس در خصوص آموزش دانش آموزان در ایام تعطیلات اجباری با وجود شرایط موجود جامعه و انتشار ویروس کرونا به خبرنگار مهر گفت: حفظ سلامت جسمی و روانی دانش آموزان از اهداف جامعه آموزشی است، زیرا سلامت دانش آموزان و فرهنگیان که قشر زیادی از افراد جامعه را شامل می‌شوند باعث سلامت خانواده‌های آنان و افراد دیگر جامعه می‌شود.

مصطفی حسنوند گفت: در حال حاضر آموزش دروس تحصیلی از طریق صدا و سیما طبق برنامه‌های زمان بندی شده انجام می‌گیرد و همکاران فرهنگی در آموزش و پرورش پردیس نیز اقدامات خوبی جهت آموزش دانش آموزان انجام داده‌اند که امیدواریم این اقدامات مؤثر و کارساز باشد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در حال حاضر، راهی برای رفع مسائل و کاستی‌ها در جهت ارتقای آموزش است گفت: از طریق فضای مجازی سعی داریم تا حدودی کاستی‌های آموزشی را در شرایط فعلی رفع کنیم.

حسنوند با اشاره به برنامه ریزی و پیشنهادی که به همکاران فرهنگی خود در سطح شهرستان داده‌اند گفت: ما به همکارانمان در سطح شهرستان پیشنهاد دادیم که طبق برنامه هفتگی کلاسی از طریق فضای مجازی با دانش آموزان و والدین ارتباط برقرار کنند و به صورت پژوهش محور امر آموزش را پیش ببرند.

برای امتحانات پایانی تابع تصمیم مدیران بالادستی هستیم

مدیر آموزش و پرورش پردیس در خصوص آموزش «پژوهش محور» این گونه توضیح داد: نیاز به حضور مستمر دانش آموزان در فضای مجازی نیست بلکه دانش آموزان با هدایت معلم و والدین پژوهش را در یک بازه زمانی مقرر انجام می‌دهند و آن را جهت بررسی و بازخورد برای معلمشان به اشتراک می‌گذارند و اگر دانش آموز ی دسترسی به فضای مجازی ندارد، می‌تواند در آینده جهت بازخورد پژوهش خود را به معلمان تحویل دهد.

وی افزود: دانش آموزان عزیز فرصت دارند تا در مباحث درسی به پژوهش بپردازند و در رابطه با موضوعات مورد علاقه درسی ضمن مطالعه نظرات خود را ابراز کنند.

حسنوند در پاسخ به این سوال که «تا چه میزان، فضای مجازی برای آموزش می‌تواند مؤثر باشد»، گفت: اگر به درستی از این فضا استفاده شود، فضای مجازی در کنار رسانه ملی می‌تواند تا حدودی از کاستی‌های آموزشی بکاهد، اما به دلیل اینکه دسترسی اکثریت دانش آموزان به فضای مجازی محدودیت دارد، توصیه من به خانواده‌های دانش آموزان این است که حتماً از رسانه ملی پیگیر بحث آموزش فرزندانشان باشند و از نظر فکری و فرهنگی یاری گر ما در امر آموزش باشند.

مدیر آموزش و پرورش پردیس وجود انجمن اولیای مدارس را پتانسیل خوبی در وضعیت موجود دانست و گفت: از طریق همکاری انجمن اولیای مدارس با مدیران می‌توان برای اطلاع رسانی نمونه تکالیف پژوهش محور به دانش آموزانی که دسترسی به فضای مجازی ندارند استفاده کرد و ما به مدیران مدارس این موضوع را یادآوری کرده‌ایم.

وی در خصوص نگرانی والدین درباره چگونگی برگزاری امتحانات آخر سال تحصیلی گفت: ما تابع تصمیمات بالادستی هستیم و قطعاً وزارت آموزش و پرورش تصمیماتی خواهد گرفت که منافع دانش آموزان در نظر گرفته شود.

تشکیل گروه‌های آموزش مجازی و انتقال مفاهیم آموزشی

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش پردیس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از آموزش مجازی مدارس متوسطه دوره اول و دوم در این شهرستان خبر داد و افزود: با کمک یادگیری الکترونیکی، تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت یادگیری برای افراد در هر لحظه و در هر مکان و با هر بودجه فراهم می‌شود.

شرفی پور اضافه کرد: از اولین روزهایی که مدارس، به دلیل آلودگی هوا، برودت و یخبندان تعطیل شد، در جلسه مدیران فرهنگی پردیس نسبت به برنامه ریزی، جهت جبران عقب ماندگی درسی در محورهای «برگزاری کلاس‌های فوق برنامه مطابق شیوه نامه»، «برنامه ریزی برای افزایش ساعات بیشتر در طول روز و پنج شنبه‌ها با رعایت مقررات مربوطه»، «تشکیل گروه‌های آموزش مجازی و انتقال مفاهیم آموزشی» تصمیم گیری شد.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه ویروس کرونا مسئولین را وادار به اقدامات پیشگیرانه نمود، مدیران و دبیران با هماهنگی اولیا موظف به تهیه محتواهای آموزشی در قالب کلیپ‌های کوتاه در دروس مختلف و به اشتراک گذاری در فضای مجازی شدند.

این مسئول آموزشی عنوان کرد: خوشبختانه در مورد اخیر در کنار بهره گیری از شبکه آموزش سیما، هر دبیر مکلف به تهیه تکالیف و آزمون‌های کلاسی آنلاین در مدارس برخوردار و نیز با اشتراک گذاری تجربیات و تبادل نظر مدیران توانستیم مجموعه‌ای از همراهی و همدلی به همراه کمک و نظارت اولیا ایجاد کنیم که این رویداد مهم همچنان در جریان است و علیرغم وجود برخی کاستی‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل شده است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های مجازی تجربه خوبی برای دانش آموزان و معلمان است ادامه داد: لزوم آمادگی آموزش و پرورش و معلمان برای ارائه آموزش‌های مجازی و تولید محتوا برای اینگونه شرایط بسیار ضروری است.

امروز، فارغ از برخی اقدامات شرم آور منفعت طلبان محتکر، شاهد همدلی و نزدیکی بیش از پیش تمام ارکان و اقشار کشور در پی شیوع ویروس کرونا هستیم و می‌توان این همدلی را به فال نیک گرفت و همه برای موفقیت بیشتر در کنار هم تلاش و کوشش کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.