به گزارش ایرنا، اینجا کلیسای سرکیس مقدس در قلب تهران است.  ارامنه با نظم و آرامش در کنار خانواده خود یکی پس از دیگری حاضر شده و از مقابل سربازی که برای حفظ امنیت در برابر ساختمان نشسته است، رد می‌شوند تا  در حیاط کلیسا رای خود را برای انتخاب نماینده ای از اقلیت‌های دینی در مجلس یازدهم به صندوق بیندازند.

خیلی‌هایشان علاقه‌ای به مصاحبه ندارند اما همان چند نفری که پای صحبت با ایرنا می‌نشینند، می گویند اینجا خانه ماست، سرزمین اجدادیمان،  باید به خاطرش در صحنه باشیم.

پیرزن و پیرمردی که در همین کلیسا دست همدیگر را گرفته‌اند و بعد از انداختن رای درون صندوق راهی ساختمان کلیسا شده‌اند، می‌گویند: اینجا سرزمین آبا و اجدادی ماست. باید هوای خانه را داشت تا ویران نشود و همیشه آباد بماند.  ما با رای‌ها و مشارکت در انتخابات، هوایش را داریم. ارامنه در تهران بنا است یک نماینده برای مجلس انتخاب کنند تا صندلی ارامنه شمال به مرکزیت تهران با آرای آنان خالی نماند.

باقی اقلیت‌های دینی حاضر در تهران از جمله آشوریان و کلدانیان، زرتشتیان و کلیمیان نیز هر کدام باید یک نماینده برای مجلس انتخاب کنند و امروز به همین منظور پای صندوق‌های رای حاضر شدند. شعبه اخذ رای ارامنه در کلیسای سرکیس مقدس مانند سایر شعب اخذ رای در استان تهران بود با این تفاوت که در اینجا هم حساسیت رای دهندگان و هم مسئولان شعبه به خاطر ابتلا به ویروس کرونا کمتر دیده می‌شد حال آنکه در سایر شعب، مسئولانش با استفاده از دستکش و ماسک آرای مردم را جمع می کردند.

جالب است بدانید که مسئولان شعبه اعم از هیاتهای اجرایی و نظارت نیز از میان معتمدین اقلیت های دینی انتخاب شده بودند.

در انتخابات مجلس یازدهم در تهران، ۳ نامزد از طرف کلیمیان، ۵ نفر در میان ارامنه شمال، یک نفر از سوی زرتشتیان و ۳ نفر نیز از آشوریان و کلدانیان برای تصاحب کرسی هر یک از این اقلیتها در مجلس شورای اسلامی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

چه کسی می‌خواهد من و تو ما نشویم

بسیاری از پیروان اقلیت های دینی برای حضور در پای صندوق‌های رای همراه با خانواده خود به شعب مراجعه کرده بودند و می‌شد بیرون از شعب اخذ رای زنان و مردانی را دید که برخی دست کودکان خرد سال خود را گرفته یا همراه فرزندان نوجوان و جوان خود راهی محل صندوق برای رای دادن هستند.

یکی از همین شهروندان که به صحبت با ایرنا پرداخت، زنی بود که کنار دختر ۱۷ ساله خود ایستاده بود. این شهروند تهرانی گفت: «مگر این خانه را کسی دیگر به غیر از من و شما باید بسازیم، اگر خرابی دارد، بسم الله، بفرمایید درستش کنیم.»

زن به دخترش اشاره کرد و ادامه داد:« امروز خودم و دخترم آمده‌ایم رای بدهیم، شاید به لیست ۳۰ نفره رای ندهیم اما سعی کرده‌ایم حداقل افراد صالحی را انتخاب کنیم تا بتوانند بهتر سخن ما را بشنوند و برای درمان مشکلات کشور کاری کنند. »

دخترش رای اولی است. او به سخنان مادرش اضافه کرد: «خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج، اگر امروز انتخاب درستی داشته باشم می‌تواند مناظر مجلس کارآمد هم باشم.»

در شاه عبدالعظیم چه خبر؟

در صندوقی دیگر، مسلمانان هم همین حرفها را می زدند. مردی در شعبه حرم عبدالعظیم حسنی (ع) کودک خردسالی در بغل بعد از آنکه رای خود را وارد صندوق کرد به خبرنگار گفت: این رای به خاطر احساس مسئولیت من در برابر سرزمین مادری‌ام بود، هر کسی باید برای باقی ماندن ایران و سرافرازی اش نقش خودش را ایفا کند، رای و مسئولیت من ربطی به اشتباه دیگران در شکل‌گیری وضعیت فعلی کشور ندارد.

زن تقریبا ۶۰ ساله‌ای با چادر مشکی بر سر که همان اطراف از پسر جوانی برای نوشتن لیست نامزدهای مورد نظرش در تعرفه انتخابات کمک گرفته است، به خبرنگار ایرنا گفت: لیست مورد نظر من با اسامی شوهرم متفاوت بود. اسامی را دیشب با کمک پسرم نوشتم اما سواد نوشتن آنها در تعرفه را ندارم.   این پسر کمکم می‌کند.

زن با اشاره به شوهرش که آن طرف تر در صف مردان برای رای دادن ایستاده است، افزود: مگر می‌شود توی انتخابات شرکت نکنیم. از اول انقلاب هم شرکت کرده‌ام، درست است که گرانی و مشکلات زیادی داریم و جوانان بیکارند اما من باید از حق قانونی‌ام استفاده کنم.

جایگاه پررنگ کرونا ویروس در شعب

شعب اخذ رای اما در نقاط مختلف تهران وضعیت مشابهی ندارد. برخی شعب مانند حرم عبدالعظیم حسنی شلوغ و پرهیاهو، برخی دیگر آرام و منظم و تعدادی نیز مانند مدرسه شاهد خاتم الانبیای قرچک تا اندازه ای کم مراجعه بودند.

با این حال، انتشار اخبار مربوط به ویروس کرونا در میان مسئولان اجرایی شعب مختلف وضعیت مشابهی را رقم زده است، نیروهای دستکش به دست و ماسک بر صورت. صبح امروز ابتدا وزارت کشور و سپس استانداری تهران اعلام کردند که استفاده از استمپ برای رای دادن الزامی نیست اما اگر کسی هم انگشت خود را جوهری کرد حتما دستانش را ضدعفونی کند.

پیرو همین خبر، شکراله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: در تمامی شعب مایع ضدعفونی‌کننده قرار داده شده است و اگر کسی از استمپ استفاده کرد، می‌تواند دستانش را ضدعفونی کند.

 بازدید خبرنگاران از تعدادی شعب اخذ رای اما نشان می دهد تا حوالی ظهر و بعد از آن، مایع ضدعفونی کننده به همه آنها نرسیده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.