سیاوش شهریور در آئین افتتاح طرح مناسب سازی سرای محلهٔ حکمت (دزاشیب) واقع در منطقه یک تهران افزود: با توجه به سابقه ۱۰ هزار ساله کشور و اینکه ما از قدیم الایام شهرنشینی داشتیم باید از داشته های فرهنگی خود در سیاست گذاریهای شهرسازی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: سیاستگذاری حوزه عمومی شهر باید بر ایجاد فضایی شادی بخش و جذاب تمرکز کند؛ فضا نباید به گونه ای باشد که پرخاشگری، بی هویتی و انزوا ایجاد کند.

فرماندار شمیرانات با اشاره به مناسب سازی شهری تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی ما به عنوان شهروندان، مسئولان، سیاستگذاران و سازندگان شهر ایجاب می کند تا در مناسب سازی و تسهیل دسترسی معلولان به سرانه های خدماتی و تفریحی عنایت لازم را داشته باشیم.  

این مقام مسئول اذعان داشت: انسان صاحب حق و فاعل هستی است و سلامت یا کم توانی او فرقی ندارد لذا باید همه مقدورات را برایش تعریف کنیم که مناسب سازی یکی از وظایف اولیهٔ سیاست گذاران، شهرداران و معماران است.

شهریور خاطرنشان کرد: نباید به مناسب سازی شهر اکتفا کنیم؛ مؤلفه های طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی شمیرانات باید به گونه ای باشد که شهروند ما انسانی در طراز تمدن و انقلاب اسلامی باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: زیبایی یک اثر می تواند حس خوبی را به شهروندان القا کند و روحیهٔ مدارا، مروت، محبت و همزیستی را ارتقا بخشد.

فرماندار شمیرانات خطاب به شهردار منطقه یک توصیه کرد: می توان با هماهنگی با معماران منطقه، شهر را با آثار استاد فرشچیان، غزلیات حافظ و رسم الخط زیبای ایرانی چشم نواز و لذت بخش کرد.  

وی اذعان داشت: پایهٔ معماری ایرانی فضیلت و زیبا شناختی است و این هنر ایرانی باید در بناهای شهر نمایان شود.

مانع نتیجه بخشی اقدامات در مناسب سازی شهر، عدم همگرایی متولیان است

سید فرید موسوی، شهردار منطقه یک تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: دستگاه های مسئول نظیر شهرداری، شبکه بهداشت و بهزیستی اقدامات متعددی در این زمینه انجام می دهند اما به دلیل اینکه همسو و همگرا نیستند نمی توانیم نتیجه آن را به عنوان یک شهر مناسب و در دسترس برای معلولان ببینیم.

وی افزود: شهرداری تهران در مقولهٔ ساخت و سازهای دولتی و خصوصی تدابیری اندیشیده که به مرور شهری را که هر سال در شهر تهران متولد می شود، مناسب تحویل دهد.

این مقام مسئول تأکید کرد: برای شهر موجود که شامل معابر، بوستان ها و ساختمان ها است نیز حتماً باید اعتباراتی دیده شود؛ یعنی شهری که گذرها و بوستان ها شکل گرفته و ساختمان ها در حال بهره برداری است و متأسفانه کسی خود را مسئول نمی داند!

موسوی تصریح کرد: باید با برنامه فنی و اعتباری مناسب به سمت مناسب سازی شهر موجود که به یادگار و امانت به ما به ارث رسیده، حرکت کنیم.

شهردار منطقه یک پایتخت با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی بیان داشت: اگر ما همهٔ ابزار و وسایل را مهیا کنیم، بین ساخت جدید و قدیم برنامه ریزی مناسب انجام دهیم، بخش خصوصی و دولتی و شهرداری ها را منفک کنیم و برای هر کدام الزامات قانونی معین کنیم اما فرهنگ سازی نداشته باشیم باز هم نمی توانیم شهر قابل دسترسی برای معلولان داشته باشیم.

وی توضیح داد: امروز شهرداری تهران با ایجاد جک بالابر برای معلولان جواز صادر می کند اما چون این فرهنگ سازی انجام نشده مالک بعد از اخذ جواز دیگر خود را مکلف به نگهداری و حفظ این ابزار نمی داند؛ هر چند اکنون با پدیده ای به نام اجاره جک بالابر هم مواجه هستیم!

این مقام مسئول اذعان داشت: گروه های مرجع ما برای فرهنگ سازی در این زمینه می توانند آموزش و پرورش و سطوح مدارس ما باشند. اگر دانش آموزان ما دغدغه مند شوند در آینده برای این قشر عظیم جامعه در زمینه سیاست گذاری ها و فعالیت های عمرانی اقدامات خوبی انجام خواهند داد.

منطقه یک تهران در شمال پایتخت دارای ۲۷ محله است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.