«زهرا نژاد بهرام» روز شنبه به مناسبت روز میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ زنان می‌خواهند که فضاهای عمومی از فضاهای وابسته به جنس و جنسیت خارج و به فضایی که همه‌ شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند، تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ما به‌عنوان مدیریت شهری موظف هستیم که در این حوزه‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم، اظهار داشت:‌ در واقع یک بار دیگر نیازمند بازتعریف فضاهای اختصاصی زنان نظیر بوستان‌های زنان یا بانوان هستیم.

وی با اشاره به تعریف‌ از فضاهای عمومی گفت:‌ در گذشته فقط خیابان یا مکان‌های بسیار عمومی بودند اما امروزه بیشتر کافه‌هایی که دارای پنجره‌های بزرگ رو به خیابان هستند یا دارای صندلی‌ای در کنار پیاده‌رو هستند، بیشتر مورد استقبال زنان قرار می‌گیرند.

نژاد بهرام گفت:‌ به‌نظر می‌رسد که این نوع کافه‌ها چون هم در معرض نظارت اجتماعی هستند و هم یک امکانی برای حضور در جامعه هستند، بیشتر مورد توجه زنان هستند.
عضو شورای شهر تهران، تاکید کرد که باید نسبت به ساخت این گونه فضاها در درون شهر یک بازنگری داشته باشیم و بر کارکرد آنها بازنگری کنیم.

امنیت یکی از جدیترین مطالبات زنان
نژادبهرام خاطر نشان کرد: یکی از جدی‌ترین مسائل زنان بحث «امنیت» است؛ یعنی زنان احساس می‌کنند که دوست دارند جایی حضور پیدا بکنند که امنیت باشد اما در عین حال دلشان می‌خواهد که حضور اجتماعی هم داشته باشند.
وی عنوان کرد: براساس بررسی‌هایی که هم در سال ۹۴ و هم در سال ۹۶ انجام شده، موضوع «امنیت» مورد تاکید زنان بوده است.
عضو شورای تهران ادامه داد: حضور زنان در فضاهای شهری معمولا بیش از ۶۰ درصدش برای رفع ضرورت زندگی بوده و کمتر از ۲۰ تا ۲۵ درصد آن برای ارتباطات اجتماعی بوده است.
وی گفت:‌ این درحالی‌ است که به‌نظر می‌رسد ما باید نسبت به این قضیه توجه نشان بدهیم که آیا بوستان ها توانسته فرصت تعاملات اجتماعی را ایجاد کنند.
نژادبهرام ادامه داد: زنان برای رفع این مساله از فضاهای دیگری دارند استفاده می‌کنند؛ فضاهایی که در عین اینکه سربسته و درواقع عمومی هستند، امنیت لازم را هم دارند.

بوستان ها بیشتر نقش ورزش برای بانوان دارند 
وی با اشاره به انجام تحقیقی در سال ۹۶ در حوزه بانوان اظهار داشت که همچنان که بحث امنیت بسیار مهم است، نقش فضاهایی را که صرفا زنانه هستند نظیر پارک‌های بانوان را بیشتر کارکرد ورزشی دانسته و درواقع به‌نظر این تحقیق خصوصی‌سازی فضاهای زنان که در گذشته فقط در حوزه‌ خانه محدود می‌شد، این بار این فضا بزرگ‌تر شده و تبدیل به پارک‌های زنان شده است.

وی تاکید کرد:‌ این به این معنا است که فضاهای خصوصی را از نظر مقیاس و مقدار آورده بزرگتر کرده اند اما همان فضای خصوصی‌سازی و اختصاصی‌سازی مطرح است درحالی‌که زنان تمایل دارند که تعامل اجتماعی داشته باشند.

نژادبهرام افزود:‌زنان تمایل دارند که در جامعه حضور پیدا کنند و از فضاهای اختصاصی فاصله بگیرند و این موضوعی است که در هدایت بودجه باید با دقت بیشتری به آن توجه کنیم.
 
در چارچوب باورهای فرهنگی و دینی برای زنان امنیت ایجاد کنیم
عضو شورای تهران با تاکید بر اینکه این امنیت و ایمنی لازم در چارچوب باورهای فرهنگی، اجتماعی و دینی خودمان تامین کنیم افزود:‌ درست است که استقبال از بوستان ها از سوی زنان انجام می شود اما بیشتر یک فضای ورزشی روباز هستند و ما می‌توانیم آن را در مقیاس کوچک‌تر در همه‌ محلات ایجاد کنیم.

رفع فضاهای بی دفاع شهری برای زنان
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فضاهای بی دفاع شهری در پایتخت افزود:‌ موضوع فضاهای بی دفاع شهری،‌ موضوعی است که با امنیت زنان و احساس امنیتی که زنان دارند،‌ مرتبط می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع رفع فضاهای بی دفاع شهری باید جزو دستور کار جدی مدیران شهری قرار بگیرد، اظهار داشت: باید این فضاهای بی‌دفاع از نظر کمبود نور(در هنگام شب)، نظارت اجتماعی، ظرفیت‌هایی برای توسعه‌ ارتباطی بررسی و به گونه ای باشد که زنان احساس امنیت بیشتری کنند.

وی تاکید کرد:‌ این احساس امنیت موجب می شود که زنان بتوانند بیشتر حضور اجتماعی و تعاملات اجتماعی داشته باشند.

نژادبهرام، با تاکید بر اینکه باز تعریف فضاهای اختصاصی زنان الزامی است، افزود: رفع فضاهای بی‌دفاع مکمل بازتعریف ایجاد فضاهای اختصاصی برای زنان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.